dijous, 5 de novembre del 2020

Materials per treballar la memòria històrica a l'aula


Una de les formacions que es pot rebre com a professorat és la que ofereix amb beca des del Departament d'ensenyament amb l'ajuda de Casa Sepharad ( Madrid) a Yad Vashem . Una institució a Jerusalem que ha estudiat amb molts experts el tema de la shoah . La formació permet descobrir una forma de fer pedagogia sobre la memòria . 
Aquí disposem de materials com aquests que es poden utilitzar 



 Las exposiciones ready2print son suministradas en forma de archivos digitales de alta resolución, junto con instrucciones para imprimir e instalar.

ready2print permite una producción sencilla, rápida y accesible de nuestra exposición en su imprenta local, lo cual también reduce gastos.

ready2print está a su disposición en varios idiomas.

Exposiciones ready2print son ideales para ser exhibidas en escuelas, sinagogas, iglesias, universidades, bibliotecas y centros comunitarios en todo el mundo.


Shoá
¿Cómo fue humanamente posible?



MANCHAS DE LUZ
Ser mujer en el Holocausto



Arte en el Holocausto



AUSCHWITZ – UN LUGAR EN LA TIERRA
El Álbum de Auschwitz



EL DOLOR DE LA LIBERACIÓN
Reflejado en el arte


BESA
Un código de honor




divendres, 9 d’octubre del 2020

SEMINARI DE COORDINACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA I BATXILLERAT

 https://serveiseducatius.xtec.cat/vallesoccidental4/formacio/activitats/



 
4040161404  La memòria històrica
2020-2021  Seminari de coordinació. Secundària Obligatòria i batxillerat
  
  6/11/2020 - 30/6/2021 (15 hores) de h a h
  INS Arnau Cadell
  av. Villadelprat, 91-93 (Sant Cugat del Vallès) 
  
  
Inscripció  14/09/2020 - 04/10/2020
  
Requisits de certificació  80% de l'assistència i presentació de treball acordat.
  
Descripció  La memòria històrica es una activitat que es desenvolupa conjuntament amb Memorial Democràtic, en xarxa amb altres territoris (Lleida, Baix Ebre, Tarragona, Alt Empordà...), la col·laboració del Museu i biblioteques de Sant Cugat i amb el suport del CRP.
  
Objectius  Desenvolupar experiències didàctiques al voltant de la Memòrica Històrica.
  
Continguts  Elaboració d'eines didàctiques i recursos al voltant de l'exili republicà i la deportació amb l'holocaust.
  
Formador/a  Xavier Alsina
  
Organització  Servei Educatiu Vallès Occidental IV
  
E-mail  a8930040@xtec.cat







  

dimecres, 1 de juliol del 2020

MÉS ENLLÀ DE LES AULES : INSTITUCIONS, MUSEUS , ENTITATS , PATRIMONI SOBRE LA MEMÒRIA


MÉS ENLLÀ DE LES AULES : INSTITUCIONS, MUSEUS , ENTITATS , PATRIMONI SOBRE LA MEMÒRIA



El treball fora de les aules permet conèixer espais, entitats, museus, i en general tot el patrimoni que tenim sobre la memòria històrica. Un exemple concret són les llambordes anomenades Stolpersteine que a l'Institut Agustí Serra i Fontanet va estendre per Sabadell .


 Per això amb les entitats locals de Sant Cugat i rodalies es pot fer un treball en conjunt amb Memorial Democràtic i Amical de Mauthausen per reconèixer la gent que com a Sabadell van estar dins la repressió, i la mort en els camps nazis. Oblidar aquest fet dins la nostra història és un greuge important. 



Per això la localització de les víctimes dins l'escenari MHM (Mobile Histori Maps) on es poden localitzar les contribucions amb la creació d'itineraris , la visita virtual als punts localitzats en georeferéncies .Per això es pot utilitzar nigma

  https://i-nigma.softonic.com/android aplicació mòbil , i play with us ( codi CQR ) així com participar en el entorn de mobile history maps https://mhm.mobileworldcapital.com/.







D'altra banda les entitats que a nivell local podem comptar de referència són l'Arxiu Nacional de Catalunya ANC , el Museu del Monestir de Sant Cugat , http://museu.santcugat.cat/






on podem trobar la història que dóna nom a l'institut Arnau Cadell https://www.visitsantcugat.cat/monestir-de-sant-cugat/ o el patrimoni de la zona https://www.visitsantcugat.cat/que-veure/patrimoni/ Cal dir que hi ha un vincle amb educació ( oferta educativa ) sigui amb l'ALTAVEU DE LA MEMÒRIA ( que condueix totes les activitats que es fan en referència dins les escoles a nivell d'aprenentatge educatiu ) com el taller artístic REVIVIM per unir relat i art en un mateix punt...http://museu.santcugat.cat/14363/ofertaEducativa/

1. Gènere i Didàctica de la Memòria

1. Gènere i Didàctica de la Memòria

 Per què s'ha tractat poc la perspectiva de gènere en  la memòria històrica? 
Molts dels analistes són homes; tant ells com analistes dones no tenen informació per analitzar la societat des de la categoria del gènere i es reprodueixen els prejudicis inherents a la ciència androcèntrica , que tendeix a no considerar les dones com a subjectes polítics  i a situar-les en un espai de subordinació , discriminació i dependència. En els discursos , si apareixen les dones sovint són " en funció de"  ; mullers de, filles de , o bé hi ha un tractament com a dones singulars, que les mostren aïllades d'un context polític en què els protagonistes són ells. 

Hi ha poca recerca que tingui en compte les dones com a col·lectiu ( per tant , la perspectiva de gènere). Això fa que molt dels fets i lluites protagonitzades per les dones es consideren com a fets aïllats , com a consecucions individuals , i no com a part d'una lluita col·lectiva. Si les dones no són tractades com a subjectes polítics , no poden ser models o referents de lluita col·lectiva feminista perquè les generacions posteriors aconseguim una societat més justa i igualitària. Un tractament col·lectiu dels fets protagonitzats per les dones ens ajuda a entendre que els que experimenten com a dones no és una cosa individual , sinó compartida, i que no té a veure amb una condició natural , sinó social i, com a tal, pot ser transformada. És fonamental ampliar, doncs , el marc de recerca , també a l'escola , per estudiar els fets protagonitzats per dones com a part de les lluites col·lectives ; dones de diferents àmbits professionals , intel·lectuals , sindicalistes , milicianes , feministes , anarquistes , socialistes, comunistes , artistes ... 
És imprescindible fer visible quin ha estat el paper de les dones en la lluita per les llibertats i els drets civils i resituar-les en l'espai que els pertoca , ja que durant la guerra i la postguerra la dona va per la seva doble condició ; per ser dona i per motius ideològics . Només visibilitzant aquesta doble condició farem un relat més inclusiu de la lluita dels drets humans i fer justícia amb les víctimes. Però fins i tot en un context de repressió (franquisme , transició..)  , s'ha de transcendir d'analitzar les dones només com a víctimes , sinó també des de la seva capacitat de decidir , resistir , resistir i lluitar i de la seva contribució a la construcció de la democràcia . 
Per què fer una comissió de gènere al DEMD ?   

Cita de Simone de Beauvoir :  

"La representació del món , com el món mateix , és operació dels homes ; ells el descriuen des del punt de vista que els és propi, i que confonen amb la veritat absoluta" (1949) 

Per què el gènere?  El gènere i la memòria com a objecte didàctic 
En aquesta jornada hem vist la necessitat d'incorporar explícitament aquesta reflexió sobre el gènere i la memòria com a objecte didàctic . Són dos grans conceptes i dos grans absents sovint en els llibres de text i en les nostres aules.És per això que cal parlar-ne i visibilitzar-los, pensant en com s'articulen i quines propostes poden sortir cap a les nostres aules. 
AIxò no són més que unes pinzellades per animar-vos a apuntar-vos a una comissió de gènere i memòria dins del grup DEDM ( Departament Ensenyament Memorial Democràtic )   .
Tan els conceptes de "gènere"  com "memòria "  són categories molt àmplies i , per tant , m'agradaria precisar-ne la utilització i l'articulació . Aquí es parlarà més sobre les possibilitats del gènere com a categoria analítica i algunes línies de treball que se'n podrien desprendre. 

què és el gènere ? 

El gènere és una construcció social que es desprèn de la diferència sexual , es a dir, d'allò masclí i femení . Va nèixer com a concepte per diferenciar-lo del fet biològic , i serveix com a categoria d'anàlisi en les ciències socials primer , després en els moviments socials. No obstant , el concepte és ampli i ha utilitzat des de diferents perspectives:  

+  identitats de gènere : LGTBIQ  , contra binarismes dones, homes, queers, trans ...té a veure amb la construcció social a partir de la diferència sexual , o la percepció que la persona té del seu propi gènere , sense que hi tingui a veure l'orientació sexual ni el sexe assignat al néixer . Les societats han categoritzat els gèneres de forma diversa , binària o no. 

+ El gènere com a categoria històrica o social . Segons Judith Butler, Joan Scott i altres. Per Judith Butler : cal parlar de la construcció del gènere com a fet social , però també el sexe i la sexualitat són construccions socials , i tenir una opció sexual no heteronormativa provoca traumes. És important pel tema que ens ocupa que en tant que construcció social , la sexualitat i el sexe tenen història. 
Per John Soctt el gènere és una categoria psicosocial dinàmica que ens permet interrogar sobre la construcció històrica , política i social les diferències sexuals , i cal articular-les amb altres categories com la classe social , l'etnicitat, etc 

+ Gender studies  : són estudis interdisciplinars que estudien la identitat de gènere. Inclouen estudis de dones, feministes , d'homes i queer. Van nèixer a partir dels moviments feministes dels anys 70 .Van ser els primers en abordar la relació entre memòria col·lectiva i el gènere per visibilitzar les dones i altres relats silenciats per les versions hegemòniques de la història i que van defensar fer història de les dones i les seves lluites. 

Alguns temes claus dins de la categoria gènere com a construcció històrica , i que ens permet endegar linies de treball que proposo serien : la memòria de les dones , i les relacions de gènere. 

1.- La memòria de les dones. Algunes linies de treball 

Hi ha una memòria específica de les dones ?  Tenint en compte la invisibilització de les dones en el moment en que no es parla explicitament  de "temes de gènere"  o d'història de les dones, cal específicament obrir aquest interrogant i restaurar la memòria de les dones que han estat víctimes dels processos històrics , sigui des de dins o des de fora del sistema de gèneres . 
Existeix la necessitat de sanació , recuperació , i reparació de les dones com a protagonistes de la memòria . 
Des perspectiva on son les dones ?  En qualsevol relat de memòria caldrà la recerca de la presència de les dones visibiiltzació . Si no hi són, el relat , no és complet . 
Enumero aquí , algunes idees de treball per cercar els protagonistes de les dones :  

* cercar biografies de dones especials , heroïnes 
* cercar del saber de les dones des d'una perspectiva de gènere : els treballs de cura sovint duent les dones a la revolta al protagonisme en moviments socials , en el moment en que l'escassetat o la repressió afecten la supervivència dels membres de la familia , les dones s'organitzen en xarxa per lluitar o intentar garantir la supervivència Temma Kaplan parlava del concepte "consciència femenina"  , que podia arribar a ser revolucionària . Un exemple seria les madres de la plaza de mayo.   
* Dones i repressió  : la reparació i visibilització de les dones que han estat víctimes directes . Sovint la repressió contra les dones ha tingut una clau de gènere , de càstig específic , de violència sexual i d'utilització del cos de les dones com a arma de guerra . Suggeriments de treball amb l'alumnat 

camps de concentració i holocaust : ravensbruck 
les heroïnes dels guetos ( material de Yad Vashem ) 
les prostitutes dels camps ( Buchenwalt i altres ) doble humiliació . 
Dones represaliades públicament en el bàndol franquista durant la Guerra Civil , oli de rici, . Altres exemples de la 2a Guerra Mundial . 
Dones preses en l'Espanya franquista . 
Violència sexual sitemàtica com a arma de guerra .Necessitat de reparació . 
Violència també contra LGTBIQ 

Les relacions de gènere : història i memòria 

L'àmbit de gènere és més ampli que les dones com a objecte d'estudi .Inclou també les relacions de gènere i , com bé s'ha esmentat, el paper de les dones com a cuidadores i garants de la supervivència dels membres de la familia .Els treballs de la cura. 
Es podria dividir en l'esfera privada , entenent com a tal la vida dins la familia , i l'esfera pública , on estarien les relacions de gènere i el poder. 

Esfera privada 

Repartiment de responsabilitats i treballs dins la família, es a dir, els treballs reproductius ( o de la cura)  , dins del gènere , poden generar moviments molt importants .Alguns exemples 

- Dins el gènere : el suport de les dones als homes presos antifranquistes ( rol de cura) . 
- Madres de la Plaza de Mayo 
- Dones a la rereguarda ( Guerra Civil espanyola , Catalunya )  treball voluntari de dones que s'incorporen massivament a un treball productiu fins al moment reservat als homes. 
- Dones mares i la cura dels infants : la maternitat d'Elna , el refugi d'infants de Sigean i Ruth von WIld ( investigació Maria Ojuel ) 

Esfera pública : gènere i poder .Trencant el gènere 

Aquí sobre un ampli ventall de treball de visibililtzació de dones que han estat fora del sistema de gèneres , transgressores i militants .També , en aquest cas, es poden recuperar biografies o espais de memòria significatius .Algunes claus : 

* dones lluitadores 
* Lluita per l'alliberament sexual (sobretot memòria de les dones dels anys 30 i les feministes dels 70) . 
* Protagonistes femenines en moviments d'esquerra : agrupación de Mujeres antifascistas . 
* Moviment llibertarai i Mujeres libres 
* Milicianes 
* Trencar el gènere . 

Com a conclusions , creiem que hi ha la necessitat urgent d'incorporar la categoria de gènere en la didàctica de la memòria , i treballar des d'aquesta perspectiva per restaurar minimament la presència i el protagonisme de les dones en la història . 
Hi ha molts temes suggerents , i incorporar la categoria de gènere serveix per visibilitzar les dones en la didàctica de la memòria , i  es necessària per començar part del procés de reparació i restauració d'un col·lectiu sotmès a una doble invisibilitat com a  subjectes històrics i com a gènere. 
Un altre tema important és que treballar des de la perspectiva de gènere inclou tota la humanitat i és un deute pendent de la societat en els valors desl drets humans . 

Recursos i autors i autores ( no exhaustiu ) 


Fuente  Maria de la ( 2017)  Polítiques de memòria , gènere i ciutat . Barcelona : institut de ciències polítiques i socials , 2017. 

Daniel Vallés , Perspectiva feminista 
Lucas Platero : contraarxius .Allò que es desprèn com a no significatiu 
Luz Maceira ( 2017)  madres de mayo , Género y memòria en las ciudades 
Maria Roson , Taxonomia del pensament 
Exposició sobre antifranquisme  a Ca la Dona 
Jornada Barcelona , gènere , memòria i espai públic 
Marita Blancas La importància de la memòria històrica feminista 
Butller, Judith , El gènero en disputa 
Kaplan, Temma , Conciencia femenina y acción colectiva in Amelang i Nash ( 1990) 
Yad Vashem , Heroïnas cotidianas , mújeres judias en tiempos del Holocausto 
Scott , John  Género , ¿todavía una categoria útil para el anàlisi a la manzana de la discordia ? 
Cárceles de mujeres : la prisión femenina y acción colectiva /Angeles Egido Leon 
Duch i Plana , Montserrat    De súbdites i ciutadanes ; dones a Tarragona 
Vega ; Eulalia , Pioneras y revolucionarias : mujeres libertarias durante la república , la guerra civil y el franquismo , 




RECORDAR ÉS TORNAR A PASSAR UNA EXPERIÈNCIA PEL COR.


RECORDAR ÉS TORNAR A PASSAR UNA EXPERIÈNCIA PEL COR.

Les dues professores i coordinadores del treball dins el Departament DEMD ,  treballen amb la voluntat de poder configurar un grup que faci visible les dones com les grans oblidades ;  dins l'exili i dins l'holocaust , fins i tot dins els genocidis actuals . 
Àngels Candela i Maria Ojuel  son coordinadores d'aquest grup amb la voluntat de formar i treballar aquest fet que la història en aquest tema potser ha amagat o silenciat . Ens presenten els seus materials i propostes de treball . https://sites.google.com/a/xtec.cat/gtexilideportacioholocaust/genere-i-memoria
Abans però volem posar en coneixement alguns dels materials que tenim sobre el tema que ens venen de Yad Vashem 

En aquesta ocasió la trobada està plantejada de manera més amplia : en primer lloc participant el grup de dones de sant cugat que el proper 9 d'Abril posen la primera Stolpersteine a la ciutat . En segon lloc també obrint el curs al grup del DEMD del Departament amb professorat interessat en el treball Dóna i Gènere . D'aquesta manera la sessió està pensada per oferir-nos una visió diferent amb el tema de la dona i la memòria històrica ..parlant de les altres dones no visualitzades . 

https://elpais.com/cultura/2020/01/23/babelia/1579802847_193795.html  si esto es una mujer :article del Pais cultura 2020  molt interessant per assistit a la sessió 

https://www.ara.cat/opinio/Tania-Verge-perque-perspectiva-genere_0_2397960344.html  aquest és un material documental sobre la perspectiva de gènere molt bo . per la sessió.


https://elcultural.com/Una-historia-de-amor-y-oscuridad  sobre una lectura d'Amo Oz interessant pel tema . Visió de la dona (mare) dins la història . 

La sessió té una part més pràctica de participar per entendre el tema del gènere dins el sistema educatiu actual parlant de la coeducació i el seu paper ..  



PETIT DICCIONARI DE CONCEPTES SOBRE MEMÒRIA HISTÒRICA

Avancem que fins a finals de Juny la proposta pràctica del curs serà : poder el·laborar una activitat pràctica d'aplicació directa i avaluació posterior de la mateixa . 
Caldrà pensar en una proposta concreta , de nivell, curs, i tipus d'activitat vinculada amb el treball de la memòria històrica . Seria interessant poder aportar alguns de les consideracions que s'hagin fet en el curs entre les diferents persones que han intervingut . 
Estaria bé poder arribar a un disseny de la pràctica per sessió o sessions . 
Per això si us sembla proposarem el forum de l'odissea perquè aneu pensant i així oferir materials, recursos més específics per la vostra pràctica 

GLOSSARI
Cal afegir dos conceptes que considereu importants per treballar l'aprenentatge de la memòria històrica . Estaria bé identificar el concepte de la següent manera :
etimologia
definició
antònim /sinònims
camp semàntic del concepte
imatge de referència



Coacció
Segons diccionari.cat (Diccionari de l'Enciclopèdia Catalana).
Etimologia: 1803; del ll. coactio, -ōnis, íd.
Definició:
f 1 Acció de constrènyer la voluntat d'algú a dir o a fer alguna cosa.
2 1 DR Força legítima vinculada al dret que permet el seu exercici contra l'oposició injusta o permet d'exigir el compliment de les obligacions.
2 DR PEN Delicte contra la llibertat de la persona, que consisteix a emprar, sense estar-hi legítimament autoritzat, violència material o moral sobre un altre per a obligar-lo a fer el que no vol o impedir-li el que la llei no prohibeix.
3 ECOL Interacció establerta entre dos organismes dins un ecosistema.
4 SOCIOL Influència que un grup exerceix sobre els membres del seu àmbit social, i també sobre els del propi grup, per tal que se sotmetin a les lleis i les normes del grup i per impedir que vagin contra la moral, els interessos o la manera de viure d'aquest.
Sinònims de coaccionar: forçar, imposar, obligar, complel·lir, constrènyer.


D
Deportació
Acció d’expulsar a una persona del seu propi país.


Exili
Comentaris (0)
Nombre de qualificacions: -
Puntua...
E
Eutanàsia
Etimologia: és una paraula d'origen grec «ευθανασια» formada per ef (bé) i thanatos (mort) i que significa el bon morir. El significat d'aquesta paraula a la Grècia antiga va ser de una mort honorable i sense dolor, suau, que el propi Homer descriu a la seva Odissea com: i llavors t'arribarà la mort fora del mar, una mort molt suau que consumeix esgotat sota la sueu vellesa (Odissea, cant XI, vers 134)
Significat: segons el l'Enciclopèdia “ Mort provocada amb mitjans adequats en un malalt terminal per tal d’evitar-li sofriments o una qualitat de vida considerada degradant". No obstant, dins de la terminologia del III Reich, es va referir en la matança sistemàtica dels discapacitats mentals i físics a partir del 1939 sota el nom d'operació Aktion T4 (dins d'un context de guerra). Des de Berlín es van coordinar sis instal·lacions per gassejar la selecció de les víctimes: Bernburg, Brandenburg, Grafeneck, Hadamar, Hartheim, i Sonnenstein. Finalment, el programa va sortir a la llum i va haver de ser desarticulat a l'agost del 1941 però tot i així va servir per aplicar el sistema de la càmera de gas i del crematori en els camps d'extermini amb la Solució Final del 1942. Es calcula que van morir un total de 275.000 persones sota aquest sistema.

Moltes de les seves preocupacions sobre l'eugenèsia i la higiene racial van estar també presents en el seu extermini sistemàtic de milions de persones «indesitjables», incloent jueus, gitanos, testimonis de Jehovà i homosexuals durant l'Holocaust (bona part de l'equip i els mètodes d'extermini usats en els camps van ser desenvolupats inicialment en un programa d'eutanàsia).
Actualment, la podem entendre com l'acció o inacció feta per evitar patiments a persones properes a la seva mort, accelerant-ja sigui sabent de la persona o sense la seva aprovació. En algunes legislacions d’estats desenvolupats, la pressió d’una part creixent de l’opinió pública n'ha comportat una certa tolerància, amb una regulació més o menys restrictiva segons els casos. Així, a Suïssa, l'eutanàsia activa és tolerada des dels anys quaranta en bona part a causa de la menció expressa del suïcidi assistit en el codi penal.
Els Països Baixos foren els primers a legalitzat l’eutanàsia activa (2000). Intents anteriors com els del Territori del Nord d’Austràlia (1995) i l’estat nord-america d’Oregon (1997) foren revocats per les legislacions estatals respectives. Posteriorment, han aprovat l’eutanàsia activa Bègica (2002) i Luxemburg (2008), i el 2014 el Parlament belga aprovà l'eutanàsia per a menors sense restriccions d'edat. Hi fou aplicada per primer cop a un menor l'any 2016.
Sinònim: Mort asistida, mort sense dolor, mort dolça, immolació
Antònim: Ressuscitar, reviure
Camps semàntics: extermini, jurisdicció, codi penal, suïcidi, mort
Imatges de referència:
Eutanasia en el mundo – La gota derramada

Paraula o paraules clau:
Eutanàsia, mort, Aktion T4, nazisme
Comentaris (0)
Nombre de qualificacions: -
J
Justícia
1, Etimologia: Del llatí iustitia
2.Definició: Principi moral que porta a donar a cadascú allò que li correspon o li pertany.
3.Sinònims: rectitud, dret, imparcialitat...
Antònims: injustícia, parcialitat
4. Camp semàntic: el dels valors
5. Imatge de referència: L'equilibri de la balança, que es remunta a l'antic Egipte.
P
Perdó
1. Etimologia: prové del llatí perdonare. Del prefix per (a través de) i donare, que vol dir donar.
2. Definició: Acció de perdonar,l'efecte.Fet d'oblidar, una persona, la falta que ha comès algú contra ella o contra altres persones o fet de no tenir en compte un deute o una obligació que una altra persona té amb ella.
3. Sinònims: absolució, oblit, gràcia...
Antònims: comdemnar, inculpar...
4. Camp semàntic: de la culpa davant la responsabilitat.


-
Porraimos
Intent d'extermini del poble gitano durant la Segona Guerra Mundial



Gitano
R
Resistència
Etimologia: paraula d'origen llatí (resistentia), nom del verb (resistere) que pren forma de (re) en el sentit de repetició i del verb (sistere format del verg stare) que significa estar dempeus.
Significat: Acció de resistir o de resistir-se. Oposar resistència.
En dret: Delicte consistent en l’oposició o rebel·lia, manifestada amb actes externs, a un agent de l’autoritat en el compliment de les seves obligacions.
En ciències polítiques: Oposició a les forces invasores d’una potència estrangera o bé al poder establert en el propi país quan esdevé totalitari i injust.
Durant la Segona Guerra Mundial: Van ser els qui es van oposar a l'ocupació de la Wehrmacht en el conjunt d'Europa en formes que anaven des de la no cooperació, la desinformació i la propaganda fins l'ocultació de pilots i fins i tot la lluita directa i la reprèn de posicions. En ocasions es van formar grups numerosos i organitzats que es van dedicar a la guerra de guerrilles, aprofitant el coneixment del territori i que va ser clau per la victòria dels Aliats. Fou també molt important la difusió de premsa clandestina i la propaganda oral i escrita contra les doctrines nazis i feixistes que els ocupants i col·laboracionistes intentaven d'imposar. Els resistents col·laboraren eficaçment amb els aliats en serveis d'informació i espionatge i en el salvament de pilots aliats abatuts en territoris ocupats o de presoners de guerra evadits, i, en general, dificultaren els moviments de les tropes alemanyes i, sobretot, l'avituallament i les comunicacions. La intensitat de la lluita violenta anà augmentant al llarg del conflicte, sobretot a l'Europa oriental Dels referents més rellavants trobem el moviment de iugoslau amb el lideratge de Josip Broz Tito (Stjepan Filipović), partisans de Bielski (jueus polacs), Armia Krajowa (principal movimient de resistència polac), la Resistència francesa amb el Conseil National de Résistence (1943) i les Forces Françaises Libres, la Resistència partisana italiana, els soviètics, els grecs (EDES i EAM) o els noruecs. En alguns casos cal remarcar el paper de la dona.

Sinònim: maqui, partisà, antifeixista, milicià
Antònim: col·laborador, delator, traïdor, feixista
Camps semàntics: Lluita antifeixista, esquerra europea, democràcia
Imatges de referència:
La célebre partisana Rosy Romelly, entre compañeros, verano del 44
La partisana Rosy Romelly, entre companys, a l'estiu del 1944

La bicicleta, el vehículo en el cual las "staffette" partisanas transportaban armas de la montaña a la ciudad.
La bicicleta, el vehicle amb la qual les"staffette" partisanes transportaven armas de la montanya a la ciutat
Paraula o paraules clau:
maquis, partisans,
Comentaris (0)
Nombre de qualificacions: -
S
Salt vers el desconegut
Del ll. exsilium, der. de exsilīre 'saltar a fora', i aquest, de salīre 'saltar']

m HIST/POLÍT 1 Allunyament, voluntari o forçós, del territori d'un estat, especialment per motius polítics.

2 Sojorn obligat fora de la pàtria.

3 Lloc on viu la persona exiliada.


Imatge (JPEG) 220px-Col-des-Balistres_nov_2005_hommage.jpg
Paraula o paraules clau:
Exili


Resistència
Etimologia: paraula d'origen llatí (resistentia), nom del verb (resistere) que pren forma de (re) en el sentit de repetició i del verb (sistere format del verg stare) que significa estar dempeus.
Significat: Acció de resistir o de resistir-se. Oposar resistència.
En dret: Delicte consistent en l’oposició o rebel·lia, manifestada amb actes externs, a un agent de l’autoritat en el compliment de les seves obligacions.
En ciències polítiques: Oposició a les forces invasores d’una potència estrangera o bé al poder establert en el propi país quan esdevé totalitari i injust.
Durant la Segona Guerra Mundial: Van ser els qui es van oposar a l'ocupació de la Wehrmacht en el conjunt d'Europa en formes que anaven des de la no cooperació, la desinformació i la propaganda fins l'ocultació de pilots i fins i tot la lluita directa i la reprèn de posicions. En ocasions es van formar grups numerosos i organitzats que es van dedicar a la guerra de guerrilles, aprofitant el coneixment del territori i que va ser clau per la victòria dels Aliats. Fou també molt important la difusió de premsa clandestina i la propaganda oral i escrita contra les doctrines nazis i feixistes que els ocupants i col·laboracionistes intentaven d'imposar. Els resistents col·laboraren eficaçment amb els aliats en serveis d'informació i espionatge i en el salvament de pilots aliats abatuts en territoris ocupats o de presoners de guerra evadits, i, en general, dificultaren els moviments de les tropes alemanyes i, sobretot, l'avituallament i les comunicacions. La intensitat de la lluita violenta anà augmentant al llarg del conflicte, sobretot a l'Europa oriental Dels referents més rellavants trobem el moviment de iugoslau amb el lideratge de Josip Broz Tito (Stjepan Filipović), partisans de Bielski (jueus polacs), Armia Krajowa (principal movimient de resistència polac), la Resistència francesa amb el Conseil National de Résistence (1943) i les Forces Françaises Libres, la Resistència partisana italiana, els soviètics, els grecs (EDES i EAM) o els noruecs. En alguns casos cal remarcar el paper de la dona.

Sinònim: maqui, partisà, antifeixista, milicià
Antònim: col·laborador, delator, traïdor, feixista
Camps semàntics: Lluita antifeixista, esquerra europea, democràcia
Imatges de referència:
La célebre partisana Rosy Romelly, entre compañeros, verano del 44
La partisana Rosy Romelly, entre companys, a l'estiu del 1944

La bicicleta, el vehículo en el cual las "staffette" partisanas transportaban armas de la montaña a la ciudad.
La bicicleta, el vehicle amb la qual les"staffette" partisanes transportaven armas de la montanya a la ciutat
Paraula o paraules clau:
maquis, partisans,
Comentaris (0)
Nombre de qualificacions: -
S
Salt vers el desconegut
Del ll. exsilium, der. de exsilīre 'saltar a fora', i aquest, de salīre 'saltar']

m HIST/POLÍT 1 Allunyament, voluntari o forçós, del territori d'un estat, especialment per motius polítics.

2 Sojorn obligat fora de la pàtria.

3 Lloc on viu la persona exiliada.


Imatge (JPEG) 220px-Col-des-Balistres_nov_2005_hommage.jpg
Paraula o paraules clau:
Exili
Comentaris (0)
Nombre de qualificacions: -
V
Violència
Segons diccionari.cat (Diccionari de l'Enciclopèdia Catalana)
- Acció violenta o coacció moral exercida sobre una persona per tal d'obligar-la a una determinada acció o omissió.
- fer violència (a algú) Fer-li fer alguna cosa per força.
Segons Laura Boggon (citant a altres autors) en Violencia, agresividad y agresión: una diferencia necesaria. Universidad de Buenos Aires, 2006.
La violència (...) és una forma d'exercici de poder mitjançant l'ús de la força (ja sigui física, psicològica, econòmica, política ...) i implica l'existència d'un a dalt i un a baix, reals o simbòlics, que adopten habitualment la forma de rols complementaris: pare-fill, home-dona, mestre-alumne (...) [iv] la violència sempre és utilitzada per dominar a un altre. ...


Si bé amb els actes violents es pot fer mal, aquest és només un mitjà per aconseguir un determinat fi, no és pres com un fi en si mateix, com sí ho és en les conductes agressives. S'entén per dany qualsevol tipus i grau de menyscabament a la integritat de l'altre. ...


La violència és un resultat de l'evolució de la cultura. Per aquest motiu, s'ha d'interpretar a la violència dins del marc social, apresa en aquest àmbit, i no buscar determinants en la composició biològica i / o hereditària de cada subjecte.

Comentaris (0)
Nombre de qualificacions: -
R
resiliència
Segons el Termcat: capacitat de l'individu per a afrontar amb èxit una situació desfavorable o de risc, i per a recuperar-se, adaptar-se i desenvolupar-se positivament davant les circumstàncies adverses.
Document Word 2007 resiliència.docx
Paraula o paraules clau:





shoah



Terme lletrejat com Shoa o Sho’ah amb què es fa referència a l’extermini del poble jueu durant la Segona Guerra Mundial pels nazis.




Violència


Segons diccionari.cat (Diccionari de l'Enciclopèdia Catalana)


- Acció violenta o coacció moral exercida sobre una persona per tal d'obligar-la a una determinada acció o omissió.


- fer violència (a algú) Fer-li fer alguna cosa per força.


Segons Laura Boggon (citant a altres autors) en Violencia, agresividad y agresión: una diferencia necesaria. Universidad de Buenos Aires, 2006.



La violència (...) és una forma d'exercici de poder mitjançant l'ús de la força (ja sigui física, psicològica, econòmica, política ...) i implica l'existència d'un a dalt i un a baix, reals o simbòlics, que adopten habitualment la forma de rols complementaris: pare-fill, home-dona, mestre-alumne (...) [iv] la violència sempre és utilitzada per dominar a un altre. ...






Si bé amb els actes violents es pot fer mal, aquest és només un mitjà per aconseguir un determinat fi, no és pres com un fi en si mateix, com sí ho és en les conductes agressives. S'entén per dany qualsevol tipus i grau de menyscabament a la integritat de l'altre. ...






La violència és un resultat de l'evolució de la cultura. Per aquest motiu, s'ha d'interpretar a la violència dins del marc social, apresa en aquest àmbit, i no buscar determinants en la composició biològica i / o hereditària de cada subjecte.






Ústaixa


Etimologia: del verb ustati (aixecar-se). Ústaixa significaria insurgent o rebel.




Definició: Segons l'Enciclopèdia Catalana:

-POLÍT 1 adj Relatiu o pertanyent als ústaixes.

-2 m i f Membre d'un moviment nacionalista croat d'extrema dreta.




Els ústaixes van ser un moviment polític fundat pel nacionalista croat Ante Pavelíc a la Iugoslàvia d'entreguerres (1929). Va evolucionar cap al feixisme i l'antisemitisme, i va aplicar un programa d'extermini durant l'Estat Independent de Croàcia nascut arran de l'ocupació nazi. El símbol més ignominiós els ústaixes va ser el camp de concentració de Jasenovac, el camp més gran fora de Polònia, on es van assassinar milers de jueus, gitanos, musulmans, serbis, bosnians, eslovens i opositors polítics.




camp semàntic del concepte: col·laboracionisme, nacionalsocialisme, holocaust, camps de concentració, feixisme, antisemitisme, genocidi, 2ª Guerra mundial.


Imatges de referència: El símbol dels Ústaixes i memorial del Camp de concentració de Jasenovac.














EINES I RECURSOS PER TREBALLAR EL CONCEPTE DE GENOCIDI , SHOAH , HOLOCAUST

EINES I RECURSOS PER TREBALLAR EL CONCEPTE DE GENOCIDI , SHOAH , HOLOCAUST
La genealogia del passat : un recurs bàsic ( testimonis a l'aula)





Camp Auschwitz-Birkenau

Dory Sontheimer, autora del  llibre autobiogràfic  “Les set caixes”. ens descobrirà el secret d'una història familiar. Resulta interessant com el franquisme va integrar jueus que arribaren al catolicisme silenciaren la identitat en molts casos com el de l'autora i protagonista de la seva pròpia història. De pares jueus que van arribar a Barcelona fugint del nazisme . Sota una nova identitat a l'Espanya de Franco , Dory i la seva familia van restar molts anys entre la població com uns més. Amb un record in extremis en els darrers moments de Rosa Sontheimer es recuperaran 7 caixes que contenen informació epistolar i documents sobre aquest passat. D'aquesta manera l'assassinat de 36 familiars jueus pel nazisme , la deportació dels avis materns fins la deportació a Auschwitz un septembre de 1942 on van ser exterminats. Així com els avis paterns que van patir les lleis antisemites europees

Una bona eina didàctica per copsar i entendre com la història és viva i cal resseguir les pistes per saber trobar aquest passat per dolorós que sigui. En el cas de la Dory ha permès escriure un llibre i programar un segon llibre entenent que recuperar la memòria és indispensable per entendre qui som i on som avui . De la ,mateixa manera que en Joan Pinyol ens va parlar d'un passat franquista amb els seu avi i ens evidenciava com el règim franquista va amagar, manipular la memòria , amb el testimoni de Dory Sontheimer trobem com el fet de ser jueu a l'Europa de Hitler va originar tot tipus de respostes com refugiar-se en una Espanya franquista en el silenci i l'ostracisme . El més interessant és aquestes identitats del silenci i silenciades que poc a poc a Europa han sortit a la llum en els darrers anys . EL silenci com un escut vital per sobreviure.

http://blogs.ccma.cat/senseficcio.php?itemid=58625

https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/sense-ficcio/les-7-caixes/video/5723447/

https://elpais.com/politica/2015/05/15/actualidad/1431691616_600695.html

set caixes com aquesta

Didàctica en el treball de la Memòria: el què i el com


Didàctica en el treball de la Memòria: el què i el com
Com iniciar una recerca en memòria ? Quines són les maneres de definir la memòria ? Podem parlar d'espais i temps de memòria ?

En aquesta unitat investigarem com iniciar-nos en la recerca . Quina pot ser una bona ajuda per investigar a l'aula , On podem trobar els documents i les fonts per investigar ,

L'experiència viscuda de forma vivencial moltes vegades permet entendre el valor mateix dels records i la dignitat que requereix poder guardar com un tresor aquesta vàlua important. L'escriptor Joan Pinyol ens explica com la casualitat pot iniciar una recerca familiar i com descobrir aleshores els secrets ben guardats d'una voluntat de no voler que es recordin fets no gaire honorables . Però tota recerca i tot procés requereix d'una voluntat molts cops que entra en conflicte amb els fets explícits i descobreix la crua realitat d'una història interessada . La lectura de la seva primera obra de no ficció "Avi, et trauré d'aquì" explica com el seu avi que sempre havia  cregut la famllia que era enterrat al cementiri en la fossa comuna dels republicans a Lleida  després d'haver mort a en el camp de presoners de Lleida i de contraure el tifus per les males condicions que hi havien en aquest , havia estat traslladat al Valle de los Caídos . Aquesta investigació portarà a una intensa recerca amb la voluntat de saber la veritat i recuperar la dignitat del cos de l'avi enterrat en aquest indret del Valle de los Caidos construit pel dictador Francisco Franco.

Però la voluntat de l'escriptor no serà tan sols parlar de la memòria del passat ( l'avi Joan Colomer) sinó del present per retornar les restes al lloc de naixement Capellades ( LLeida)  i amb una voluntat de futur de poder explicar als seus fills i a la joventut aquesta història que podria estar la de qualsevol home que va haver de lluitar per que la llibertat d'una República no els hi fos pressa.



El valor del llibre que pot servir a una doble intencionalitat : la de saber com es realitza una investigació amb les cartes que l'avi enviava a la seva dona des del camp d'aviació com a lleva del sac ( els més grans amb més de 40 anys )  i la de poder explicar la història del Valle de los Caídos , monument com una enorme Basílica que el dictador va fer construir adhuc més gran que el Vaticà de Roma per convertir la ilegalitat del cop d'estat en un conflicte entre la catolicitat romana i apostólica i la república legítima del País .



Curs 2023.Lectures sobre el Mal