Podem treballar per projectes la memòria ? Els àmbits ens donen oportunitat del treball ?
Ens podem plantejar si volem per curs vinent un projecte sobre la memòria inclòs dins el centre . Seria posible en els diferents àmbits ? Quin seria el fil conductor ? Com iniciar amb l'alumnat el tema ? Com treballar ? quines eines tenim a l'abast ?
Dins les competències bàsiques hi ha àmbits que permeten de forma transversal arribar a continguts i treballar amb metodologies actives i dinàmiques a l'aula ... Potser estaria bé iniciar per repensar l'espai de l'arbre de la memòria o les memòries de l'arbre ( com fer d'aquest espai una aposta per la dignificació de la memòria i no un simple espai per penjar experiències decoratives ... Potser estaria bé recperar un espai de fons històrics i arxivistic vinculat amb la memòria dins la biblioteca ?
I enterrar una càpsula del temps per nivells a l'àrea del pati , jardí o hort ? Què hi possariem i com es pot treballar amb la memòria ?
Com formar el grup de treball i donar-hi continuïtat perquè no sigui petites píndoles individuals i sigui una idea col·lectiva del centre exportable a ràdio, prensa, ajuntament, entiitats , altres centres .... com consolidar el grup de memòria ..?
Ha estat positiva la lectura a 4 ESO del K.L Reich de Joaquim Amat Piniella ? O cal adaptar a nivells i persones les lectures sobre el tema memòria ?
Estaria molt bé treballar per projectes la memòria històrica, crec que tots els àmbits hi tenen cabuda, pot ser uns més que uns altres.
El fil conductor podria ser l'estudi de la memòria històrica santcugantenca..., espais de memòria al vallès...
Caldria iniciar a l'alumnat, explicant i reflexionant, sobre els conceptes de memòria, història, oblit, present etc.
Pel que fa a la capsula del temps(m'agrada molt la idea), estaria bé que l'alumnat hi escrivís la seva situació actual històrica, el que cregués que serà important en un futur...., i poder-ho obrir en uns anys.
El projecte hauria d'acabar amb alguna cosa"impressionant"(que els propis alumnes segurament ens donarien moltes idees), des de fer una celebració d'un dia en la que els alumnes expliquessin a altres nivells el que han treballat en el seu projecte. Des d'una exposició, una xerrada , una obra teatral etc...
Re: Podem treballar per projectes la memòria ? Els àmbits ens donen oportunitat del treball ?
Hola a tothom, disculpeu que m'afegeixi a darrera hora. Xavier, et preguntaves com "repensar l'espai de l'arbre de la memòria o les memòries de l'arbre ( com fer d'aquest espai una aposta per la dignificació de la memòria i no un simple espai per penjar experiències decoratives ... ". Jo diria que una activitat aillada difícilment pot crear un gran impacte tot i que pot plantar una llavor, de qüestionament, que queda allà plantada sota terra esperant les condicions per germinar. Crec que l'arbre és una llavor que cal abonar i regar. Tant és si és una escultura clàssica, abstracta, etc. Per dotar-la de valor simbòlic que ens interpel·li cada cop que hi passem pel costat, cal lligar la memòria de les violències amb les violències actuals. És el que he procurat fer lligant el còmic Maus amb imatges del fotoperiodisme actual. Per no caure en la idea de que l'holocaust és quelcom que no ha tornat a passar de cap manera i que no tornarà a passar perquè no hi ha cap indici. D'altra banda, al meu entendre, cal crear situacions (en temps i espai) de reset, que afavoreixin la connexió emocional, física i mental amb el tema. Experiències en diuen en l'àmbit de l'art contemporani. Com pot un/a adolescent exposat a milers d'estímuls diaris que es succeeixen a gran velocitat discriminar, jutjar, reflexionar, fer-se preguntes profundes i transformadores? Els museus ho tenen clar, creen un microclima en sí mateix. El nostre passadís no és un microclima, és un lloc de pas, tot el contrari. Però sí podem crear moments, experiències. A una de les darreres exposicions a les que he assistit presencialment va ser a ACVIC, "En el nom de la mare, en el nom de la terra". Durant la inauguració la curadora va demanar als assistents que diguéssim en veu alta el nom de la nostra mare. El vam anar dient un a un expontàniament sense seguir cap ordre. Cada cop que escoltavem el nom de la mare d'un altre ens resonava el record de la nostra.
Re: Podem treballar per projectes la memòria ? Els àmbits ens donen oportunitat del treball ?
que ús semblaria la possibilitat de fer una mena de treball artístic a 4 ESO amb poesia , música, ball sobre memòria per àmbits des de escenogràfia i educació física i valors compartint finalment al Maig amb l'alliberament dels republicans espanyols i catalans a Mauthausen un acte a les carpes o a l'auditori amb tot l'institut estil com fem a primer o tercer , .. es podria fer des del swing per exemple tenim gent molt preparada i amb poesia llegida i muntatge escenogràfic amb tramoies i música en directe ... i música ???????
Re: Podem treballar per projectes la memòria ? Els àmbits ens donen oportunitat del treball ?
Enguany des de 4t d'ESO, els professors que impartim ciències socials, hem volgut donar un pes addicional al treball de la memòria a través de la lectura del llibre K.L Reich de Joaquim Amat Piniella. Per tal de poder respondre a la pregunta sobre la possibilitat d'un Projecte de Memòria, intentaré fer una valoració de com ho he vist, a la vegada que intentaré convertir l'activitat amb una possible proposta de projecte de memòria.
1- Segurament no és un obra que s'adeqüi a tot l'alumnat i seria interessant trobar un format més accessible. Els alumnes es perden una mica en l'estructura interna del llibre, on els personatges no sempre tenen continuïtat o on costa tenir una noció del temps exacte. Caldrà buscar quin llibre ens ofereix millors opcions.
2- La primera connexió que vaig voler fer va ser treballar de manera conjunta amb l'assignatura de Llengua Catalana, des de la qual pot ajudar en la part de figures, estructura, lèxic,...Val a dir que en cas de repetir voldria tenir aquest aspecte molt més treballat per saber com s'acompanya la lectura des d'aquesta matèria i com es treballa. Fins i tot, es podria proposar l'activitat final de redactar una carta a un dels personatges de la novel·la. Què li preguntaries? Què li explicaries del què has llegit i t'ha interessat? Què li diries de com vivim avui en dia?...
3-Treballar l'exili, deportació i camps de concentració et dóna moltes opcions:
- Geografia i Història: conèixer els diferents espais i recorreguts dels protagonistes. Context i fets del final de la Guerra Civil i inici de la Segona Guerra Mundial
- Llengua estrangera: treballar les fonts primàries i documentació de l'època (anglès, francès o alemany)
-Matemàtiques: estadística i probabilitat, percentatges, tractament de dades, gràfiques...
-Ciències: genètica i l'eugenèsia, experiments biològics, gas zyklon b
- Tecnologia: indústria bèl·lica, empreses de la siderúrgia, automobilístiques,...
- Música: Conèixer el significat de cançons com 'Retornarem', 'La Internacional', 'Amb fúria i disciplina', 'l’Himne de Riego' i 'La Marsellesa'...
-Competència digital: Elaborar un curtmetratge sobre l'experiència d'un personatge inventat...
Re: Podem treballar per projectes la memòria ? Els àmbits ens donen oportunitat del treball ?
peró d'un grup de MH, caldria seguir fent formació semblant a la d'enguany per poder anar aprenent més conceptes, recursos, estratègies, perspectives, enllaços amb altres entitats i projectes externs.
Crec que seria interessant i es podria plantejar de forma vertical, compartint dates importants com el Dia de L’Holocaust, algun llibre de lectura o fragment de MH a cada nivell (sense que ningú se senti a disgust) i alguna xerrada a cada tutoria també de MH (sobre memòria del present, passat o futur), participant tots als certàmens de narrativa històrica Pere Ferrer o Premi Montserrat Roig d’Amical Mathausen, poder enterrar una caixa al pati o escriure i guardar un correu electrònic per d’aquí a 20 anys (en un curs concret), retre culte a l’Arbre de la Memòria amb lectures de poemes. Caldrien algunes reunions amb Coordinació Pedagògica, coordinadors de nivell i Grup de MH per fixar dins del PEC alguns continguts (si no hi són).
De forma horitzontal, a 4t d’ESO seria un bon curs per la maduresa dels alumnes per dur a terme un projecte global i competencial ja sigui amb algunes hores a la setmana o amb tres setmanes senceres tractant el tema de la MH des dels diversos àmbits: social, interpersonal, personal, lingüístic, matemàtic… Va sortir en una reunió de 4t d’ESO les ganes de provar de cara al curs vinent un projecte més global que podria girar entorn de la MH i es va parlar de “Five days MH” dos o tres cops l’any. Té sentit que es faci a 4t perquè poden serguit treballant la “memòria” amb el Servei Comunitari, en residències on poden gratar i remenar el passat dels avis i aconseguir informació, desvetllar sentiments a partir de la música, jocs, teatre, ball...
És una gran sort poder comptar amb una tradició tan profunda i humana en un institut i crec que caldria preservar-ne la continuïtat perquè tenim la responsabilitat, com a professionals, de no oblidar fets tan obscurs a totes les generacions que van pujant. I és un goig gaudir de professionals tan reconeguts amb l’experiència com el Xavi o la Violant, referents clau per als viatges culturals, que són com el llaç del regal, donen sentit a un conjunt. I tenim també l’Arbre de la Memòria, i tot el recolzament de les institucions per a fer-ho, cosa que és també rellevant (i la possibilitat de segui publicant al TOT i gravant al Cugat.cat el programa radiofònic).
Per tant, si es tirés endavant, s’hauria de preparar una programació competencial entre diferents matèries acotant els diferents àmbits: continguts, objectius, criteris d’avaluació, activitats, temporització, metodologia, material i recursos, atenció a la diversitat (ampliació i reforç)... i lligar-ho amb alguna activitat com una xerrada, visita a algun museu i un ruta MH, i amb alguna exposició muntada a la biblioteca o al costat de l’Arbre en la qual els mateixos alumnes de 4t fessin de guies dels altres alumnes de l’institut. I també estaria bé expotar-ho en algun altre institut.
Està clar que, en primer lloc, es buscaria un grup de voluntaris del grup MH per al curs vinent 20/21 que són els que lligarien totes les cordes del projecte. I en segon lloc s'haurien de fixar unes dates per poder planificar-ho i organitzar-ho (podria ser un Equip de Millora d'Innovació) i després comunicar-ho (a Coordinació Pedagògica).
Pel que fa a la pregunta plantejada si ha estat positiva la lectura a 4 ESO del K.L Reich de Joaquim Amat Piniella, jo crec que no gaire ja sigui perquè l’obra era massa complexa pel que fa als personatges i lèxic (es perdien) i massa gruixuda (si tenim en compte que tenien set lectures obligatòries més). Està clar que cal adaptar les lectures de MH(com gairebé tot) als diferents nivells i ritmes.