dimarts, 28 de febrer del 2012

Quina lectura en fem del còmic ? Què és una sonata ? Per què porta el nom de Karelia ?




  1. Investiga i respon a les preguntes :  Per què un títol com aquest ? Què és una sonata musical ? Quina pot ser la font que inspira musicalment l'autor del còmic , o sigui, de quin músic o compositor es va inspirar ? 
  2. Fes un resum de la història que ens explica . Breu de les idees que ens ofereix el còmic , per això cal llegir dibuix i lletra petita ,totes dues coses anotant quins aspectes són destacats, com dates, situacions, de contextualització on passa l'acció...
  3. Quin significat té el final de la història ? Per què prenen aquesta solució? 

Envia una resposta a l'adreça : filoiespuig@gmail.com 


viñetas: "KARELIA (SONATA PARA PIANO Y VIOLÍN)"

viñetas: "KARELIA (SONATA PARA PIANO Y VIOLÍN)"

viñetas: "KARELIA (SONATA PARA PIANO Y VIOLÍN)"

dissabte, 4 de febrer del 2012

Música i Holocaust :: Per què aquesta relació ? Art i ideologia com a poder o contra el poder ?

http://eeclestermes.blogspot.com/search?updated-max=2010-06-22T08:34:00-07:00&max-results=5


En aquest link podem veure un enllaç de l'institut Les Termes on també es fa una proposta de treballar la música en relació a l'holocaust . Nosaltres hem iniciat aquest treball amb la pretensió de diferenciar : música oficial del règim totalitarista nazi i música no oficial i prohibida . Però també amb la pel·lícla del Pianista de Polanski hem volgut entendre que la música pot servir com a forma d'art per anar més enllà de la diferència i la diversitat , del poder i del totalitarisme .En els treballs presentats on hem treballata context del gueto de Varsòvia i  trasllat als camps de Treblinka i  posteriorment com la trobada amb un músic jueu i un capità de les SS pot servir per salvar-nos des de l'art del món caòtic i absurd que es viu dins la barbàrie. 

En el link superior tenim altres relacions amb la música i com aquesta pot servir com a forma de redempció i de superació com va fer Olivier Mesiaen composant una de les peçes més boniques sobre l'holocaust . També el treball del Quartet sobre l'holocaust que interperta música tot afegint fragments de textos de Primo Levi i altres permet entendre aquesta relació art i formes de domini i poder i formes de possible alliberació. 

Seguidament amb els rebeldes del Swing podrem observar com això agafarà un altre aire i la música servirà com una forma de rebelió contra el domini del nazisme...  

A continuació tindrem també escenes emblemàtiques del cinema com Cabaret on el patriotisme i la música apareixen com una forma de dir el que el nazisme vol transmetre la uniformitat social com una forma de control i ordre . 


http://eeclestermes.blogspot.com/2010/03/shoah-el-documental-de-lholocaust.html

Com ja veu veure alguns el curs anterio el documental Shoah va permetre que molts de vosaltres reflexionesiu sobre el cinema i el documental. Quan en el curs es demana "El nen del pijama de ratlles"  o " La vida es bella" explicavem que eren maneres moltes vegades d'endolçir la realitat de l'holocaust i la barbàrie ..En el debat que vàrem veure sobre una part  de Shoah que en el link superior podeu veure vosaltres mateixos veu comentar com allí si que  es veia la realitat del que representava el silenci, l'absència, el dolor, la falta de paraules i imatges que poguessin explicar el fet de l'holocaust. Podem parlar de la barbàrie ? Podem seguir parlant del dolor de les víctimes i dels col·laboradors ?   Podem ?  Molts de vosaltres amb el documental veu descobrir que la força de les imatges i de la gent que parlava oferia un altre aspecte molt més real i lliure del que podia haver estat l'holocaust ... Ara tenim novament aquesta ocasió de trobar-nos amb el que és la imatge com a espectacle que a vegades el cinema presenta i la imatge com a forma de representació aproximada de la realitat ...

Proposo doncs llegir el dos post i fer un petit treball sobre el tema responent : 
  •  Per que la música pot sevir com a forma d'art (en el cas del documental o en el cas de la música ) per alleugerir-nos del nostre dolor, por o patiment ?  Es tracta de donar en forma de redacció una resposta argumentada al que representa o pot representar en aquest sentit. 


diumenge, 29 de gener del 2012

LA HISTÒRIA SEMBLA QUE NO VOL TENIR MEMÒRIA ...


Aquesta notícia ve molt bé per explicar un dels fenòmens que sembla que omple els diaris a Europa actualment "el negacionisme" que pot tenir directament relació amb voler de forma clara i premeditada negar la història o bé en no voler veure imatges o esdeveniments tràgics o desagradables que portin a tenir mala consciència o sentiment de culpabili.......En el museu de Berlin sobre Anna Frank vaig veure una exposició sobre aquesta noia que va morir a causa del nazisme presentada com una ciutadana i em va impresionar per com deixava de ser una heroïna i era una adolescent com molts berlinesos o holandesos, o austriacs que van viure a casa seva situacions semblants ..En els mateixos dies a la Casa Conferència Wassen on es va fer servir com a espai d'esbarjo i  recreatiu pels soldats de les SS  , convertit avui en un espai memorial i centre educatiu  ens van explicar aquesta idea actual d'igualar un model de societat.  Les perruqueries feien els mateixos pentinats, s'escoltava la mateixa música, ¿Com era aquesta vida quotidiana dins el nazisme ? 

Cal dir que precisament Alemania ha utilitzat en tots els seus espais d'horror i de barbàrie com espais de per treballar els conceptes i les raons que van portar el nazisme a actuar com ho va fer.  El problema de la responsabilitat és i continua sent permanent dins Europa. El problema que serví a tots per reflexionar va ser : Com una població pot tractar un passat violent on s'ha patit la violència ?  Això sembla que avui en el nostre país xoca del tot en molts aspectes: un parlament europeu que dignifica la figura d'un ministre d'un règim feixista ,  una falta de dignificació de les víctimes que van lluitar per la república popular i van ser morts i desapareguts de forma misteriosa, uns monuments com el Valle de los Caidos on resten encara com a simbols del franquisme,  etc etc....  

En la noticia que penjo a sota sorprén precisament tot això : Quin és el millor sistema per treballar i parlar amb els nens i nenes sobre l'holocaust o sobre els feixismes o totalitarismes  ? Podriem dir precisament que el model actual amb les noves tecnologies imposen un feixisme encobert entre els adolescents que sembla que no volen prohibicions però si sancions no volen normes però si acepten càmeres de control a espais públics , no volen l'autoritat del professorat però si tenir facebooks per penjar les seves fotos fetes a classe o entrant en la privacitat de tot el professorat .. Com regular això amb una memòria que regula, normativitza, talla focs en facebooks, youtoubes, twittwer, i cada vegada més sembla indicar que només hi ha un pensament únic no crític, no responsable, no dialogant, no participant de res ...  Feia pocs dies s'encetava una petitat controversia a filolist entre el professorat de filosofia sobre la millor didàctica sobre el treball amb l'holocaust o la memòria històrica ..."Nit en la boira "  o  "Shoah" de Lazzmann ?  El cert es que en un sopar també fa pocs dies de nou una certa reflexió s'obria en un debat de falta de diàleg entre voler compartir treballs, espais, actes, ...  Porto ja un cert temps treballant el tema i veig precisament que potser en el rerafons de tot això hi ha el problema de sempre el dogmatisme , el fanatisme, la falta de reflexió, la falta de diàleg, i en donar arguments plens de fal·làcies que permeten afirmar la tesi que poc a poc es va imposar de segons quins temes més val no parlar ni ara ni mai ....  AIxò en educació , en sanitat i dins els sistema públic serveix per justificar que sempre els espais i les entitats privades poden servir més i més per apoderar-se de la história i de la memòria per arribar al silenci.  
En la casa de Wannsee que hi ha de responsable Andrés nader i Elke Gryglewski  ens feien preguntes com :  Què passa amb el silenci ?  Hi ha una pedagogia del silenci? Per què els adolescents de 14 diuen ja no més sobre el tema ?   Com podem canviar un criteri de mesurar els valors sobre el tema de l'holocaust ? 
Quins són els valors positius del tema ?  Com podem identificar la culpabilitat  ? I d'altra banda la dificultat de veure fins on arriba la reflexió sobre el tema ?  Deien que fins els 16-17 no era una bona edat per treballar per la capacitat per reflexionar  i per abans de canviar els criteris de mesurar els valors s'havia de treballar per una història individual per arribar a una història col·lectiva ... Perquè està clar que els nens i nenes portaven ja apresos coneixements del tema per les pelis i per la informació que veien de deshumanització i de configuració de les identitats ...  Es  pot veure amb els ulls  qui és jueu ?  Cal pensar que a Alemanya hi havia un grup minoritari de jueus 560.000  dels possibles 66 millons que hi havia repartits per tot el món.Les  1220 lleis que s'apliquen a Europa contra els jueus fa que ens preguntem Per què no volen marxar ?  Què volia dir marxar ?  
La famosa decisió final es realitza el 20 de Gener de 1942 amb la voluntat d'extermini final de tots els jueus es parla de 11.000.000 millons de jueus europeus que cal exterminar ...  Però clar a Nuremberg la culpa recau en els caps visibles del nazisme ..

HI hauran víctimes , perpetuadors,  els qui viuen l'holocaust en primera persona , els que viuen fora d'Alemania l'holocaust .. Però i el dret a viure com a víctima  sent fills d'aquestes víctimes mortes o exterminades ?  
L'holocaust ha generat un nou llenguatge i una nova mirada sobre el món i sobre la realitat i ara més que mai en els temps que vivim convé saber interpretar de què ens parla , què ens mostra, què ens significa a tots com espècie humana ...  Més enllà de l'holocaust ?  

Aquest dies a la revista Viejo Topo presenta amb el títol INJUSTICIA EN DACHAU  . LOS JUICIOS A LOS SUPERVIVIENTES ESPAÑOLES .  escrit per >Laura Leret   que cinc espanyols pressoners del camp nazi de Mauthausen en comptes de ser alliberats  van ser acusats per l'exèrcit dels EUA per col·laborar amb els nazis . Els càrregs eren violar les lleis i pràctiques de guerra participant en la conspiració del gobern alemany per l'extermini  de jueus, disidents polítics i adversaris civils .  Els cincs espanyols eren de l'exèrcit i refugiats a França  van patir en els camps francesos les condicions inhumanes i més tard van participar en la linia Margot amb la invasió  dels alemanys van ser portats als Stalags que eren centres de recepció dels presoners de guerra  i a partir del 1940  els nazis van deportar a Mauthausen amb categoria 3 la més brutal en condicions de treball.  ...Què va passar amb ells per ser condemants com a culpables ?  

La història està per recordar-la per mirar-la des del calidoscopi que tots portem dins des de la mirada creuada , des de els molts espais de reflexió i d'anàlisi ...No podem caure en oblidar i deixar que els fets es silenciïn tranquilament com si res...  






Uno de cada cinco alemanes no sabe lo que pasó en Auschwitz


28 ENERO 2012 1 COMENTARIO
nazismo-e-neonazismo-1Alemania celebró el viernes el 67 aniversario de la liberación del campo nazi de Auschwitz, enfrentada a serias dudas sobre la forma en la que las autoridades gestionan el extremismo de extrema derecha.
Un sondeo de opinión publicado esta semana por el instituto Forsa revela que hasta uno de cada cinco alemanes de entre 18 y 30 años no sabe lo que pasó en Auschwitz, mientras que un nuevo informe indica que un quinto de los alemanes alberga sentimientos antisemitas.
“Eso es precisamente un 20 por ciento de más para Alemania”, afirmó Norbert Lammert, portavoz del Bundestad (cámara baja del Parlamento) en una ceremonia en la que Marcel Reich-Ranicki, un destacado crítico literario de 91 años, contó cómo sobrevivió al gueto de Varsovia.
Los nazis reunieron a medio millón de judíos polacos en el gueto y luego deportaron a la mayoría a Auschwitz, en una zona del sur de la Polonia ocupada cerca de Cracovia. Hasta 1,5 millones de personas, en su mayoría judíos, murieron en el campo.
Charlotte Knobloch, líder judía de Múnich -donde nació el movimiento nazi de Adolf Hitler- y segunda al mando en el Congreso Judío Mundial, escribió en un periódico que el sondeo sobre el conocimiento del Holocausto y el antisemitismo subraya “deplorables defectos” en los sistemas educativo y político.
La eficacia de las fuerzas de seguridad en la lucha contra el extremismo de extrema derecha ha quedado en cuestión después de que la policía descubriera el pasado noviembre pruebas que relacionaban a una pequeña célula neonazi en Zwickau, en la Alemania del Este, con el asesinato de nueve inmigrantes turcos y griegos y una agente de policía entre 2000 y 2007.
Lammert dijo en la ceremonia del Holocausto que “el descubrimiento de una serie de asesinatos sin precedentes en las últimas semanas y meses demuestra que no hemos alcanzado el objetivo” de eliminar el odio racial de Alemania.
Knobloch escribió en el Sueddeutsche Zeitung que pese al compromiso de Alemania por reparar su pasado nazi, el caso de Zwickau demuestra que los extremistas de derechas “aún pueden sembrar discordia, odio y miedo en este país sin trabas”.
(Con información de Reuters)
Bookmark and Share

dimecres, 25 de gener del 2012

DIA EN MEMÒRIA DE LES VÍCTIMES DE HOLOCAUST NAZI



La Fundació Fundación Baruch Spinoza de Barcelona disposa de dues/tres exposicions (fetes pel professor de la UB Xavier Torrens. Memorial iGeneralitat)  molt bones sobre l'Holocaust per portar als centres.

                                               http://www.betshalom.cat/index.php


 El  proper 25 de gener, alumnat de diversos centres  participarem a la Conselleria, en un debat a partir d'una
conferència del .Sr. Villatoro sobre literatura i cinema en relació a Holocaust. Es podrà veure online a partir de les
12h   connectant a través de la pàgina de l'XTEC.

L’HOLOCAUST AL CINEMA I LA LITERATURA
SrVicenç Villatoro,escriptor, periodista  i director de Institut Ramon Llull
Data: 25 de gener de 2012 a les 12:00h
 Lloc: Sala d’actes del Departament d’Ensenyament (Via Augusta 202-226, Barcelona)
 Destinataris: alumnat d’ESO i Batxillerat (cal acreditació)
Organitza: CESIRE CERES amb la col·laboració del Memorial Democràtic, amb motiu del dia internacional en memòria de les víctimes de l’Holocaust
Podeu fer preguntes a innovació@xtec.cat


http://www.facebook.com/share.php?u=http%3A//www14.gencat.cat/gencat_video/AppJava/detall.do%3Fid%3D









dimecres, 11 de gener del 2012

Los rebeldes del Swing


Swing és una paraula anglesa que prové d'un estil de jazz que era una música prohibida pel règim nazi . El swing era una estil que havia nascut 1923  durant l'època de la prohibició sobre l'alcohol que a Estats Units amb la depressió s'havia imposat amb el nom conegut de la Llei seca. En el Hamburg  dels anys 1933 amb el triomf del Partit nacional socialista alemany el swing pasava a ser un ball indecoròs i salvatge . La música doncs també va ser censurada i reprimida com a forma d'establir un únic sistema totalitari que vinculés els autors i músics que el règim de Hitler volia promoure. 


La pel·lícula "Los rebeldes del Swing" presenta precisament aquesta lluita interna amb nois alemanys que volen anar contra un estil de vida imposat per les forçes hitlerianes i que censura qualsevol forma de música que no sigui l'oficial i ortodoxa. El swing es ballava normalment en locals anomenats hots clubs amb grans pistes de ball per fer autèntics exercicis gimnàstics i d'equilibri tot mostrant el ball com una forma de viure la vida de forma alegre i divertida a diferència del que proposava el règim. Benny Goodman i Glenn Miller van ser uns dels principals músics representats d'aquest estil musical . 






http://www.goear.com/search/los-rebeldes-del-swing/





El títol en anglès  Swing Kids  del director Thomas Carter i realitzada el 1993 situa l'acció en la segona guerra mundial uns anys previs a l'invasió de França , Bèlgica, Holanda, Luxemburg, ....  L'amistat de tres nois joves queda malmesa com a causa del règim totalitari hitlerià. La música que inspira la pel·lícula és la de Benny Goodman i el seu so de clarinet, també Duke Ellintong  Django Reinhardt.  Avui en dia hi ha molta gent que practica el swing en molts llocs del món i fins i tot hi ha fanàtics del ball a ciutats com a Barcelona o Mataró. 


Enllaços relacionats per treballar millor la pel·lícula : 


http://segundaguerramundialenelcine.blogspot.com/2007/12/rebeldes-del-swing-swing-kids.html

http://cineconjazz.blogia.com/2007/022701-rebeldes-del-swing-jazz-uber-alles.php


Preguntes sobre la pel.lícula : 



  1. 1.- Per què porten paraigues sempre si fa sol ? 
  2. 2.- Com és que van tan ben vestits amb bombí (barrets) i  vestits molt elegants ? 
  3. 3.- Com es que el noi coix es maltratat  pels nazis ? I ha alguna relació amb la ideologia nazi i els disminuïts ? 
  4. 4.- Per què els balls son subversius i clandestins ?  Què vol dir clandestins ? 
  5. 5.- Quin creus que és el veritable problema en ballar swing pels nazis ? 
  6. 6.- Com és que ells s'acaben fent de les juventuts hitlerianes ? Això no va contra la seva ideologia ? 
  7. 7.- On es reuneixen ? I per què en aquests llocs ? 


Curs 2023.Lectures sobre el Mal