dimecres, 1 de juliol del 2020

1. Gènere i Didàctica de la Memòria

1. Gènere i Didàctica de la Memòria

 Per què s'ha tractat poc la perspectiva de gènere en  la memòria històrica? 
Molts dels analistes són homes; tant ells com analistes dones no tenen informació per analitzar la societat des de la categoria del gènere i es reprodueixen els prejudicis inherents a la ciència androcèntrica , que tendeix a no considerar les dones com a subjectes polítics  i a situar-les en un espai de subordinació , discriminació i dependència. En els discursos , si apareixen les dones sovint són " en funció de"  ; mullers de, filles de , o bé hi ha un tractament com a dones singulars, que les mostren aïllades d'un context polític en què els protagonistes són ells. 

Hi ha poca recerca que tingui en compte les dones com a col·lectiu ( per tant , la perspectiva de gènere). Això fa que molt dels fets i lluites protagonitzades per les dones es consideren com a fets aïllats , com a consecucions individuals , i no com a part d'una lluita col·lectiva. Si les dones no són tractades com a subjectes polítics , no poden ser models o referents de lluita col·lectiva feminista perquè les generacions posteriors aconseguim una societat més justa i igualitària. Un tractament col·lectiu dels fets protagonitzats per les dones ens ajuda a entendre que els que experimenten com a dones no és una cosa individual , sinó compartida, i que no té a veure amb una condició natural , sinó social i, com a tal, pot ser transformada. És fonamental ampliar, doncs , el marc de recerca , també a l'escola , per estudiar els fets protagonitzats per dones com a part de les lluites col·lectives ; dones de diferents àmbits professionals , intel·lectuals , sindicalistes , milicianes , feministes , anarquistes , socialistes, comunistes , artistes ... 
És imprescindible fer visible quin ha estat el paper de les dones en la lluita per les llibertats i els drets civils i resituar-les en l'espai que els pertoca , ja que durant la guerra i la postguerra la dona va per la seva doble condició ; per ser dona i per motius ideològics . Només visibilitzant aquesta doble condició farem un relat més inclusiu de la lluita dels drets humans i fer justícia amb les víctimes. Però fins i tot en un context de repressió (franquisme , transició..)  , s'ha de transcendir d'analitzar les dones només com a víctimes , sinó també des de la seva capacitat de decidir , resistir , resistir i lluitar i de la seva contribució a la construcció de la democràcia . 
Per què fer una comissió de gènere al DEMD ?   

Cita de Simone de Beauvoir :  

"La representació del món , com el món mateix , és operació dels homes ; ells el descriuen des del punt de vista que els és propi, i que confonen amb la veritat absoluta" (1949) 

Per què el gènere?  El gènere i la memòria com a objecte didàctic 
En aquesta jornada hem vist la necessitat d'incorporar explícitament aquesta reflexió sobre el gènere i la memòria com a objecte didàctic . Són dos grans conceptes i dos grans absents sovint en els llibres de text i en les nostres aules.És per això que cal parlar-ne i visibilitzar-los, pensant en com s'articulen i quines propostes poden sortir cap a les nostres aules. 
AIxò no són més que unes pinzellades per animar-vos a apuntar-vos a una comissió de gènere i memòria dins del grup DEDM ( Departament Ensenyament Memorial Democràtic )   .
Tan els conceptes de "gènere"  com "memòria "  són categories molt àmplies i , per tant , m'agradaria precisar-ne la utilització i l'articulació . Aquí es parlarà més sobre les possibilitats del gènere com a categoria analítica i algunes línies de treball que se'n podrien desprendre. 

què és el gènere ? 

El gènere és una construcció social que es desprèn de la diferència sexual , es a dir, d'allò masclí i femení . Va nèixer com a concepte per diferenciar-lo del fet biològic , i serveix com a categoria d'anàlisi en les ciències socials primer , després en els moviments socials. No obstant , el concepte és ampli i ha utilitzat des de diferents perspectives:  

+  identitats de gènere : LGTBIQ  , contra binarismes dones, homes, queers, trans ...té a veure amb la construcció social a partir de la diferència sexual , o la percepció que la persona té del seu propi gènere , sense que hi tingui a veure l'orientació sexual ni el sexe assignat al néixer . Les societats han categoritzat els gèneres de forma diversa , binària o no. 

+ El gènere com a categoria històrica o social . Segons Judith Butler, Joan Scott i altres. Per Judith Butler : cal parlar de la construcció del gènere com a fet social , però també el sexe i la sexualitat són construccions socials , i tenir una opció sexual no heteronormativa provoca traumes. És important pel tema que ens ocupa que en tant que construcció social , la sexualitat i el sexe tenen història. 
Per John Soctt el gènere és una categoria psicosocial dinàmica que ens permet interrogar sobre la construcció històrica , política i social les diferències sexuals , i cal articular-les amb altres categories com la classe social , l'etnicitat, etc 

+ Gender studies  : són estudis interdisciplinars que estudien la identitat de gènere. Inclouen estudis de dones, feministes , d'homes i queer. Van nèixer a partir dels moviments feministes dels anys 70 .Van ser els primers en abordar la relació entre memòria col·lectiva i el gènere per visibilitzar les dones i altres relats silenciats per les versions hegemòniques de la història i que van defensar fer història de les dones i les seves lluites. 

Alguns temes claus dins de la categoria gènere com a construcció històrica , i que ens permet endegar linies de treball que proposo serien : la memòria de les dones , i les relacions de gènere. 

1.- La memòria de les dones. Algunes linies de treball 

Hi ha una memòria específica de les dones ?  Tenint en compte la invisibilització de les dones en el moment en que no es parla explicitament  de "temes de gènere"  o d'història de les dones, cal específicament obrir aquest interrogant i restaurar la memòria de les dones que han estat víctimes dels processos històrics , sigui des de dins o des de fora del sistema de gèneres . 
Existeix la necessitat de sanació , recuperació , i reparació de les dones com a protagonistes de la memòria . 
Des perspectiva on son les dones ?  En qualsevol relat de memòria caldrà la recerca de la presència de les dones visibiiltzació . Si no hi són, el relat , no és complet . 
Enumero aquí , algunes idees de treball per cercar els protagonistes de les dones :  

* cercar biografies de dones especials , heroïnes 
* cercar del saber de les dones des d'una perspectiva de gènere : els treballs de cura sovint duent les dones a la revolta al protagonisme en moviments socials , en el moment en que l'escassetat o la repressió afecten la supervivència dels membres de la familia , les dones s'organitzen en xarxa per lluitar o intentar garantir la supervivència Temma Kaplan parlava del concepte "consciència femenina"  , que podia arribar a ser revolucionària . Un exemple seria les madres de la plaza de mayo.   
* Dones i repressió  : la reparació i visibilització de les dones que han estat víctimes directes . Sovint la repressió contra les dones ha tingut una clau de gènere , de càstig específic , de violència sexual i d'utilització del cos de les dones com a arma de guerra . Suggeriments de treball amb l'alumnat 

camps de concentració i holocaust : ravensbruck 
les heroïnes dels guetos ( material de Yad Vashem ) 
les prostitutes dels camps ( Buchenwalt i altres ) doble humiliació . 
Dones represaliades públicament en el bàndol franquista durant la Guerra Civil , oli de rici, . Altres exemples de la 2a Guerra Mundial . 
Dones preses en l'Espanya franquista . 
Violència sexual sitemàtica com a arma de guerra .Necessitat de reparació . 
Violència també contra LGTBIQ 

Les relacions de gènere : història i memòria 

L'àmbit de gènere és més ampli que les dones com a objecte d'estudi .Inclou també les relacions de gènere i , com bé s'ha esmentat, el paper de les dones com a cuidadores i garants de la supervivència dels membres de la familia .Els treballs de la cura. 
Es podria dividir en l'esfera privada , entenent com a tal la vida dins la familia , i l'esfera pública , on estarien les relacions de gènere i el poder. 

Esfera privada 

Repartiment de responsabilitats i treballs dins la família, es a dir, els treballs reproductius ( o de la cura)  , dins del gènere , poden generar moviments molt importants .Alguns exemples 

- Dins el gènere : el suport de les dones als homes presos antifranquistes ( rol de cura) . 
- Madres de la Plaza de Mayo 
- Dones a la rereguarda ( Guerra Civil espanyola , Catalunya )  treball voluntari de dones que s'incorporen massivament a un treball productiu fins al moment reservat als homes. 
- Dones mares i la cura dels infants : la maternitat d'Elna , el refugi d'infants de Sigean i Ruth von WIld ( investigació Maria Ojuel ) 

Esfera pública : gènere i poder .Trencant el gènere 

Aquí sobre un ampli ventall de treball de visibililtzació de dones que han estat fora del sistema de gèneres , transgressores i militants .També , en aquest cas, es poden recuperar biografies o espais de memòria significatius .Algunes claus : 

* dones lluitadores 
* Lluita per l'alliberament sexual (sobretot memòria de les dones dels anys 30 i les feministes dels 70) . 
* Protagonistes femenines en moviments d'esquerra : agrupación de Mujeres antifascistas . 
* Moviment llibertarai i Mujeres libres 
* Milicianes 
* Trencar el gènere . 

Com a conclusions , creiem que hi ha la necessitat urgent d'incorporar la categoria de gènere en la didàctica de la memòria , i treballar des d'aquesta perspectiva per restaurar minimament la presència i el protagonisme de les dones en la història . 
Hi ha molts temes suggerents , i incorporar la categoria de gènere serveix per visibilitzar les dones en la didàctica de la memòria , i  es necessària per començar part del procés de reparació i restauració d'un col·lectiu sotmès a una doble invisibilitat com a  subjectes històrics i com a gènere. 
Un altre tema important és que treballar des de la perspectiva de gènere inclou tota la humanitat i és un deute pendent de la societat en els valors desl drets humans . 

Recursos i autors i autores ( no exhaustiu ) 


Fuente  Maria de la ( 2017)  Polítiques de memòria , gènere i ciutat . Barcelona : institut de ciències polítiques i socials , 2017. 

Daniel Vallés , Perspectiva feminista 
Lucas Platero : contraarxius .Allò que es desprèn com a no significatiu 
Luz Maceira ( 2017)  madres de mayo , Género y memòria en las ciudades 
Maria Roson , Taxonomia del pensament 
Exposició sobre antifranquisme  a Ca la Dona 
Jornada Barcelona , gènere , memòria i espai públic 
Marita Blancas La importància de la memòria històrica feminista 
Butller, Judith , El gènero en disputa 
Kaplan, Temma , Conciencia femenina y acción colectiva in Amelang i Nash ( 1990) 
Yad Vashem , Heroïnas cotidianas , mújeres judias en tiempos del Holocausto 
Scott , John  Género , ¿todavía una categoria útil para el anàlisi a la manzana de la discordia ? 
Cárceles de mujeres : la prisión femenina y acción colectiva /Angeles Egido Leon 
Duch i Plana , Montserrat    De súbdites i ciutadanes ; dones a Tarragona 
Vega ; Eulalia , Pioneras y revolucionarias : mujeres libertarias durante la república , la guerra civil y el franquismo , 




Curs 2023.Lectures sobre el Mal