divendres, 25 de febrer del 2011

LA CINTA BLANCA . MICHAEL HANECKER . KANT I L'IMPERATIU CATEGÒRIC. EL PRENAZISME



Educar però no de qualsevol manera . En la presentació dels treballs de Recerca d'enguany he observar algunes conclusions que el tema del treball sobre l'holocaust i la Shoah han originat. Dos dels quatre treballs relacionats directa o indirectament sobre el tema de la recuperació de la història vinculada amb la deportació, el nazisme, la repressió, els camps de concentració, la qüestió jueva, l'exili republicà ,...han evidenciat que no val qualsevol cosa. Una de les alumnes Ester Arroyo que va participar en el viatge a l'exili i a Mauthausen presentaba la seva novel·la història : LA LLIBERTAT NEGRE. La novel·la fa un retrat partint de la idea del viatge d'un barceloní que s'exilia a França per arribar al camp de Mauthausen i de forma paral·lela un periodista investiga anys després dels fets i intenta investigar una de les víctimes. Durant l'exposició la mare de l'alumna va verbalitzar en finalitzar una afirmació que em va agradar especialment : " quiero decir que cuando volvieron de Mauthausen contaban que lo que habían visto les servia para darse cuenta que no todo vale en el recuerdo en la memoria y que no podemos convertir la historia en historieta, en simple relato barnizado de noñería y sentimentalismo como lo que a veces ocurre con películas como "el niño del pijama de rallas" o "la vida es bella"....." "les parecía que no todo servia para retratar la realidad y que los hechos e imágenes dejan de tener un sentido "mundano" para recuperar un sentido más allá de todo eso...".  Una intervenció com aquesta realment et deixa com a professor participant en el viatge sense paraules. I això perfectament es pot entendre quan també en l'acte al centre de gent Gran que al desembre van fer els nois i noies que havien viatjat en la taula rodona explicant què havien fet i com ho havien viscut podien verbalitzar davant el públic. Una d'elles l'Anna Pulido que ha realitzat un documental històric sobre els fets que vinculen exili i deportació i camps de treball a Mauthausen també deia que la vida havia canviat des del seu viatge amb els seus companys i companyes aquest maig del 2010. 
Enguany torno a treballar a les classes d'ètica el tema i ja poc a poc a socials a anglès a literatura castellana i en altres matèries es va contagiant el tema amb lectures, pel·lícules, xerrades, exercicis i activitats.. Segueixo utilitzant la narració com element de treball enguany he començat a llegir el llibre de Amat-Piniella . K.L Reich on explica com novel·la històrica els fets de Mauthausen. I també hem arribat al tema amb un treball sobre la violència i les seves aproximacions. Ens proposem veure la cinta blanca de Michael Hanecker . El director ja ha el coneixem perquè hem vist "Funny Games " i hem analitzat la idea de complicitat i la diferència amb l'agressivitat humana. Amb la cinta blanca e presenta la idea del bé i del mal com un imperatiu moral vinculat amb la religió luterana. El culpable ha de redimir el pecat i modificar la seva conducta. Però entre el desig i l'instint més primari i la raó que ens obliga i constreny cal saber que el deure moral ens condueix a aquesta moralitat que castiga i premia. En un llibre de Michel Onfray "El sueño de Eichmann" (un kantiano entre los nazis) sembla que aquesta teoria s'adapta perfectament. Kant i el genocidi sembla que en "la cinta blanca" agafen un aire de voluntad de poder obeir una consciència que implica el deure moral. En aquest poble petit d'Alemanya els nois i noies actuen moguts per aquesta idea luterana. La cinta blanca representa la necessitat de puressa que cal trobar i que si no es pot cal conseguir a qualsevol preu. La professora Mercé Coll ha escrit un article on parla d'aquesta pel·ícula tot analitzant aquesta idea que exposo. No hi ha pietat ni cap sentiment de penediment sota la mirada inquisidora dels nois i noies davant els pares i mares que representen la llei i l'ordre. La sanció obliga a maltractar-se sense cap pietat ni misericòrdia. L'ocell atravessat amb unes tisores o la mort del noi discapacitat son el fruit de la llei per la llei. La pròpia fotografia en blanc i negre donen en els rostres i les mirades del narrador de la història del poble un aire de la tesi de Benjamin "Angelus Novus" , com àngel exterminador i vengatiu. 






links d'interés per consultar











dijous, 23 de desembre del 2010

EL HUNDIMIENTO ...





Començar la classe des dels darrers moments de HItler amb la pel·lícula "El Hundimiento" pot ser un bon motiu per veure un personatge acabat, destruït, degradat, i ...pensar si és possible una ètica de la compasió com proposa el llibre de Joan Carles Melich.
El grup de 4rt és dels anomenats grups de diversitat format per Anas Ouchikh , Oulad Fouad, Nour-edine Kadouri, Mohamedd El Haddad, Jadouad Dardouchi, Isatou Kassama, Ghizlan Marcha , Mbadia Mrabet, Debora Benitez, Kevin Cuellar, Pinto DIaby, Carol Njeri , Marcela Ortiz, Marlene Ortiz, ...
Es pot sentir compasió de HItler ? Aquesta és la pregunta que inicia el treball amb aquests nois i noies... En el film el personatge es presenta en els darrers moments i sembla acabat, fos,...
Els fets situen la història en la mort-suicidi de HItler en els darrers dies.. Però entorn d'ell gira un món fruit del nazisme que sembla acabat i busca encara resistir-hi com sigui...
Els nois i noies inicien un treball en paral·lel de cercar informació dels fets i dels personatges que surten com HImmler, Goering, Spengler, ...
EL resultat és força curiós i sorprenent...

dijous, 25 de novembre del 2010

VIATJAR A MAUTHAUSEN I QUEDAR-SE MUT !!!!



El 65 aniversari de l'alliberament del camp de Mauthausen va portar a una de les darreres actuacions com a vicepresidenta del govern espanyol. El grup l'esperava amb els nois i noies al voltant del monument republicà en memòria de les víctimes en el camp. La seva intervenció va durar uns 15 minuts i es va dirigir per recordar el deure de les noves generacions de fer que no s'oblides mai una tragèdia com aquesta. 

FOSCA NIT PER UNA ALBADA DE RETORN;RÀDIOMATARÓ PROGRAMA GENT GRAN

http://ivooxeu.s3.amazonaws.com/2010-11-18-hora-gent-gran436268.mp3?AWSAccessKeyId=AKIAIUXBWX5R4Z3FBVYQ&Expires=1290700913&Signature=sObE1%2B6ugqJ9UWsn70%2B%2BZHfzsgA%3D

El relat de l'experiència compartida es difon en aquesta participació dins el programa de Mataró ràdio.DIJOUS 8 DE NOVEMBRE A LES 17.30 I EN PROGRAMA PER LA GENT GRAN .
Els nois que van viatjar al camp de Mauthausen expliquen el seu viatge i la proposta de presentar el video de l'edició del viatge que han realitzat durant el 65 aniversari de l'alliberament.Pau Torres i Ester Arroyo donen el seu testimoni sobre com van viure, com van participar, què van aprendre, què van sentir i com ho van sentir... val la pena escoltar les seves paraules colpidores i profundes sobre de quina manera afecta els records encara permanents dels deportats en les noves generacions i com impregnen tot el seu sentit existencial i vital com a persones joves i madures...

dijous, 29 d’abril del 2010

SI AIXÒ ÉS UN HOME DE PRIMO LEVI


Llegir és aprendre. Educar-se un mateix, autogestionar-se amb el que pensa, el que fa, el que diu, el que no diu a partir de les paraules. Primo Levi, jueu d'origen italià interessa més pel que no diu que pel que diu, per allò que no escriu que per allò que escriu.
Llegir és aprendre per això Levi ens ofereix en el seu testimoni una forma d'aprenentatge que ens aboca a un relat espontani, natural, original, propi . No es narra des de la imaginació sinó des de la seva vida pròpia, personal. Viu el que llegeix, i per això llegir és aprendre.
Quan ens situem davant el text no hauria de resultar una lectura sinó un pensar les imatges que ens expliquen qui és Primo Levi i què va fer Primo Levi. No ens pot confondre doncs amb la literartura com el violí d'Austzwitz inspirada però no testimonial ni amb El nen amb pijama de ratlles, .... Primo Levi comença amb un poema que ens situa com a lectors i no simples espectadors. Som lectors d'imatges, de vida, de moments testimonials per això fem en la lectura un moment únic , irrepetible ,.....
La lectura de Primo Levi a classe ens porta a que setmanalment  llegim 2 capítols a classe i realitzem un petit resum in situ que posteriorment van presentant. Aquesta proposta lectora arriba per tot un trimestre i posteriorment realitzen un treball sobre el llibre amb tots els resums i les preguntes que en un guió els hi presento. Dins les preguntes hi ha literals , de cerca, de reflexió, de creació, d'argumentació... Posteriorment fem una prova de lectura sobre el llibre que complementa molt bé la pel·lícula "Europa " de la directora de cinema que fa  un retrat d'un adolescent que cercant la seva identitat com  jueu viatge de l'orfanat a les joves joventuts hitlerianes.. complementa molt bé aquesta idea de testimoni com a font de memòria i iintenta fugir d'altre tipus de cinema més popular però menys directe i historitzat.

dijous, 25 de març del 2010

Lozano , una reflexió sobre la cultura i l'holocaust.

La shoah , què representa ? No és exclussivament un fenòmen d'estudi on es tracta d'impactar en la memòria de les noves generacions potser és quelcom més. Aquesta afirmació sembla que intuïtivament la vaig tenir en els primers moments quan vaig iniciar els estudis sobre la segona guerra mundial i el paper que Alemanya va jugar en el genocidi jueu. No sembla que dins la història valgui tot i menys fer que la història pugui recollir les múltiples percepcions que la historiografia i els seus interprets volen donar dels fets. Quan aquests dies hem iniciat a classe aquesta nova experiència he començat preguntant la diferència entre causalitat i casualitat històrica. La pregunta doncs ens fa plantejar si l'antisemitisme i la persecució dels jueus és un motiu suficient i necessari per vincular causalitat histórica amb el procés de l'holocaust i l'anomenada solució final. Va ser realment així una causa conscient i ideada amb la voluntat d'eliminar els jueus del mapa de l'Europa il·lustrada ? O més aviat era una idea d'un home que il·luminat pretenia culpabilitzar els jueus dels mals d'una Alemanya empobrida i entrada en crisi ?
El professor de ciències polítiques Xavier Torrens en una introducció que va realitzar en el nostre centre a propòsit de la pel·lícula "Sense Destí" presentava aquesta versió històrica de voler relacionar causalitat antisemita europea amb l'Holocaust. Però ara tot just llegint el llibre que recomano de Lozano ens presenta una tesi molt diferent. Per aquest professor italià d'Història contemporànea no es pot parlar de causalitat sinó cal parlar d'un fenòmen que tal com altres autors jueus han explicat com Hannah Arendt o Walter Benjamin , està clarament dissenyat i conduït amb un sistema burocràtic que obliga a no pensar, a no qüestionar, a no reflexionar. En aquest sentit el sociòleg polonès Zygman Bauman en el seu llibre "HOlocaust i modernitat" precisament ens planteja aquesta idea : no hi ha dolents i malvats sinó més aviat hi ha idiotes morals , individuos que obeeixen en un sistema que ha mecanitzat les consciències i les ha conduït a l'extermini sistemàtic d'un poble. Per això si la resposta és aquesta i no altre tothom hauria d'estar preocupat per els nous Austwitz que poden venir i que nosaltres sense saber-ho podem contribuir al seu origen.

Curs 2023.Lectures sobre el Mal