diumenge, 23 d’octubre del 2011

MUSICA I NAZISME . PROPOSTA DE TREBALL CURS 2011-2012

                                             Richard Wagner .  Opera Thannhauser. Obertura. 


http://www.elpais.com/articulo/ultima/opera/Hitler/elpepiult/20070525elpepiult_1/Tes  ARTICLE 1 . OPERA  I HITLER

http://www.elpais.com/articulo/cultura/Musica/nazis/exaltacion/degeneracion/elpepicul/20070303elpepicul_1/Tes  ARTICLE  2. CENSURES DEL III REICH EN MÚSICA.





             La proposta per aquest curs d'ètica 2001-20012  és treballar la relació de la música amb el nazisme.L'art com a espai creatiu  i narratiu  permet gaudir dels sentiments , emocions, entusiasme, sensacions. Per què el nazisme va utilitzar la música com element de propaganda i va fonamentar en la música el seu pilar bàsic ? 
Per analitzar això ens proposem realitzar un recorregut sobre el tema. La música també a quart d'ESO permet compartir i reflexionar el tema que ens proposem. Per això intentarem realitzar un treball en col·laboració en aquesta línia


Presentem primerament aquests dos articles del diari EL PAIS que ens permeten apropar-nos a aquesta reflexió. Per comprendre millor tot el que diem i el que volem treballar podem primerament treballar distints elements : 


CONTEXT 



    1. Què és l'art ?  I quina funció social i humana té dins la societat i la vida personal? 
    2. I quin paper en concret té la música ? Quina funció realitza en la nostra vida? 
    3. Per qué el nazisme va utilitzar la música com pilar bàsic de la seva propaganda ? 
    4. Quina era la música que utilitzava i amb quina finalitat ? 
    5. Quina era la música que era prohibida i per tant proscrita ?
    6. Quins autors músics afavoria el nazisme ? Quins eren els que prohibia ? 
TEXT 

  1.  Analitza la peça musical de Wagner . Escolta el video del principi. Anota quines emocions i sentiments et desperta la música. Fes una llista. I a continuació reflexiona els motius pels que creus que et desperta aquests sentiments . 
  2. Fes un resum de les idees dels dos articles que tens l'enllaç al principi. Indica els elements del context ( entorn) [ fotografia, data de l'article, autor, peu de fotografia, format de l'article, tema de l'article, entradetes de l'article, títol, subtítol, ...] del text [idees principals i secundàries , o sigui, en forma d'esquema indica la relació entre aquestes i utilitzant les teves paraules i sense comentaris personals fes un petit resum del text.Vigila en no copiar textualment les frases del text ni d'explicar el que no es diu en el text. 

PRETEXT 

  1. Per finalitzar quin creus que era la voluntad del nazisme utilitzant la música com a propaganda ? Dóna la teva opinió sobre el que tu penses tot raonant els motius que penses que justifiquen la teva idea. 







Continuarem treballant el tema a classe de forma diversa. L'inici de la pel·lícula EL PIANISTA del director Roman Polanski  de l'any 2002 ens permetrà seguir en aquesta direcció. Recorda que cal mirar la pel·lícula seguint atentament i de forma activa-participativa com a lector que té uns ulls crítics tot el que succeeix en les escenes. Analitzarem doncs també el context on es situa l'acció (Gueto de Varsòvia)  , els fets històrics ( segona guerra mundial)  , els personatges històrics . També ens explicarem els fets i el significat de la música dins la barbàrie nazi. Com la dansa  i el ball no resulten el mateix dins aquests moments, els cantics dels jueus i la relació entre música i humanitat amb una de les escenes que ens permetrà entendre de quina manera la música pot superar qualsevol signe o senyal de barbàrie i terror. 


Curs 2023.Lectures sobre el Mal