dimecres, 1 de juliol del 2020

història local

FONTS HISTÒRIQUES A SANT CUGAT DEL VALLÈS

Important bloc amb materials sobre la república, el franquisme i la transició històrica a Sant Cugat del Vallès , bloc personal del professor d'història José Fernando Mota Muñoz . Interessant pels recursos que ofereix i la investigació que realitza 

WEB AMICAL DADES VÍCTIMES ALS CAMPS NAZIS

WEB AMICAL DADES VÍCTIMES ALS CAMPS NAZIS

Amical Mauthausen presenta el treball de l'historiador Jose Manuel Calvo i el secretari de l'Estat per la memória Fernando Martínez a Madrid . En breu estarà activa i es poden consultar totes les persones mortes als camps nazis espanyoles i catalanes.


WEBS INFORMACIÓ

WEBGRAFIES I RECURSOS


Un dels reptes més importants quan es treballa amb la memòria és per on començar , el que podriem dir situar el marc o context d'anàlisi i de recerca que es vol treballar. En les distintes institucions que podem comptar-hi podem trobar aquest treball : 
AMICAL MAUTHAUSEN (   una associació amb Enric Garriga com a president , amb historiadors com Rosa Toràn de prestigi amb el Diccionari d'Història de Catalunya a Edicions 62 )  i. HI ha la possibilitat de fer-se soci i participar en les assemblees , accedir a la petita biblioteca i arxiu , seguir les activitats amb els dos premis que proposen sobre MONTSERRAT ROIG    sobre  el relat històric  i de fotografia sobre Fransesc Boix , Interessant la col·laboració amb XARXA MAI MÉS  que intenta impulsar dins les noves generacions una idea contra el feixisme present avui en els moments actuals , Fan trobades a Santa Coloma i a Sabadell impulsant aquest projecte 




MEMORIAL DEMOCRÀTIC  , una entitat que depen de la conselleria de Justicia i col·labora amb el Departament d'Ensenyament . Promou el treball entre el professorat amb xerrades , cursos , clubs de lectura, viatges , formació professorat . EL seu director Joan Font que prové del museu de l'Exili de la Junquera , ha impulsat un treball de col·labotació amb actes amb instituts com el dia 27 de gener , enguany a Sant Cugat , i a altres espais com el Parlament de Catalunya , i altres ciutats i viles d'arreu de Catalunya . Intenta formar el professorat de forma interdisciplinar amb historiadors i historiadores , filòsofs i filòsofes , língüisttes , científics , ... qui com a tècnica porta el projecte és la Gemma Simón , amb el suport de la Laura i la Eulalia que s'encarrega de la biblioteca de Memorial que té un fons molt bo . Es poden utllitzar per fer treballs de recerca i visitar exposicions permanents o temporals . Compta amb material de suport editat sobre  com treballar testimonis , història oral, etc ... 




ASSOCIACIÓ DE EX PRESOS POLÍTICS I DEPORTATS DE LA GUERRA CIVIL I EL FRANQUISME   Associació que compta amb el lideratge de totes les persones que van estar represaliades i que visiten els centres educatius per fer xerrades així com participen en viatges i actes homenatge . 



YAD VASHEM   ,  és una entitat que té la seu a Madrid a Casa Sepharad , amb  Yessica SanRoman , que promou la formació a Israel ( Jerusalem) de cursos de formació per valorar els materials i activitats pedagògiques en ús i didàctica de la Shoah . Molts materials i amb força capacitat de producció i anàlisi per valorar el  valor de la memòria . HI ha viatges pel professorat  amb aportació del Ministerio d'Educació d'Espanya . 




Hi ha també altres recursos de treball amb els distints grups distribuïts pel territori català i espanyol que treballen per traspassar la memòria . En els recorreguts una de les persones més engrescadores a nivell educatiu i didàctic és la Silvina que hi posar molt entusiasme .. Si voleu fer visita no dubteu si ella especialment ús pot fer de guia . Els bunquers de Martinet també poden visitar-se per observar la famosa idea de Franco de protegir Espanya dels enemics  amb una construcció a tota la costa i muntanyes amb la França . (teniu en pdf els materials per la visita) . 



També hi ha altres possibilitats , adjunto recursos de treball per la ruta de l'exili . 


OBJECTIUS CURS SOBRE MEMÒRIA

La memòria és com un arbre; té  un tronc que ha de ser sòlid i gruixut que  amb eines, recursos, metolologies , permetin garantir l'objectivitat dels fets i el rigor històric i social del passat, present i futur ; però també conté unes arrels que es distribueixen sota el subsol i alimenten la aquesta saba per transferir  les idees, els conceptes ,i així  fonamentar i nutrir l'arbre ; i finalment unes branques que s'extenen de  forma plural relacionant els distints sabers ; socials, polítics, econòmics, jurídics, ètics, filosòfics, antropològics, cientìfics , tecnològics, artìstics, ...



Per això no pot reduir-se a un sol àmbit curricular i competencial , més aviat , ha de poder pertànyer a un projecte globalitzador de centre que  pugui incloure de manera transversal els distints àmbits de competències del currículum. No es tracta doncs,  de formar l'alumnat com si la memòria sigui un element cultural necessari dins el procés educatiu present ; cal pensar en el traspàs en el futur per una ciutadania dels segle XXI com valor social i humà.



El curs té un doble objectiu :

Oferir i donar eines, recursos i generar metodologies per poder treballar a l'aula i dins els projectes de centres la memòria del passat, del present i del futur .
Formar al professorat i els activistes docents o no docents  , per crear un grup permanent  multidisciplinar que estigui interessat i tingui la voluntat de perpetuar el treball amb la memòria dins el Municipi , la població per continuar amb el treball que el Departament d'Ensenyament té des de fa temps : DEMD (Exili, Deportació i Holocaust)     https://sites.google.com/a/xtec.cat/gtexilideportacioholocaust/


La distribució del curs es realitzarà de la següent manera :

6 Sessions  de 17.45 a 19.15  ( desembre, gener, febrer, març, Abril, Maig ,Juny) .  La darrera sessió serà virtual i consistirà en presentar un projecte d'aplicació pràctica d'alguna activitat de les presentades o similar , amb la valoració posterior per part de l'alumnat .

Això permet doncs parlar de 7,30 hores presencials i   7,30 virtuals per preparar , aplicar i valorar el projecte.

Les sessions son cada primer dimecres de mes a l'Institut Arnau Cadell (Valldoreix) a la Aula de 4 ESO A  , segon pis. Totes les sessions  tenen una durada de 1,30  amb presentació per part d'una o unes persones expertes en distintas vessants del tema sobre la memòria : presentant materials, procés d'investigació i recerca,  metodologies d'aula , recursos i treball amb noves tecnologies, etc..



La primera sessió amb la presentació del curs va ser el dia 6 de novembre amb la presentació del projecte oficialment i del curs .

La segona sessió serà el proper dimecres 8 de Gener amb la presència de Joan Pinyol , periodista i escriptor en llengua catalana que ens parlarà de la recerca històrica amb les dificultats que presenta la recuperació de les víctimes que van patir la repressió, la mort durant el franquisme. En la darrera part de la sessió es presentarà el material de l'Arxiu Nacional de Catalunya ANC per investigar les fonts i documents de la recerca històrica a l'aula amb l'alumnat : "La caixa de l'àvia Maria" .

http://sdanc-recursos.blogspot.com/p/materials-de-suport.html    Dins aquest enllaç podem trobar els materials de suports de l'ANC per treballar eines, recursos, didàctiques sobre la memòria.

FORMAR I PREPARAR L'ARBRE DE LA MEMÒRIA . CURS DE FORMACIÓ

La memòria és com un arbre; té  un tronc que ha de ser sòlid i gruixut que  amb eines, recursos, metolologies , permetin garantir l'objectivitat dels fets i el rigor històric i social del passat, present i futur ; però també conté unes arrels que es distribueixen sota el subsol i alimenten la aquesta saba per transferir  les idees, els conceptes ,i així  fonamentar i nutrir l'arbre ; i finalment unes branques que s'extenen de  forma plural relacionant els distints sabers ; socials, polítics, econòmics, jurídics, ètics, filosòfics, antropològics, cientìfics , tecnològics, artìstics, ...




Per això no pot reduir-se a un sol àmbit curricular i competencial , més aviat , ha de poder pertànyer a un projecte globalitzador de centre que  pugui incloure de manera transversal els distints àmbits de competències del currículum. No es tracta doncs,  de formar l'alumnat com si la memòria sigui un element cultural necessari dins el procés educatiu present ; cal pensar en el traspàs en el futur per una ciutadania dels segle XXI com valor social i humà.




El curs té un doble objectiu : 


Oferir i donar eines, recursos i generar metodologies per poder treballar a l'aula i dins els projectes de centres la memòria del passat, del present i del futur . 

Formar al professorat i els activistes docents o no docents  , per crear un grup permanent  multidisciplinar que estigui interessat i tingui la voluntat de perpetuar el treball amb la memòria dins el Municipi , la població per continuar amb el treball que el Departament d'Ensenyament té des de fa temps : DEMD (Exili, Deportació i Holocaust)     https://sites.google.com/a/xtec.cat/gtexilideportacioholocaust/



La distribució del curs es realitzarà de la següent manera : 


6 Sessions  de 17.45 a 19.15  ( desembre, gener, febrer, març, Abril, Maig ,Juny) .  La darrera sessió serà virtual i consistirà en presentar un projecte d'aplicació pràctica d'alguna activitat de les presentades o similar , amb la valoració posterior per part de l'alumnat .


Això permet doncs parlar de 7,30 hores presencials i   7,30 virtuals per preparar , aplicar i valorar el projecte. 


Les sessions son cada primer dimecres de mes a l'Institut Arnau Cadell (Valldoreix) a la Aula de 4 ESO A  , segon pis. Totes les sessions  tenen una durada de 1,30  amb presentació per part d'una o unes persones expertes en distintas vessants del tema sobre la memòria : presentant materials, procés d'investigació i recerca,  metodologies d'aula , recursos i treball amb noves tecnologies, etc.. 




La primera sessió amb la presentació del curs va ser el dia 6 de novembre amb la presentació del projecte oficialment i del curs .


La segona sessió serà el proper dimecres 8 de Gener amb la presència de Joan Pinyol , periodista i escriptor en llengua catalana que ens parlarà de la recerca històrica amb les dificultats que presenta la recuperació de les víctimes que van patir la repressió, la mort durant el franquisme. En la darrera part de la sessió es presentarà el material de l'Arxiu Nacional de Catalunya ANC per investigar les fonts i documents de la recerca històrica a l'aula amb l'alumnat : "La caixa de l'àvia Maria" . 


http://sdanc-recursos.blogspot.com/p/materials-de-suport.html    Dins aquest enllaç podem trobar els materials de suports de l'ANC per treballar eines, recursos, didàctiques sobre la memòria. 


dimecres, 24 de juny del 2020

EL PROJECTE SOBRE LA MEMÒRIA HISTÒRICA :



L'institut Arnau Cadell  com  projecte vol destacar la Memòria històrica com un valor que ens permet oferir una transmissió de generacions a generacions sobre aquests batecs que els cors des del passat i durant el present  i amb la voluntat de futur tenen. Recordar vol dir conduir el cor de nou a la vida històrica dels relats individuals i comuns .

Amb la inauguració de l'arbre de la memòria o les memòries de l'arbre s'inicia un projecte engrescador dins l'institut Arnau Cadell . 

Però fem una mica de memòria 

1.-  Qui és aquest Arnau cadell . 
2.-  Quina època va viure ?  
3.- Quina era la seva feina principal ? 


Et proposem un viatge en el temps . 

 Quan tinguis les tres respostes envia-les a filoarnaucadell@gmail. 


Per ordre de respostes farem un sorteig d'un PIN HISTÒRIC SOBRE LA MEMÒRIA QUE BEN SEGUR ÚS AGRADARÀ MOLT PER LLUIR A LES VOSTRES BOSSES O MOTXILLES ... 

ÀNIMS !!!! 


dissabte, 25 d’abril del 2020

ÉTICA PARA NAUFRAGOS ( JOSE ANTONIO MARINA)

  En el dialogar no únicamente se encuentran dos sujetos ,  también se requiere cierta voluntad y capacidad para comunicarse. En estos tiempos hablamos, hablamos, chateamos, nos meeteamos, nos skypeamos, nos jetseteamos, nos zoomeamos, nos hangouteamos, etc pero la pregunta es : ¿Nos estamos escuchando ? 

Hace días en un artículo en el periodico el profesor Manuel Cruz escribia sobre la diferencia entre pensar el bien y hacer el bien , entre salir a aplaudir y realmente comprometerse con los demás. 
Estos tiempos sobreviviendo es fácil  convertir la manifestación en un ritual folklórico y automatizado, es espectáculo  . Recordemos el movimiento camisetas verdes, amarillas, etc .. o tantas otras manifestaciones que podemos vivir estéticamente como una buena voluntad . Sin embargo la pregunta nos obliga a enfrentarnos con nuestro naufragio personal y social.
 ¿Hasta dónde estamos dispuestos a aguantar por el bien personal y el bien común ?  Se trata de mantener las multas , la judicialización de la sociedad como instrumento político, la sanción educativa como instrucción para el confinamiento de las juventudes hasta salir de nuevo a una  vuelta a lo de siempre sin más para seguir consumiendo compulsivamente, ser acríticos, ser obedientes, ser sumisos, hedonistas e irresponsablemente en una realidad  asocial con el medio ambiente, con los excluidos, con el mundo en general ... 

El estar confinados exteriormente es una cosa soportable que puede  atender  al miedo, a la responsabilidad al si  se quiere pero el confinamiento interior es otra historia diferente. ¿Alguien estará dispuesto a cambiar a la clase política exigiendo responsabilidades , exigiendo políticas sociales justas, a luchar por la renda básica, a realizar políticas inclusivas, a luchar por la europa insolidaria con los refugiados, a cambiar los hábitos a comprar en monopolios mercantilistas , en dejar de apropiarse de todo bien privado favoreciendo una clase rica cada vez mayor frente a una mayoría que va empobreciendose ?  

¿se luchará por una educación pública como la sanidad pública ? ¿Se luchará por una dignidad humana ?  

Marina  hace años en "Ëtica para náufragos" diferenciaba entre una sociedad que podía convertir las personas en normales y anormales , con patologias que podrían justificar conductas delictivas y una sociedad alejada de esto . O locos o santos como el decía. 

La filosofia se vuelve loca cuando se convierte en manuales de autoayuda para la gente y da recetas como infalibles , o bien  si  instrumentaliza el saber  sin ofrecer verdaderamente una posibilidad de recuperar el pensar desde el dialogo, la crítica, el cuidado de uno mismo , la estetica de la existencia misma como base para examinarse con la vida de uno y ponerla a examen. 

O somos canallas insolidarios o somos algo diferentes porque precisamente sabemos que no actuamos bien con los demás. Los aplausos no son ninguna muestra de solidaridad, ni las campañas de recogida de dinero promocionadas por bancas poco éticas, .. especular con el consumo , especular con el dinero , con la productividad nos lleva a un gasto insostenible. 

El deber es racional pero no emocional, la norma es social no individual , el imperativo depende del desarrollo moral de las personas . El contexto, la sociedad, ..La realidad no es la misma para todas . Si navegamos por esta fugas mundi , por esta actitud cmo decía R,Bodei podemos vivir de forma inteligente para ir a favor del viento y no contra la corriente que nos lleva. La voluntad no es el determinismo dice Marina de la conducta . Quien navega contra las circunstancias en el fondo examina siempre la ruta mejor para la vida en general . La filosofia no es una simple forma de vida es una condición de ejercer contra estos naufragios permanentes la posibilidad de ser sinceros con nosotros mismos. 

La historia se explica por los cobardes , los mediocres, los ignorantes, los estúpidos , los desvergonzados . William Shakespeare decía que la vida  es el relato contado por un idiota lleno de furia y ruído que no tiene ningún sentido . 

Como idiota me intento explicar . Perder amigos, amigas, conocidos, padres, madres acentua esta furia y convierte el ruido de nuestro yo en insoportable. SI añadimos la soledad de la ancianidad -estos días hablamos de más de 20 personas ancianas muertas en sus domicilios solas- el combinado que resulta se presenta con la necesidad de acabar pronto con esta vida. 

La vitória de la voluntad contra el determinismo desde la inteligencia de la razón no resulta fácil , hay demasiado ruido molesto que nos permita navegar hacia un rumbo. 

Supervivencia para náufragos decía Marina , saber la ruta, conocer como se pilota , tener una buena embarcación para conseguir una vida con algo de sentido. 

La ética no es la moral , la construcción del carácter no es la habituación o la construcción social de las normas sociales . En la estética de la existencia el examen de lo que nos representamos nos indica que la dignidad , la felicidad, de la verdad. Esto último es lo que nos convierte en idiotas desalmados o idiotas en busca de la verdad y eso es la ética . 







Curs 2023.Lectures sobre el Mal