dissabte, 24 de desembre del 2016

EXISTE LA NEUTRALITAT ? EXPOSICIÓN MEMORIAL DEMOCRÀTIC

Este curso he participado en una exposición propuesta por Memorial Democràtic de Catalunya con el título FRANCO,NEUTRAL ?

  • La exposición tiene un doble itinerario : 

  1. Recorrido por la conceptualización de la idea de Neutralidad . Desde Mario Benedetti con su poema " Soy un caso perdido" hasta la participación neutral de la Cruz Roja internacional en los distintos conflictos . Un recorrido primero que intenta aproximarse a la idea . Neutral como indiferencia , neutral como no participación, neutral como falta de juicio o definición, .. pero a medida que hablamos de los hechos la pregunta toma fuerza : ¿Hasta qué punto puede un país , una persona, ser neutral frente a los hechos ?  Un debate sobre complicidad, colaboración, verdugos, víctimas, ..






SOY UN CASO PERDIDO

Por fin un crítico sagaz reveló
(ya sabía yo que iban a descubrirlo)
que en mis cuentos soy parcial
y tangencialmente me exhorta
a que asuma la neutralidad
como cualquier intelectual que se respete

creo que tiene razón
soy parcial
de esto no cabe duda
más aún yo diría que un parcial irrescatable
caso perdido en fin
ya que por más esfuerzos que haga
nunca podré llegar a ser neutral

en varios países de este continente
especialistas destacados
han hecho lo posible y lo imposible
por curarme de la parcialidad
por ejemplo en la biblioteca nacional de mi país
ordenaron el expurgo parcial
de mis libros parciales
en argentina me dieron cuarenta y ocho horas
(y si no me mataban) para que me fuera
con mi parcialidad a cuestas
por último en perú incomunicaron mi parcialidad
y a mi me deportaron

de haber sido neutral
no habria necesitado
esas terapias intensivas
pero qué voy a hacerle
soy parcial
incurablemente parcial
y aunque pueda sonar un poco extraño
totalmente
parcial

ya sé
eso significa que no podré aspirar
a tantísimos honores y reputaciones
y preces y dignidades
que el mundo reserva para los intelectuales
que se respeten
es decir para los neutrales
con un agravante
como cada vez hay menos neutrales
las distinciones se reparten
entre poquísimos

después de todo y a partir
de mis confesadas limitaciones
debo reconocer que a esos pocos neutrales
les tengo cierta admiración
o mejor les reservo cierto asombro
ya que en realidad se precisa un temple de acero
para mantenerse neutral ante episodios como
girón
tlatelolco
trelew
pando
la moneda

es claro que uno
y quizá sea esto lo que quería decirme el crítico
podría ser parcial en la vida privada
y neutral en las bellas letras
digamos indignarse contra pinochet
durante el insomnio
y escribir cuentos diurnos
sobre la atlántida

no es mala idea
y claro
tiene la ventaja
de que por un lado
uno tiene conflictos de conciencia
y eso siempre representa
un buen nutrimento para el arte
y por otro no deja flancos para que lo vapulee
la prensa burguesa y/o neutral

no es mala idea
pero
ya me veo descubriendo o imaginando
en el continente sumergido
la existencia de oprimidos y opresores
parciales y neutrales
torturados y verdugos
o sea la misma pelotera
cuba sí yanquis no
de los continentes no sumergidos

de manera que
como parece que no tengo remedio
y estoy definitivamente perdido
para la fructuosa neutralidad
lo más probable es que siga escribiendo
cuentos no neutrales
y poemas y ensayos y canciones y novelas
no neutrales
pero advierto que será así
aunque no traten de torturas y cárceles
u otros tópicos que al parecer
resultan insoportables a los neutros

será así aunque traten de mariposas y nubes
y duendes y pescaditos.


BENEDETTI, MARIO





2.   La segunda parte de la exposición nos dirige a la cuestión central : Pudo ser realmente Franco neutral en la Segunda Guerra Mundial ?  Pudo entenderse internacionalmente su no participación en el conflicto junto con Musolini y Hitler como esa actitud neutral ?  
En las fotos como el encuentro en Hendaya entre Franco y Hitler, las distintas manifestaciones públicas del régimen franquista en la Universidad de Barcelona , en el Parlamento de Catalunya , en la montaña de Montserrat , así como la participación voluntaria de la división azul preparandonse y vistiendo el uniforme de aviación alemana en el frente contra la URSS , se interroga sobre esta neutralidad. Complementa la exposicón los documentales emitidos en el NODO español victoreando la división azul , su honor y su gloria en favor de la cristiandad contra el terrible terror rojo. 









Para finalizar la participación de un fotografo actual joven que ha seguido de cerca un periodismo comprometido intenta hacer reflexionar sobre de què manera podemos convertirnos en observadores manipulados o mediatizados por una realidad ficticia o bien podemos reflexionar más allá de una imagen que nos provoca preguntas



dijous, 25 de febrer del 2016

LA CRISIS DE LOS LLAMADOS REFUGIADOS UNA NUEVA BARBARIE HUMANA ?



Existe algo que nos aleja de la idea de humanos , algo que nos debería inquietar , eso que nos vuelve a lo más profundo de la raíz animal , lo que sirve para abandonar los otros, para olvidar, para ocultar, para despreciar .

En estos días Europa parece quererse blindar a la posibilidad de acogida, de abrazo, de empatia , de tomar conciencia ...

Si antes en el siglo XX las dos grandes Guerras Mundiales nos obligaron a fundar la ONU y crear los Derechos Humanos Universales para comprometernos como especie ahora parece que de nuevo la marea humana que llega a Lesbos o la situación en Grecia , y Turquía nos convierte de nuevo en sujetos de barbarie .

No es posible pensarnos de otra manera que no sea esta convirtiéndonos en cómplices de lo que nos somete a nuestra animalidad ...

dimarts, 26 de maig del 2015

LLEGINT UNA NOVEL·DE FERRAN TORRENT SOBRE ODI I VENJANÇA .




La novel·la de Ferran Torrent "Ombres en la nit" ens parla de la història d'odi i venjança del grup jueu Nakam (venjança en hebreu).Ens podem preguntar abans de llegir-la: 

  • Qui és l'autor ? 
  • Llegint el títol quina idea prèviament pensem del que llegirem? 
  • Què és una ombra? I què significa una ombra en la nit ? 
  • Saps alguna cosa sobre el nazisme ? I sobre la shoah jueva? o el Porrajmos gitano? 
  • Saps quanta gent va morir en els camps d'extermini? Tots els camps eren iguals ? Hi van haver espanyols i catalans ? 
  • Com podem saber certament el que els nazis feien als camps? 
  • I el franquisme va col·laborar-hi amb el nazisme ? 
  • I l'esglèsia catòlica amb el Vaticà va participar ajudant el nazisme? 
  • Què és la guerra freda ? Quins blocs es van enfrontar ? Per quin motiu ? 
  • Quants nazis van jutjar per crims de guerra o contra la humanitat ? 


 . 










Torrent en una entrevista publicada  en un diari digital ens diu que la font d'inspiració del llibre va ser l'obra de Viktor Frankl " L'home a la recerca del sentit" on s'expica que hi ha un perdó final dels nazis per allò que han causat. Tu creus possible això ? 




El protagonista és un gitano comunista que ha estat en el camp de concentració a Dachau. La història gira entorn d'aquest escamot jueu que busca nazis amb el que s'anomenava la ruta de les rates , que vol dir , els camins de fugida dels nazis un cop els camps i la " 2 Guerra Mundial " va acabar amb l'alliberament per part dels Estats Units , la Unió Soviètica i els aliats formats per anglesos , canadencs, francesos... 

Però en aquesta història entren en joc els interessos en aquells moments d'un Estat d'Israel que volia constituir-se com Estat propi i una necessitat de venjança contra els torturadors del nazisme. L'espionatge britànic i soviètic juguen un paper molt important en aquests afers vinculats amb l'aparició en aquells anys de l'anomenada Guerra Freda ( un guerra anomenada així per l'amenaça constant dels blocs dels països occidentals amb la capitanietat dels EUA i els blocs dels països de l'est amb la capitanietat de l'antiga Unió Soviètica. 
Espanya però hi jugarà un paper important en la novel·la doncs el doctor nazi més buscat es troba precisament en aquest païs que igual que el Vaticà van ajudar a aquesta fugida del nazisme .



La novel ·la de Torrent ens planteja el problema del perdó i de l'odi , de les víctimes i dels botxins , dels perpetuadors del mal, dels qui busquen venjança a qualsevol preu... 

Llegeix atentament la novel·la i busca el vocabulari que no puguis entendre. A continuació pots treballar la novel·la amb els distints personatges que hi surten i les seves històries. Com busquen els nazis ? Quines fonts d'informació tenen ? Qui mort i qui viu en aquestes aventures ? 

El cinema com saps pot servir de base i suport per ajudar-te a entendre aquesta novel·la . Et recomanem els films següents: 

  • Los falsificadores 
  • EL lector
  • La caja de música
  • La conspiración del silencio
  • Hannah Arendt 


També com element de suport tens el documental que parla del poble gitano i el que s'ahomena el Porrajmos , terme per designar aquest genocidi dels gitanos pel nazisme. Un altre documental és sobre els jueus a Tessalònica on encara es parla una llengua amb interferències espanyoles com és el ladino . Si pots veure algun documental sobre alguna de les families juevas que van venir de Sheparad o sigui Espanya, descobriras els primers jueus sefardites que encara avui parlen aquesta llengua. 

I per acabar l'exposició sobre el poble gitano i la xerrada de la Federació Gitana de Catalunya et pot oferir elements per acabar d'entendre el que estem estudiant.  





diumenge, 24 de maig del 2015

FINAL CLASES DE ÉTICA : EL ORIGEN DEL MAL .





El trabajo de final de curso ha de consistir en  una síntesis o resumen de los elementos construidos a partir de : 

  • El origen del mal como problema :  el totalitarismo como fundamento de este inicio 
  • Las consecuencias del mal : terror y barbarie . Shoah y Holocausto . 
  • Las caras del mal :  banalidad y negación del mal . La perpetuación del Mal en el mundo. 


Para esto hemos leído : 

Kolmar, Gertrude  ,  Susanna , Ed _ Errata Naturae 
Torrent , Ferran ,  Ombres en la nit , Ed Columna 


Hemos visto las siguientes películas : 

Documentales sobre el ascenso del fascismo italiano 
Documentales sobre el ascenso del nazismo alemán 
Fragmento de la película " Roma , ciudad abierta " (desfile de los camisas negras) 

Europa, Europa , ( nos habla de un joven judío que huye de la Alemania nazi ) 
La Ola ( análisis del fenómeno de la autarquía como experimento social y sus consecuencias) 
El Gran Dictador  ( parodia de Charlot sobre el personaje de Hitler ) 
Sin Destino  ( vida y supervivencia de un joven judio hungaro en el campo de Austwitch ) 
El lector  ( las consecuencias de una guardiana de campos y su responsabilidad) 
Los falsificadores (  un grupo de judios salvan su vida trabajando para el nazismo) 
Malditos bastardos ( un grupo de caza nazis en busca de venganza) 
Hannah Arendt   ( el juicio a A.Eichmann seguido por la filósofa de origen judio) 


Para esto hay que trabajar con la siguiente idea : 

a) se elabora un guión previo sobre el tema que debería ser lo más concreto posible 
b) el profesor lo supervisa para modificar o consensuar lo más conveniente
c) se elabora el trabajo siguiendo el criterio de No copiar sino elaborar lo leído y consultado con las palabras propias , para eso se debe escribir , 
d) incluir fotos y documentos con autores y fuentes precisas consultadas 
e) seguir los criterios formales de arial narrow 11  o cambria o calibri , numeración páginas, citar a pie de página si hay que ampliar, bibliografia al final, autoevaluación del trabajo, 

dilluns, 23 de març del 2015

¿POR DÓNDE CAE EL MAL ?



En la película de la Ola se reflexiona sobre la idea de que el mal no es una causa de quien lo produce sino más bien de quien perpetua el mal. 
Perpetuar el mal indica una categoría que va más allá de las víctimas, sus verdugos, y nos sitúa en la idea de quienes colaboran de forma indirecta en base a sus propias justificaciones. 

En el debate generado se introducen dos ideas más : el negacionismo histórico o revisionismo como ellos dicen y la banalización histórica. 

Ambos conceptos generan menor debate pero lo generan. Así se pregunta uno si quizás esté hoy en cuestión la idea de verdad , puesto que este relativismo intencionado de los medios de comunicación permite entender que todo es válido y que todo se puede justificar. 

Si uno quiere salvar su vida no esta justificado acaso acusar o señalar al judió, al homosexual, al comunista, al gitano ? 

El rostro del mal así se presenta con una doble cara : si en el trimestre anterior hablábamos de las causas interiorizadas en una generación de miedos, de perversidad hacia el mundo adulto que castiga sin piedad alguna , que encuentra en el poder la mayor bondad para ejercitar el mal banal , como se presenta en la "cinta blanca " de Michael Hanecke ..  ahora vamos a entrar en esos que permiten el mal sin evitarlo , los que miran para otro lado, los que sostienen estas estructuras del mal y lo perpetúan en la violencia permanente de nuestro mundo actual. 

Leeremos a Ferran Torrent  " Ombres en la nit "  ( editorial Columna) para encontrarnos con esa idea de la venganza obsesiva y de la necesidad de permanecer en una herencia del olvido . 

A propósit de la pel·lícula analitzada "La Ola " aquí un article publicat que critica aquesta forma de presentació 


http://losojosdehipatia.com.es/cultura/cine/critica-de-la-pelicula-la-ola/#comment-138340



LA OLA
El món no es veu amenaçat per la gent que es dolenta , sinó per aquelles persones que permenten que existeixi el mal “





  • Rhue, Morton “La Ola” (experimento en la clase de historia que fue demasiado lejos) Ed Random House .1981 2010 Editorial Virus.
  • La Ola ( Die Welle) de Denis Gansel . 2008 . Pel·lícula .
  • La Ola dirección Ernesto Caballero .Teatro Valle-Inclán . 2015.   


Abans de tot llegir la novel·la . La tercera Ola .






El professor Ben Ross durant la seva classe d'història parla del periode del nazisme. Els nois i noies no entenen els motius que van fer que quasi tots els alemanys i alemanyes es comportessin seguint i col·laborant amb el nazisme. Com és què es van deixar manipular ? El professor vol experimentar amb l'alumnat per demostrar com es poden portar a la pràctica conductes autoritàries i entendre que resultaria molt fàcil que tornés a repetir-se uns fets com aquests en qualsevol lloc i qualsevol moment. Però el professor no preveu com experimentar pot tenir unes conseqüéncies importants per tothom. Aquests fets tenen lloc realment a Palo Alto, California .

Títol original : The Wave. The classroom experiment that went too far.

Institut Gordon , Ben un professor ingenu i jove , pler d'entusiasme sense mai portar trajo ni corbata a les seves classes i amb poques habilitats amb la tecnologia es posa a estudiar sobre la Segona Guerra Mundial amb un documental sobre les atrocitats dels nazis en els camps de concentració. Per això comença a dir que el que va passar a Alemania durant el 1933 i 1945 va estar obra d'un home anomenat Adolf Hitler qui va ascendir al poder i va creure i imposar la tesi que els jueus eren els destructors de la civilització i que els alemanys eren d'una raça superior.
Els camps d'extermini eren el que Hitler va anomenar “la solució final del problema jueu” , i no tant sols jueus sinó també qualsevol persona considerades no aptes eren enviades a les cambres de gas i cremats els seus cossos.
Un pressoner podia viure en un camp de concentració uns 270 dies però molts no arribaren a una setmana. Els nazis van exterminar a més de 10 milions d'homes ,dones i nens i nenes. La majoria d'alumnat era de families de classe mitja molt protegits i ingenus. Semblava per ells com si tot fos només un programa de televisió més ...

Aleshores rep una pregunta : ¿tots els alemanys eren nazis? No , només un 10 % de la població alemana ... ¿Aleshores com es que ningú els va intentar aturar ? Per tenir por ? Com es pot matar a 10 milions de persones sense que ningú s'enteri ? Un cop acabada la guerra els nazis no van voler dir res sobre el que ells deien que no sabien , els camps de concentració i els crematoris.

La pregunta però que inicia la novel·la neix de : Per què els alemanys no varen intentar aturar-los , es que no ho sabien ..? Pot una minoria tant petita dirigir i manipular una majoria ?

Després de la guerra molts nazis van intentar justificar la seva conducta dient que ells només feien que obeir i cumplir ordres i que si no ho feien els haurien matat o mort . No van pensar per si mateixos ?


  • Quin va ser el context de l'Alemanya nazi de 1930 fins 1945 ? I més enllà fins la caiguda del mur de Berlin al 1990 ?
  • Quina és la idea de raça ? I la idea d'ètnia ? Hi ha pobles perseguits des de sempre dins la Humanitat ?
  • Què és l'holocaust, la xenofobia, el racisme, el sionisme, l'antisemitisme, la solució final, ..

La novel·la va ser escrita per Morton o Todd que havia nascut el 1950 a Nova York . Ha adaptat moltes de les seves obres al cinema però amb “Die Welle “ el 2008 va aconseguir el major èxit de vendes.

Va sortir un telefilm a la televisió americana amb el nom de “La tercera Ola” que es va rodar l'any 1981 que era l'adaptació de la novel·la de Ron Jones. L'any 2008 una producció alemana va portar a la pantalla de cinema aquesta història.
A Ron Jones , l'autèntic Sr. Ross a la revista “Scholastic Voice “ se li va fer una entrevista l'any 1981 on deia el següent :

Fragments de l'entrevista
El cas es que el primer dia ho havia previst quasi tot amb exactitud ; el que volia era provocar una discussió i provocar així un debat profitós. Quan vaig arribar al segon día de classe , esperava que l'alumnat com sempre no mostraria gaire interés però no va ser així , per sorpresa meva tots eren de forma disciplinada davant meu i em van demanar que continués actuant així. En un inici volia deixar-ho però ....

Al final de l'experiment van haver moments en que em sentia com un dictador i no com un professor ; segurament s'escapaba de les mans el que estava fent. ... “

La figura de Robert realment ha existit però no com s'explica . Un bon dia Robert va començar a seguir-me a tot arreu i quan vaig entrar a la Sala de Profes , un company li va demanar que això no era per alumnes , aleshores ell va contestar : Jo no sóc un alumne sóc el seu guardaespatlles..En aquest moment em va entrar molta por , em vaig preguntar fins on havia arribat jo a tothom... “

Jo volia que l'alumnat experimentés el que realment havia passat a Alemanya però no era per llegir una cosa de les moltes que hi han sobre el tema... “

Va ser molt dur posar-hi fi a tot el que havia passat , vaig parlar molt amb tots ells “

Jo crec que els alumnes van aprendre ...”

Després mirar la pel·lícula a classe .




FITXA TÈCNICA

direcció : Dennis Gansel
nacionalitat : alemanya
Any de producció : 2008
Durada : 108 minuts
Gènere: Drama thriller
Guió : Dennis Gansel i Peter Thorwart
Producció : Constantin Film Produktion, Rat Pack Filmproduktion GmbH
Música : Heiko Maile
Fotografia : Torsten Breuer
Muntatge : Ueli Christen
Disseny de producció : Knut Loewe
Vestuari : Ivana Milos
Basada en la novel:la de : Todd Strasser o Morton Rhue

FITXA ARTÍSTICA

Jürgen Vogel ( Rainer Wenger) Frederick Lau ( Tim ) Max Riemelt (Marco) Jennifer Ulrich ( Karo) Christiane Pauñ ( Anke Wenger) Elyas M'Barek ( Sinan) Cristina Do Rego ( Lisa) Jacob Matschenz ( Dennis) Maximilian Mauff (Kevin) Ferdinant Schimdt-Modrov (Ferdi)


 
 Sinopsi
Alemanya , avui. Durant la setmana de projectes o treballs de recerca en un institut de secundària , el professor Rainer Wenger li toca desenvolupar el concepte o la idea d'autocracia.
El professor Rainer inicia l'explicació amb una pregunta : “Podria l'Alemanya d'avui tornar a repetir el que va passasr durant la Segona Guerra Mundial amb el Tercer Reich ? “ Davant de les respostes dels alumnes Rainer decideix posar en marxa un experiment que acabarà amb resultats tràgics i dramàtics.
Només en uns dies, el que comença com una sèrie d'idees i propostes sense forma ni volta com la disciplina i el sentiment de comunitat es va convertint en un moviment real que agafa enbranzida real : La Ola. Al tercer dia, els alumnes comencen aïllar-se i amenaçar-se entre ells. Quan el conflicte finalment desemboca en violència , el professor decideix no seguir amb l'experiment, però ja és massa tard, La Ola s'ha descontrolat..
Els guionistes d'aquesta pel·lícula , Dennis i Peter, van ser companys a l'escola de cinema de Berlin. A l'hora d'escriure el guió van fer una visió del seu passat d'estudiants. Volien escriure personatges reals que haguessin existit en la seva època d'institut. Una Karo, Marco, Tim . També volien posar un professor carismàtic , que ensenyés de manera diferent . Recordaven que havien tingut algun professor d'aquestes característiques.



Respondre a les qüestions :


1.Quins temes creieu que tracta la pel·lícula?

2. Com creieu que s’identifica un líder? Per què creieu que a la pel·lícula els alumnes escullen el professor en comptes de l’alumne?

3. Quina postura prendries tu, si fossis alemany i visquessis ara a Alemanya?

4. Creus que a les escoles s’ha de conscienciar els alumnes d’aquest fet o simplement anomenar el conflicte i prou?
.
5. Durant els anys que portes a l’escola i a l’institut creus que has pres consciència dels conflictes bèl·lics que s’han produït al llarg del s.XX. ? Creus que la societat d’avui ha après dels errors passats?

6.Creus que és bo que un professor faci un experiment d’aquestes característiques?

7. La forma d’actuar que utilitza el professor per posar fi a l’experiment et sembla la millor?

8. Per grups intenteu pensar un altre final per l’experiment. Com creieu que es podia haver finalitzat?

9.Heu tingut mai aquesta sensació d’actuar de manera diferent en estar en un grup que estàs sol/a? Podeu argumentar una mica les vostres respostes. Què heu sentit amb el grup?

10. No tots els grups utilitzen símbols per identificar.se. Sabeu d’altres grups que utilitzin símbols? Per què creus que ho fan?

11. Definiu una mica la forma d’actuar d’aquests grups.
12. Existeixen grups socials amb una altra manera d’actuar. Podríeu anomenar-los?

13. Creieu que de vegades les persones accepten situacions per sentir-se integrades en un grup?

14. Poseu exemples de situacions en les quals creieu que les persones renuncien a les seves ideologies o preferències per tal de sentir-se acceptades.

15. Quan el professor Wenger comença l’experiment a classe, quines són les reaccions dels alumnes?

16. D’altra part, veient l’actitud de la Karo i la Mona, per què creieu que hi ha persones que poden defensar la seva individualitat davant d’un grup? Quines característiques creieu que ha de tenir?

17. Argumenteu una mica, per què en Tim se sent tan identificat amb “la Ola”?
.
18. Què li aporta al professor Wenger fer el paper de líder?

19. Identifica altres elements necessaris perquè es produeixi una autocràcia.


20. Creus que en el teu entorn social existeixen grups d’aquestes característiques?
.
21. Creus que amb la situació que s’està vivint actualment podria sorgir una autocràcia?

  1. Com creieu que es pot evitar que sorgeixi una autocràcia?


PER ACABAR ...UNA DE TEATRE . LA OLA





California, en los años sesenta. La guerra del Vietnam, la música rock y las marchas antirracistas del doctor Luther King están en todas las conversaciones. Ron Jones, joven y carismático profesor de un instituto, intenta enseñar a sus alumnos de historia cómo pudo forjarse la sociedad que dio pie, en la Alemania de los años treinta y cuarenta, al nazismo y a los campos de concentración. Para ello pone en marcha un experimento: durante varias semanas los muchachos de la clase deberán seguir unas reglas estrictas que les permitirán experimentar, desde dentro, y en primera persona, lo fácil que es convertirse en parte de un aparato totalitario. Los chicos aceptan, primero a regañadientes, y luego con progresivo entusiasmo, hasta el punto de que el pequeño experimento amenaza con írsele a Jones de las manos…

Sota la direcció de Ernesto Caballero s'estrena una obra produida en el teatre lliure de Barcelona l'any 2013 creada pel director Marc Montserrat a partir de l'experiment de Jones. Intenta ser fidel als fets i com en les entrevistes i en els articles durant les circumstàncies es van relatar per alumnes. No es una adaptació és el text original i fruit d'un treball d'investigació ...
EL director expressa que vol robar una mica de llibertat a l'espectador amb la intenció de fer tot el possible per alliberar el públic de prejudicis ètics , morals amb la mirada per ajudar a entendre el perquè dels fets ...


INFORMACIÓ IMPORTANT PER PENSAR (MATERIAL D'AUTOAJUDA PER RESPONDRE MILLOR LES PREGUNTES)

A.- Memòria històrica

La pel·lícula es va fer basant-se en un fet real . El 1967 a Califòrnia a partir de la pregunta d'un alumne al professor Ron Jones sobre com havia estat possible que el poble alemany hagués ignorat la massacre del poble jueu, el professor no va saber contestar i va decidir fer un experiment per tal de demostrar com es pot generar un moviment feixista.
En la pel·lícula del director Gansel el plantejament que es fa és diferent . És a partir de la pregunta que fa el professor als alumnes que decideixen iniciar l'experiment.
En una entrevista que fan a Gansel , aquest explica el que se li va ocorrer inspirant-se en aquest fet. Gansel que sempre li va interessar el tema de com funciona el sistema feixista , de com la gent pot deixar-se portar ..Finalment

B:_ L'experiment social

C.- La consolidació del grup

E.- Els components del grup

F.- L'autocràcia
A la preguna que fa el professor Wengel sobre què és l'autocràcia , les respostes són diverses. Wengel la defineix com aquell grup o individu que domina sobre una massa . Perquè es doni una autocràcia és necessària una sèrie d'elements. Una taxa alta d'aturats , insatisfacció, manca de valors, control, vigilància...
En una autocràcia també és necessària la figura d'un lider. Com ha de ser aquest lider sent el professor Wenger en el paper de lider ? Està fent realment de professor o realment està actuant com un dictador o autòcrata ?


CRITERIS D'AVALUACIÓ I VALORACIÓ DEL TREBALL
  • Presentació en el termini establert
  • ortografia i tipografia acurada
  • referències bibliogràfiques i webgrafia adient
  • fonts de recerca amb identificació
  • fotografies extres
  • respostes argumentades i ús de la informació treballada a classe .
  • Relacions clares amb escenes de la pel·lícula i el seu seguiment , relacions amb escenes de l'obra de teatre , fragments de la lectura de la novel·la .









dijous, 12 de febrer del 2015

EL MAL : SUS CONSECUENCIAS Y SUS CAUSAS..Ta




En clase de ética estamos analizando las formas del totalitarismo , iniciamos el tema planteando eso del sistema totalitario.

En el segundo periodo hemos entrado en las causas trabajando películas como "Sin Destino" de I.Kerzek  , la historia de un adolescente judío húngaro que será deportado a Birkenau-Auschitzw.. iniciando una ruta que nace de la pregunta sobre el destino de ser judío ... precisamente parece que el salva su vida porque decide luchar contra su destino.. la pregunta una vez regresa de su liberación del campo de concentración por la población todavía queriendo ignorar la realidad parece que le hace responder desde una lección interior..  ya no hay lecciones para la historia ... la única es la propia y personal.

También hemos visto el gran dictador de Charles Chaplin , un buen ejemplo de distorsionar la imágen del dictador ....

divendres, 23 de gener del 2015

TRABAJAR PARA LA MEMORIA . EL MAL TIENE UN ORIGEN?

Este curso hemos empezado con una idea : ¿existe el mal ? ¿Tiene un claro origen? ¿Quien puede representar este Mal ?

Por eso una posible respuesta que nos obliga a caminar hacia una dirección es concretar este Mal en unos sistemas políticos concretos de carácter TOTALITARIO. También unos personajes que bajo estos sistemas políticos :

  • fascismo italiano 
  • nazismo alemán 
  • estalinismo ruso 


Estos sistemas estarían representados por las figuras de sus lideres : Benito Mussolini ,  Adolf Hitler y Joseph Stalin . 

El recorrido pasará por entender las formas del totalitarismo como se reproducen . 

La lectura del libro de Susana de Gertrud Kolmar nos permite atravesar la idea de identidad adolescente como judios o judias .. 

El cine de la película "Sin Destino" "Europa , Europa" "La cinta blanca" " nos acercará a esa identidad humana como judía o judío . Como adolescentes vivimos en un camino interior de autodescubrimiento , de auto preguntarnos a donde vamos, qué origen tenemos, hacia donde nos dirigimos ,  

dilluns, 1 de desembre del 2014

Reflexions sobre Gertrud Kolmar i la seva novel·la : Susanna.


Parlant sobre l'existència del mal i el seu origen hem dirigit el nostre propòsit per explicar l'ascens dels totalitarismes . 

Els tres grans totalitarismes són: el nazisme, el feixisme italià i l'estalinisme soviètic. JPer això cal definir molt bé què s'anomena totalitarisme i quina és la principal diferència respecte a l'autoritarisme . 

Què és el totalitarisme ? 
Què és l'autoritarisme ? 


Això ens ha portat a la lectura de la poetessa jueva Gertrud Kolmar , cosina de Walter Benjamin , que va morir al camp d'Austwitch. La lectura de la seva novel·la ens ha portat a preguntar-nos per quina ha estat l'experiència més dolorosa a la nostra vida ... com la pròpia autora que creu que precisament aquest tipus d'experiències ens ajuden a situar-nos davant el sentit i el significat de la vida. 

Susanna una noia guapa i estranya que refugiada en un món imaginari d'animals fantàstics i de paradíssos màgics intenta viure aillada del món hostil que viu. L'arribada de la institutriu la portarà a pensar en el judaisme i a viure més plenament la vida i la seva existència . Sussanna s'enamora d'un home gran i seductor que només viu una aventura ..per això finalment la protagonista decideix que la seva vida deixa de tenir sentit i s'aboca a un tràgic final. 

Aquesta lectura ens permet preguntar-nos si vivim la vida com a simples mosques o insectes o bé ens preguntem per aquest viure .. La diferència de buscar el com viure ens  obliga a dirigir la nostra mirada vers la paraula DIGNITAT . 

Dins els totalitarismes la dignitat era la primera cosa que s'oblidava , la que anorreava els éssers humans i els convertia en objectes, en mercaderies ,  en material de rebuig ... El "musulmà" era qui abandonava el seu jo , la seva persona ....


dilluns, 13 d’octubre del 2014

EL MAL , EXISTE ' '''?????



referencia : http://elasombrario.com/libros-para-protegerse-del-mal/

El mal no habita sólo en los relatos de terror. Es imperceptible y cotidiano. Se oculta bajo un manto de comodidades, silencios, miedo, obediencia ciega e indiferencia. De pasividad. Es individual. También social y político. La literatura se ocupa de describir a cada uno. Y con ella podemos protegernos mejor. Desde nosotros a la tierra de los monstruos y de regreso a nuestro hogar. Junto a Maurice Sendak, C.S. Lewis, Clara Usón, Martín Caparrós, Hannah Arendt, Georges Simenon y el ‘Frankestein’ de Mary Shelley, entre muchos otros, iniciamos este inquietante viaje de eterno retorno.

En 1963, Maurice Sendak publicaba Allí donde viven los monstruos. Se trata de un pequeño libro donde se narra una de las mayores tragedias humanas. El protagonista de ese cuento es un niño que se enfada. La rabia es un motor para llegar muy lejos. La rabia y la tristeza son las dos caras de una misma moneda. Ese niño corre y llega hasta el mar. Lo atraviesa. Finalmente, alcanza un territorio donde habitan los monstruos. No se quedará para siempre ni se convertirá en uno de ellos, porque hay algo absolutamente fundamental que lo devuelve al hogar y a la humanidad. El niño siente el olor a sopa que su madre está preparando y que lo guía. Es la llamada cálida y bondadosa. Y, sin lugar a dudas, cuando ese niño madure, será capaz de prepararse su propia calidez y servirla al niño que fue y que se sentirá herido en más de una ocasión. La banal sopa nos cuenta que nuestro “hogar” se apoya en pequeños actos. Si se nos olvida la calidez, nos creemos innecesarios. Si nos quedamos en tierra de monstruos, perdemos la memoria de lo fundamental humano. La locura en sus diversos grados ejerce un poder protector de la realidad y conduce al exilio con certeza brutal.

“La tradición del pensamiento occidental sufre del pre-concepto de que los peores males de la Humanidad provienen del egoísmo. Pero en nuestro siglo el mal ha demostrado ser más radical de lo que antes se pensaba. Y ahora sabemos que el auténtico mal, el mal radical, no tiene nada que ver con el egoísmo ni con cualquier otro motivo pecaminoso. Por el contrario, está basado en el siguiente fenómeno: en convertir a los seres humanos en superfluos e innecesarios” (Hannah Arendt).

En 1961, la filósofa Hannah Arendt acuñó el concepto de la banalidad del mal. En 2008, la misma idea trasciende en la novela A quien corresponda, de Martín Caparrós. Mediante una intriga a ritmo trepidante, define la banalidad cotidiana sin medias tintas: “Es el mecanismo de la cultura imbécil: consumir lo que ya tiene un mito bien establecido”. Caparrós usa la pesquisa de un crimen para relacionar el yo y sus circunstancias. Parte de un mal diagnosticado a su protagonista, Carlos, que lo llevará a recorrer todos los caminos del mal, de lo individual a lo social, cultural y político.

Pero entender no es perdonar. Entender no implica nada más que comprensión, la cual nos ayuda a convivir con aquello que de otro modo sería imposible. Y no siempre la comprensión conduce a la justicia o al perdón. Cuando Truman Capote escribió A sangre fría, una parte de él se perdió, pagó un precio alto para dejarnos el relato pormenorizado del mal. El mal es banal. Sucede arbitrariamente. No puede ser profundo, va contra su propia naturaleza puesto que se encarga de cortar las raíces, de aislar y de helarnos. Acaba por abandonarnos en un territorio lejano a la humanidad y se camufla trivializándose. Y porque es banal, el mal sólo es extremo, incluso cuando es puntual. La gestación de esta idea no fue nada sencilla y a Hannah Arendt también le supuso un precio alto. Ha sido contada en la película de Margarethe von Trotta, cuyo trailer se puede ver a continuación.



En 1942, C. S. Lewis, el autor a quien muchos conocen por Las crónicas de Narnia, escribió uno de los textos más reveladores sobre la descripción del mal: Cartas del diablo a su sobrino“. Ha sido recientemente llevado a los escenarios de Broadway con gran éxito. Lewis dedicó esta obra a su amigo Tolkien. Las Cartas narran la evolución de un joven soldado inglés durante la Segunda Guerra Mundial. Cada misiva desarrolla un consejo que un diablo experimentado, Escrutopo, da a su inexperto sobrino, Orugario, que es el encargado de tentar al protagonista. La libertad y la bondad son constantes que interactúan y el mal sólo triunfa ante la indiferencia. C. S. Lewis argumenta sobre el frío del mal frente a la calidez de la generosidad. El mal, una vez más, se describe en toda su aparente banalidad y afectando a la gente más corriente.

En 2012, Clara Usón publicó La hija del Este. El retrato cambia de perspectiva. Una hija descubre que su padre es un monstruo y se suicida con la escopeta preferida de él. Usón nos da una clave esencial en boca de su protagonista, Ana Mladic, la hija del general Ratko Mladic, uno de los criminales más sanguinarios de la guerra de los Balcanes: “Hace falta valor para dejar entrar la duda en la vida de uno, para desmontar las certezas que te sostienen; eso es siempre sano, a pesar del peligro de que sea paralizante”. Esa Ana Mladic de Clara Usón le habla al Carlos de Martín Caparrós. Ella no es inocente, pero aun así el horror provocará su muerte. Las certezas y el miedo paralizan. Un muro de contención a niveles individuales y sociales facilitan todos los caminos a la manipulación del mal. Obedecer sin cuestionar y la ideología que todo lo justifica son dos caminos de la banalidad. En 2007, la canadiense Naomi Klein (con libro recién estrenado sobre el clima, el capitalismo y nuestras visiones a corto plazo) ya desarrolló dichos temas con la vista puesta en lo social y lo político de manera exclusiva. La doctrina del shock fue llevada a la pantalla grande por los hermanos Cuarón, cuyo trailer se puede ver aquí.

Entre 1259 y 1268, Santo Tomás de Aquino llegaba a la conclusión de que el mal no existe, que se trata de un simple error. Acontece porque existimos, porque ejercemos la libertad de ser y en el camino nos equivocamos. Esta ha sido la postura de Patricia Highsmith en gran parte de sus novelas. Para ella todos somos capaces de hacer el mal dadas las circunstancias adecuadas. Muy diferente es el mal que ilustró Mary Shelley en Frankenstein. En efecto, Frankenstein defiende que ha nacido para sentir amor y simpatía. Pero su dolor y su rabia lo llevaron hacia la maldad y el odio, lejos. Al darse cuenta de este destino sufre más todavía, siente un vacío que no puede soportar y que lo hiela. En ese momento el mal se convierte en el único bien para él. Mary Shelley escribía sobre esto en 1838. Muchos años más tarde, en 1960, el psicoanalista Lacan (que defendía el poder curativo de la poesía) señalaba ese mismo vacío y lo ubicaba en un territorio lejano y fronterizo con la subjetividad, donde habitan los fantasmas de nuestro ser. Hasta allí nos conducía Beaudelaire en Las flores del mal. Georges Simenon retrataba el proceso explosivo de quien ha ignorado aquel territorio lejano en el protagonista de El hombre que miraba pasar los trenes, y desde el punto de vista de la víctima en El noviazgo de Monsieur Hire, llevado al cine por Patrice Leconte.

“Los símbolos literarios encierran un mayor peligro, ya que no son tan fácilmente reconocibles como simbólicos. Los mejores son los de Dante: ante sus ángeles nos sumimos en un auténtico temor reverencial, y sus diablos se aproximan mucho más –por su rabia, despecho e indecencia– a lo que debe ser la realidad… Pero la imagen verdaderamente nociva es el Mefistófeles de Goethe. Es Fausto, y no Mefistófeles, quien de verdad exhibe la implacable, insomne y crispada concentración en sí mismo de la marca del infierno. El divertido, civilizado, sensato y flexible Mefistófeles ha contribuido a fortalecer la ilusoria creencia de que el mal es liberador”. (C. S. Lewis)

Cada día convivimos con el mal, pequeño o grande, individual y social: enfermedad y muerte, desastres personales y naturales, pérdida del trabajo, de la dignidad, de la salud, injusticias sociales, robos de derechos, guerras, hambre. Y continúa implacable el mal cada vez que se ataca a los seres más débiles, lo cual al final nos acabará afectando a todos una vez que la banalidad haya dejado la puerta abierta. Una rama de un árbol que mata a un transeúnte y una tala masiva indiscriminada son las dos caras de la misma moneda. Un perro que aúna esfuerzos individuales. Defender la inocencia nos permite sublimar el bien. Los autores aquí mencionados, desde siglos y geografías muy distantes, señalan al mismo centro. Los autores que han tratado la cuestión del mal desde 1604 de la mano de Marlowe y su Fausto han ahondado en lo individual, social o político, de manera profunda y son muchísimos. Hablan del frío y de la indiferencia, de la obediencia callada. Se enfrentan a la trivialización de vampiros, zombies y otros monstruos modernos simplistas a medida que nuestras sociedades descuidan el simbolismo, se vuelven más durmientes, se aplastan las experiencias directas bajo planas pantallas y las sombras de 50 en 50 acompañan todo lo que es políticamente correcto, famoso y cómodo. A todos ellos salpicaremos con sopa para alegría de nuestra gran amiga Mafalda, que no dudaba en señalar cada una de nuestras banalidades cotidianas.


Curs 2023.Lectures sobre el Mal