dilluns, 29 de novembre del 2021

COM HEM DE PENSAR O REPENSAR ELS ESPAIS DE MEMÒRIA ? DIÀLEG A PROPÒSIT DE LA TOPOGRAFIA .





 Què és un espai de memòria ? Dins la història hi ha dos elements que permeten ubicar els fets quan aquests necessiten contextualitzar-se. El temps  i l'espai , dues categories kantianes de la sensibilitat a priori . El que vol dir que quan nosaltres percebem els fenòmens sempre ens arriben per les finestres del temps i l'espai que la sensibilitat ens permet. 

Així doncs els espais en memòria fan referència als llocs on els fets es produeixen o es van produir. I en concret el que permet la història es rememorar els espais perquè el present i el futur puguin recordar. O sigui , d'alguna manera la història permet trobar-nos novament amb les situacions que es van viure. Però això precisament resulta un tema controvertit. Per què cal recordar els espais si aquests van representar dolor, mort, conflictes , guerres, desastres, ...? Realment no seria millor oblidar? 

Des de la segona Guerra Mundial aquesta pregunta va obrir més enllà del col·leccionisme de les obres, peces, pintures, escultures, o de preservar els espais com a símbols com poden ser les piràmides a Egipte o el Coliseum a Itàlia , ... La funció que pot trobar-se quan els Estats a través de les seves institucions tornen a pensar i repensar els espais del passat serà important per fer entendre i comprendre a la ciutadania com s'han produït els fets i com cal que els recordem. 

Però és cert que darrerament aquesta qüestió ens ha portat a plantejar si cal per exemple retirar l'estàtua de Colom o si hem de retirar els noms de personatges masclistes o sexistes dels carrers de Catalunya o Espanya. Com podria ser l'aeroport de Madrid anomenat Adolfo Suárez que va ser un president demòcrata malgrat abans havia estat un falangista del franquisme. 

Una de les polèmiques importants a Espanya ha estat el cas del Valle de los Caídos. Un centre per la Pau hauria de ser en record del que van fer ? Un espai que cal deixar tal com està ?  El problema esdevé quan els espais generen una controvèrsia entre el que va passar i l'actualitat , com per exemple el que acabem d'explicar . El Valle de los Caidos era un espai de culte a la memòria del president de la Falange Jose Antonio Primo de Rivera  i que més tard va ser enterrat Francisco Franco . Espai que també conté un miler de morts en la construcció de l'espai que van ser empresonats per ser considerats comunistes o contraris al règim de la dictadura de Franco. 

Però també hi ha espais que no recordem o que s'han oblidat convertint-se en runes a causa de l'abandó. Per exemple el casino de l'arrabassada que va ser lloc de festes però també presó de represaliats durant els inicis del franquisme . 

  • Què és doncs un lloc de memòria ? 
  • Tots els llocs de memòria són espais ? 
  • Què dona la possibilitat a generar una topografia de la memòria ? 
  • O sigui, quin seria el procés per senyalar o construir un lloc o espai de memòria ? 
  • Parlant de fer els espais visibles o no , recordant el cas de Belchite o el documental sobre Treblinka . Tots els espais de memòria s'han de fer visibles ? De quina manera ? 


dijous, 7 d’octubre del 2021

ELS CIMS INVENCIBLES , ENTRE PÀNDOLS I CAVALLS , AUTORA CARME MEIX . PROPOSTA DE LECTURA



 









 



Meix, Carme


(entre pàndols i cavalls) Ed Pagès 2012 .LLeida col. Lo Marraco 267

Carme Meix i Fuster .Gandesa 1937 . Llicenciada Filologia catalana. Premis Caterina Albert i Paradís poesia 1991 , Premi Novel·la històrica de la Universitat de Lleida 1995 .


Ha escrit novel·les com “ La dansada “ (Pagès editors 1996) Col·labora durant un temps a mitjans com el diari “avui” i a la ràdio “la veu de l’Ebre”


CITA DE TEXT INICIAL


de Habacuc 3,19 Biblia , antic testament


Déu el senyor és la meva fortalesa , ell fa que els meus peus corrin lleugers com els dels cérvols , i em condueix a les alçades on són els cims invencibles .

En el llibre es planteja el problema que Déu no ha jutjat la corrupció moral de Judeà . També s’explica la solució divina com els caldeus jutjaran a Judea i el problema de : Per què són utilitzats els malvats per castigar als més justos ?

Habacuc és un profeta i filòsof que queda perturbat per la greu maldat de Judà. Però amb constrast amb Jeremies el seu contemporani sent més solicitud per l’aparent renuncia de Deú a jutjar , per falta d’empenediment del poble .La destrucció , la violència i la falta de consideració per les lleis divines , floreixen sense que ningú se les pensi , malgrat les súpliques del profeta demanant la intervenció de Déu. Però la resposta genera una pregunta a Déu : Com es pot permetre que els malvats destrueixin tot fins i tot el poble més just que estima Déu ? El just viurà per la seva fe o fidelitat


ESTRUCTURA DEL LLIBRE ,

I ,. Memória de la Terra ( saba,fang, pols, roca, carbó, fòssils ,) interior , neix des del cor , manifesta el dolor de tot home i dona


18 Juliol 1936 24 juliol 1936

II,. Memória del Foc (immaterial , devoradora, sense memòria , destructora,) exterior , el foc de la guerra, la crema de tot , de les consciències, bondats, bellesa del món fins i tot de destrucció del record , les cendres , de l’espai erm, vençut, mort, sec i desèrtic, un foc que se li atribueix el dolent però també purifica, escalfa, dona llum,

Agost 1936 Maig 1938

III.- Memória de l’aigua ( flueix) els mars de l’oblit , des de la pluja i la terra, tenyeix de blau cel i rius, vegetació de verd , l’argent de la lluna, però també tenyeix de vermell amb la sang vessada inútilment.
Juny 1938 Gener 1940

IV.- Memòria del vent ( fonedissa, canviant) . remou records , s’endú les fulles mortes i seques, esborra marges de dolor i alegria, deixa un perfum que s’esvaeix poc a poc , inconstant i esmunyedissa , no es pot retenir és la memòria de la desmemòria . Habita en palaus tendenciosos.


Abril 1985 Abril 2000


PERSONATGES


Carme Grau ( amiga de la Tresina i la Maria , la Lluïsa
Josep
Elvira ( lectora secreta, odia la seva germana Carme) Es casa per despit .
Tresina ,dóna que lluita per una igualtat entre gèneres.
Maria Vallcrú ( estudia per ser mestre ) Fa un diari .
Ben Thomas ( jueu , la seva familia emigrà com a conseqüència dels Pogroms, participa en les Brigades Internacionals com a soldat )
LLuïsa
Pepeta (formarà parella amb l’Agustí i es quedarà embarassada durant la Guerra )
Agustí ( restaurador d’art , treballa amb Mossen Joan a l’esglèsia de Santa María) 19 anys
Pere Vallespí ( amic de l’Agustí que treballa al taller d’art) anarquista , fill de Sants, va participar en els fets de la Setmana Tràgica.
Josepa
Ângel
Pepet , forner
Mossen Joan ( presideix Santa Maria, haurà de fugir )
vella Fabiana
Centelles ( caporal del comite de defensa en l’atac a Barcelona)
Mare Antonia ( de la Tresina)
Becky ( germana del Ben Thomas)
Isidre Soleras
Isidre Isern ( pare de la LLuïsa ) conegut per Sidret.


Sebastià . un espavilat que s’aprofita sempre de les situacions .


Mossen Domingo ( capella de Gandesa)


Ramoneta ( minyona de ca la Maria. )


Senyor Vallcrú , pare de la Maria i mestre de professió.


Senyora Vallcrú , Lidia


Rosenda , mare Agustí molt creient


Joan , pare de l’Agustí


Doctor Edward Barsky , cirurgià del Beth Israel Hospital de Nova York , que s’enrola dins American Medical Bureau to Aid Spanish Democracy . Va a Espanya per ajudar.

NARRATIVITAT

Inici narratiu del text


anys 1936 18 juliol Gandesa, Barcelona, Madrid, Saragossa, Terres de l’Ebre,


FORMES TEXTUALS DINS LA NOVEL·LA






Diari de Maria ( un diari sobre els fets durant el periode de guerra d'una mestre de la República de Gandesa)


Memory de Ben ( un relat autobiogràfic sobre els records de la participació d'un jueu americà que decideix participar en les brigades internacionals antifeixistes i en fa un relat de memòria)


Reflexions finals / Justificació autora ( unes reflexions finals de les protagonistes en l'actualitat des del present dels anys segle XXI )














TOPOS LLOCS DE MEMÒRIA DINS LA NOVEL·LA






Serra de cavalls i Pàndols




Gandesa ( Tarragona, Terres de l’Ebre)




Barcelona ( carrers Sant Pere més Baix, Forn de pa,




Estats Units d’Amèrica (Sant Francisco)




Caserna de Pedralbes




Hotel Colon




Caserna Militar




Saragossa




Barcelona




local en el Bronx, EUA






PARTITS I ORGANITZACIONS QUE INTERVENEN






CNT sindicat anarquista confederació nacional de treballadors -


Comite Defensa Confederal


Guardia Civil


CEDA partit carlista de tradicions


Comite de recolzament de la lluita antifeixista d’espanya


FAI federació anarquista internacional
REFERENTS LITERARIS DINS LA NOVEL·LA






Salvat Papasseit , Poemes (Carme)


Blasco Ibañez , Cañas y Barro


Josep Maria Folch i Torres , els pastorets i el Nadal






La Vanguardia ( diari ponderat )


La Batalla


La Publicitat ( molt catalanista , més extrem)








TEMES I FETS QUE EVIDENCIEN L'ESTAT DE LA GUERRA






Ideologia de les brigades internacionals ( democràcia contra barbàrie) Antifeixisme que avança a Europa , el paper de França i Anglaterra.










inici de la guerra , revolta a l’Africa. Barcelona i l’esclat dels insurrectes amb el paper de la Guardia Civil










Records dels fets de la Setmana Tràgica quan es va afusellar a Ferrer i Guàrdia al castell de Montjuïc .










Primera part ( La memòria de la terra) inici el 18 de juliol de 1936 en un poble de les terres de l’Ebre , Gandesa la vida quotidiana sembla que es trenca , certa pau dels animalons i de les persones que habiten aquest lloc anuncien temps de guerra.




Es pot pronosticar una guerra o un conflicte ? Quines raons et fan olorar que el conflicte és imminent ? ( pare de la Maria)




Una amistat entre Carme,Maria, Tresina, Lluïsa jovenetes que sommien en un futur com tota noieta del poble . Algunes d’elles lectores -poques- de llibres de poesia, novela, ..el que es ofereix una visió ample de la vida, una mirada oberta plena de llibertat i de voluntat d’obtenir experiències . La Maria vol ser lliure per escriure per això decideix estudiar magisteri . Maria és l’autora en la novel·la del diari privat del que viu i pensa sobre els fets.




En paral·lel les memòries de Ben Thomas , que s’inicia a Sant Francisco , en un suburbi de la ciutat , tranquil però on hi ha una majoria jueva . L’avi del Ben era jueu que havia marxat a causa dels


del seu pais , Tomaszewski de cognom i es canvia per nacionalitzar-se americà . La professió de rellotger permetrà obtenir una condició humana per sobreviure en aquesta nova nació com Estats Units. La comunitat jueva endogàmica fa que al Ben se li trobi una noia per poder contraure matrimoni .




Es descriu una interpretació al Palau de La Música de Barcelona amb la Novena Sinfonia de Beethoven que dirigeix Pau Casals .La Pepeta assisteix com a part del cor de l’Orfeó Gracienc. S’escolta que a l’Àfrica ha hagut una insurecció militar , i es dóna per finalitzat l’assaig pel mestre Pau Casals. S’acomiaden però amb l’himmne de l’alegria . Agustí espera la Pepeta per anar al carrer Sant Pere més Baix on hi ha la fleca els pares de la Pepeta.




Comença a tenir la població coneixement a Barcelona de la insurrecció militar . La preocupació de la guerra fa que les families protegeixen els fills i filles , els grans i els nens i nenes.




Els conflictes es viuen com es poden i molta gent cau en vicis com el tabac per exemple o abusar de la seva situació de tenir un fussell o un càrrec dins un cos policial o sindical. Els crits a Barcelona alerten dels fets ...L’Agustí treballa com restaurador d’obres d’art amb el seu amic Pere Vallespí a un taller. Aspira a una vida com pintor . La guerra neix de l’enfrontament entre els grups polítics i entre les voluntats disidents , la necessitat d’ordre i control davant la disbauxa de les vagues , el sindicalisme obrer, L’esglesia amb els mossens i capellans com Mossèn Joan de Sant Antoni es mostren discontents amb la situació que es viu en el present.




El sis d’octubre es va suspendre l’Estatut a Catalunya amb Lluis Companys al capdavant. El poble es troba dividit entre amos , senyors, mossos i jornalers ..Descredit de la política per part de l’Antònia de Gandesa , que és la mare de la Tresina .




L’Elvira llegeix d’amagat i la seva germana Carme recrimina aquest fet. Els llibres són cultura i no és per a qualsevol . La comuna (wc) un bon lloc per llegir .




Desconcert a Barcelona , Què fer ? On anar ? Com actuar ? Abans de l’esclat de la insurecció es va preparar el Comite de Defensa Confederal . Isidor Soleras un afiliat a la CNT el sindicat té clar que es el que convé fer.




Hi ha uns primers dies que sembla que la normalitat hauria de continuar. Santa María del Mar , l’esglesia dels pescadors , està governada per Mossèn Joan . Els aldarulls s’inicien entorn del Passeig de Gràcia baixant cap a les rambles. No hi ha moltes armes davant els militars del cuartel de Bruc revoltats. La Guàrdia Civil defensa la República, però la ressistència dels amotinats de Pedralbes es forta al Casino Militar i a l’Hotel Colon...Finalment troben armes .




Hi ha però persones que pertanyen a grups de dretes , de tradició carlista , com la CEDA que consideren que La República és un caos , doncs associen aquesta forma de governar al comunisme soviètic d’excès de llibertat i falta de culte religiós. En Sidre, Isidre Isern, pare de la Lluïsa , creu que la terra és dels propietaris i no del poble .




S’anuncia que Saragossa ha caigut en mans del feixistes juliol 1936 en el cop d’estat. El debat comença sobre si arribarà una guerra llarga o no .








Hi ha alguna gent estrangera a Estats Units que es pregunta per si Espanya és democràcia o barbàrie . AIxò genera un debat incert sobre el feixisme a Europa i els païssos que estan disposats a ajudar aquest país. Ben , Eli ( Beth) la germana, Ruth la germana petita de la familia Levi , Desconfiança en Anglaterra. Posicionament dels Estats a favor o en contra de la República. Neix el Comite de Recolzament a la LLuita Antifeixista d’Espanya , i es reuneix al Bronx .




Inici de les primeres morts, desolacions, plors, de la situació de caos , de pors i inseguretats a Barcelona.




Neix una idea recorrent de dones que volen ser iguals als homes i fer el soldat com la Tresina I amb aquests els mites i les falses creences com que “els comunistes aboliran les families, i la llibertat serà un campi qui pugui” . El posicionament fa enfrontar la gent dels pobles entre qui defensa la República i qui creu que han de deixar fer als feixistes.






El crit de “Salut i República” serveix per reforçar-se - Consignes sobre la germanor i la fratenirtat universal , “Arribarà un dia que cap home manarà sobrfe cap home..” ( relació amb la cançó) .L’anarquisme de la CNT pensa en guanyar per fer la revolució després. Per això es genera una situació de caos , la crema d’esglèsies com Santa María del Mar, on no s’adonen del valor artísitc de la catedral del Mar, desvallestant tot i cremant imatges, buidant tombes … Fins i tot les pintures de Viladomat , els vitralls que s’esberlen del tot fruit del foc que ho fa cendres tot.






A l’estranger amb el debat dins les brigades es parla de la legitimitat del poder i de l’alçament militar, i fan referència a Alemanya i Itàlia Però es creu que hi haurà una categoria moral que farà recular el feixisme .












El feixisme avança i l’antisemitisme també apareix com un caval de batalla a una Europa il·lustrada . Masses interessos per part d’Anglaterra per voler aturar les potències feixistes a Espanya. . Per això el suport d’Alemanya i Itàlia als revoltats . Es forma la columna brigadista “ Abraham Lincoln .Ben i Beth s’enamoren i aquesta parella serà fidel a l’amor al llarg de tota la guerra , els dos van a Espanya per motius diferents però es retroben finalment.










Els capellans i mossens han d’amagar-se i fugir dels republicans . Agustí amagarà i busca la manera perquè el mossen es doni a la fuga però abans en secret es casarà amb la seva promesa -




Arriben noticies de les masacres que els revoltats realitzen però sembla que la condició de jueu i americà als brigadistes no els preocupa gaire davant aquesta informació. Però la mort comença a apareixer com una fera que s’escampa i no té cap mirament entre la població. Sang, ferides, cadàvers, cossos destrosats. Plors i laments. Amb la mort tots els llocs canvien, les persones ja no senten la seguretat de les ciutats o dels pobles, i es viu amb angoixa permanent. La mort dels il·lustres com Manuel Prieto que va participar en els fets de FIgols .


























Buenaventura Durruti pren el control de les milicies antifeixistes , un anarquista que surt de Barcelona per posar ordre en el conflicte però la seva mort a Madrid farà recular l’optimisme i l’exèrcit roig.




Amb l’inici de la Guerra s’envidencia la por, la miseria, l’excassetat, la pobresa i també el partidisme dins les poblacions entre propietaris , rics terratinents, classe burgesa i adinerada i esglèsia davant el món obrer, camperols , pagesos, .




La Guerra va més enllà de la insurrecció militar, així els mesos han fet avançar les tropes rebels i els republicans . Arriben els brigadistes amb el vaixell “Normandie des de Nova York per defensar la ideologia antifeixista. S’afegeixen els russos amb els comunistes que envia els seus voluntaris d’acord amb el Komintern de Moscú. En Ben se sent part d’una minoria racial com jueu i per intervenir en el futur de la Humanitat , contra la invasió d’Etiopia per la itàlida de Mussolini, el recorregut és llarg doncs arriben via Paris amb tren.




Les detencions per delatar veïns i veïnes inicien un procès de venjança i de rancúnia , es justifica per raons ideològiques fins i tot la seva mort i eliminació. Gandesa no serà pas una excepció .












mort de Mossen Domingo per creure que és un espia dels feixistes, La vida però continua Es fa publicitat de les bones accions dels uns i altres amb els planfets llençats i amb la voluntat de sanejar les imatges . S’emporten a Isidre Isern i Ramón Isern per ser executats i deixen vidues les seves mares i dones. La Josep i la LLuisa els veuen per darrera vegada, però ha pogut escapar l’Angel per les teulades. Tota detenció sembla arbitrària sense cap motiu realment suficient. Les rutes per fugir són dificils perquè arrisquen la vida i els delators poden fer una mala passada. Però amb l’ajuda d’un bon veÍ el noi Angel aconsegueix escapar del poble i els seus perseguidors republicans. (en aquesta ocasió és el vell Panxeta) .La travessa és costeruda per la fam, el fred, la sensació de por i de vulnerabilitat que es té. En Sebastià ha estat el seu delator per raons d’enveja i res més .




















QÜESTIONS QUE EN EL TEXT ES PODEN TREBALLAR
















Quina és una bona manera d'anunciar un inici d'un conflicte com la Guerra ?
És una guerra, una insurrecció militar, un cop d'Estat, una revolta popular ? Quines serien les seves diferències ?
Com es viu a Gandesa en un poble de les terres de l'Ebre aquest esclat un juliol de 1936 , és el mateix que a Barcelona ?
Com s'organitza la defensa de La República ?
Existeix diferència en un inici dels insurrectes militars revoltats i els comites de defensa de la República ? Quina ?
Com apareix la por, la inseguretat, el desconcert, la miseria, en aquest moments inicials ?
Quin paper té l'esglèsia quan esclata el conflicte ? Per què fugen de les esglèsies en comptes de defensar.les ? Per què es maten els capellans i mossens ?
La terra del foc , la primera part ens indica que es crema tot allò que representa qui vol atacar la República com les denuncies als terratinents , les esglèsies, .. ? Com es pot entendre això des de la raó i el seny de les persones actuar així ?
Què significa ser d'un bàndol o d'un altre ?
Pot existir l'amor , la tendressa , la bondat, la generositat en aquestes situacions de conflicte ? Per què ?
Com es pot explicar que gent que no és d'Espanya o Catalunya vingui de la resta de països per ajudar a La República o per ajudar als militars amb els bombarders i l'aviació?
Quin paper tenen les Brigades Internacionals dins la història de la revolta militar ? Ajuda o no ?
Es pot observar des de l'inici diferències entre els partits polítics en l'organització ? Què ho fa creure ?
La propaganda dins la guerra té un paper important , quin ?










































dimecres, 14 de juliol del 2021

INTERESSA LA MEMÒRIA ?


Hi ha algú ? aquesta pregunta que el pensador i filòsof Jostein Gaarder va utilitzar per donar títol a una novel·la seva perfectament pot introduir-nos en el tema. 
La memòria sembla avui tema de debat , en els seus topos , o espais , en el seus relats històrics, en els seus espais , en la seva transmissió entre les generacions . 
Si pensem en la relació memòria i història en el segle XX , al voltant dels anys 80 i 90 la timidesa d'anar a trobar-se amb la memòria feia que dins la docència els treballs i la implicació del professorat fossin amples i reconeguts. En els viatges als espais com la ruta de l'exili o els camps de treball , els nois i noies veien una oportunitat per restar en silenci i aprendre dels fets i de les paraules que encara els testimonis feien arribar. 

 

dimecres, 7 d’abril del 2021

90 ANIVERSARI DE LA SEGONA REPÚBLICA . 14 ABRIL 2021 SANT CUGAT

 Aquest 2021 se celebra el 90è aniversari de la proclamació de la Segona República. Un canvi que va situar la llibertat, la igualtat, la bona governança i l’educació per tothom al centre d’una societat que necessitava nous aires i més equitat i modernitat. Des de l’Ajuntament treballem per preservar la memòria històrica de la nostra ciutat, perquè mantenir viu el nostre passat és una eina fonamental per treballar de cara a un bon futur per a tothom.

 

Per commemorar aquell moment històric, i recordar també la figura de l’alcalde republicà Roc Codó,

dijous, 21 de gener del 2021

EDUCAR EN LA MEMÒRIA , UN PROJECTE COMPARTIT

 ACTIVITATS PREVISTES PER PREPARAR ELS ACTES DEL DIMECRES 27 DE GENER DE 2021 



1.- Per nivells i per classes es treballa un grup o col·lectiu que va ser deportat, torturat i mort als camps nazis , especialment representat per l'alliberament del camp d'Auschwitz-Birkenau ( Polònia) 


  • 1 ESO  . Setmana del del 18 al 26 de Gener . Preparar per grup classe el record dels nens i nenes jueves morts a la Shoah o Holocaust jueu . 
            * Fotografies de nens i nenes jueus i jueves morts en els camps o en els guetos per causa del nazisme . En concret hi ha Anna Frank , ..





                * preparar textos curts per ser llegits a classe entre totes i tots sobre els materials per preparar. 


       * preparar una breu explicació de qui són els jueus i jueves i en concret la mort dels nens i nenes jueus 

divendres, 15 de gener del 2021

MÚSICA I MEMÒRIA

https://open.spotify.com/playlist/571qblQ2N56w0As82fJFZa?si=LVw8itHzRT6SLdo3zgjirw 


en aquest enllaç podeu trobar molta de la música per treballar el tema , fa uns anys a la Pedrera es va fer una exposició anomenada "La música del Tercer Reich" , En aquest llibre que es podria trobar en forma de catàleg hi havia l'anomenada música de depravats i pervertits que era bàsicament el jazz , rock, el swing, ... i altres músics clàssics d'origen jueu . A diferència de R.Wagner , Beethoven, ... 



Preparant els actes per la visita amb 3 alumnas ( Anna , Teresa i Ester ) i 2 alumnes (Carlos i Pau) . La financiació va ser gràcies a 'Ajuntament de Mataró , Regidora Conxita Calvo , d'educació . El centre Institut Josep Puig i Cadafalch de Mataró va participar en tot el projecte al llarg de 6 mesos fins al Maig que es va viatjar amb la resta de centres de Catalunya i d'Espanya amb una trobada de més de 200 persones i la participació de la vicepresidenta María Fernandez de la Vega que va assistir al camp de Mauthausen (Austria) . El centre va organitzar per nivells activitats amb la voluntat que musica com la cançó de la Marsellesa que vàrem compatir amb els grups francesos que també van assitir a l'acte , gràcies al professor Jose Maria ,   i  frases ,escultures, dibuixos i en forma de graons de colors pintats amb una frase de Primo Levi que es va deixar a les mines de Ebensen , on els presoners treballaven sota condicions miserables per construir armament entre altres coses . 





La peça musical de la Llista de Schindler  expresa i manifesta el que trobem a yad Vashem (Jerusalem) en el jardi on fileres d'arbres són plantats com a Justos de les Nacions , En el cas de Schindler va ser un empresari que va salvar molt jueus i jueves d'una mort segura . En el viatge a Polónia amb l'Institut Arnau Cadell de Sant Cugat la vàrem visitar a Varsòvia . 










Una de les cançons més impactants és la dels pantans , la lletra és un cant a les dures condicions dels milers de presoners i dels qui lluitaven a la ressistència . 





dilluns, 4 de gener del 2021

PLANIFICACIÓ DE PROJECTE MEMÒRIA HISTÒRICA DINS L'INSTITUT ARNAU CADELL .

 
















PROJECTE  :  LA MEMÒRIA HISTÒRICA


CURS 2020 2021





Objectius Generals :




  • Promoure de forma transversal dins el conjunt d’àmbits i matèries , així com cursos i nivells el treball per la memòria històrica.


  • Consolidar un grup de treball estable de professorat, alumnat i famílies per proposar mecanismes, eines, dates, dins el centre ; així com difondre de forma digital dins la web del centre el treball conjunt.


  • Vehicular dins el centre una proposta per difondre de forma transversal i global en les dues dates significatives en record de les víctimes : el 27 de Gener amb l’alliberament per l’exèrcit roig del camp d’Auschwitz i el 6 de Maig amb l’alliberament per l’exèrcit americà del camp de Mauthausen .





Metodologia de treball i reptes :











1.- Una persona o dues del professorat poden coordinar el treball transversal dins el centre i les activitats . Facilitar eines, materials, mecanismes d’accés a la informació i recerca .





.







2.- una primera proposta a consensuar i compartir amb tot el professorat del centre dels diversos àmbits i matèries .




1 ESO El . treball amb la memòria ( què és, el record, el temps passat, individual, col·lectiva ) a propòsit del diari de la noia de 14 anys jueva Anna Frank . Disposem de molts materials adaptats en digital i en suport paper pensats per aquesta franja . En ser un diari és un relat de memòria de confinament per treballar què senten, com viuen aquest aïllament ... ( això seria un trimestre i de forma que entre 4 i 5 sessions , coincidint amb la data de Gener en memòria de les víctimes i l'espelma a l'arbre de la memòria ) coordinadora Rosa juntament amb professorat de socials i valors de primer d'ESO .

.


2 ESO El treball per visualitzar la presència de la comunitat jueva a l'Edat Mitjana , amb el call, els juetes, la identificació amb la roda a la roba, i l'expulsió al 1492 d'Espanya i Catalunya.( identitat dels pobles i les comunitats , de la Sepharad que parlava sefardí i convivia amb els àrabs i els cristians en una primera època ) Aquí disposem del barri jueu de Girona, de Barcelona, amb itineraris virtuals i amb textos com "la bofetada" on es parla de com es tractava els jueus . Ara acaben de sortir moltes novel·les històriques que parlen del tema per contextualitzar-ho . El treball pel segon trimestre dins el temari de socials i amb la idea de realitzar una aproximació a la identitat jueva i a la presència històrica dels jueus i jueves. Hi ha molt material. Podem també partir de l'acte simbòlic del gener . ( 5 o 6 sessions ) . segon trimestre,coordinadora Isabel Breda




3 ESO El treballar l'espai , els llocs de memòria, com els països principals on es troben aquests espais siguin camps de concentració , de treball, de refugiats, de presoners, d'extermini .( Coneixement de ubicació amb google maps i amb una aplicació geolocalització per Mschools , com app que poden treballar i cercar i conèixer aquestes imatges ) COORDINACIÓ Dani Mir

Material amb fotos dels espais , del micro al macro , del petit camp al pais , al planeta ... Les eines serien la pròpia aplicació .

Visualitzar amb unes imatges en el mes de gener aquesta feina , treball unes 8 o 9 sessions per la dificultat del programa i de la feina de recerca .





4 ESO El treball amb les guerres : guerra civil espanyola , exili , deportació . Seria una feina de memòria històrica a partir del tema dels avis i àvies via skype , via telefon , etc entrevistant el record o les petjades que queden encara , Per què ens ha d'interessar el passat en el present ? treball amb banc de testimonis de la memòria que és virtual , amb lectura històrica com la dels Impostors de Pilar Romera que parla de aquesta pregunta que ens fem , perquè el passat afecta al present ... acte de gener simbòlic sobre els republicans espanyols i catalans i la repressió del franquisme . Treball amb alumnat seleccionat al bloc de memòria penjant els treballs més interessants. coordinadora Anna Rialp











Dinàmiques i temporització dels recursos :






Data 27 de Gener                      davant l’arbre de la memòria , en record de l’alliberament per l’exèrcit roig del camp d’Auschwitz , dels diferents col·lectius ( jueus, republicans espanyols, homosexuals i lesbianes, discapacitats , dissidents polítics, gitanos , dones que eren utilitzades per prostitució, ...



Data 6 de Maig                     davant l’arbre de la memòria , en record de l’alliberament per les tropes americanes del camp de Mautahusen , anomenat el camp dels republicans espanyols .

Curs 2023.Lectures sobre el Mal