dilluns, 4 de gener del 2021

PLANIFICACIÓ DE PROJECTE MEMÒRIA HISTÒRICA DINS L'INSTITUT ARNAU CADELL .

 
















PROJECTE  :  LA MEMÒRIA HISTÒRICA


CURS 2020 2021





Objectius Generals :




  • Promoure de forma transversal dins el conjunt d’àmbits i matèries , així com cursos i nivells el treball per la memòria històrica.


  • Consolidar un grup de treball estable de professorat, alumnat i famílies per proposar mecanismes, eines, dates, dins el centre ; així com difondre de forma digital dins la web del centre el treball conjunt.


  • Vehicular dins el centre una proposta per difondre de forma transversal i global en les dues dates significatives en record de les víctimes : el 27 de Gener amb l’alliberament per l’exèrcit roig del camp d’Auschwitz i el 6 de Maig amb l’alliberament per l’exèrcit americà del camp de Mauthausen .





Metodologia de treball i reptes :











1.- Una persona o dues del professorat poden coordinar el treball transversal dins el centre i les activitats . Facilitar eines, materials, mecanismes d’accés a la informació i recerca .





.







2.- una primera proposta a consensuar i compartir amb tot el professorat del centre dels diversos àmbits i matèries .




1 ESO El . treball amb la memòria ( què és, el record, el temps passat, individual, col·lectiva ) a propòsit del diari de la noia de 14 anys jueva Anna Frank . Disposem de molts materials adaptats en digital i en suport paper pensats per aquesta franja . En ser un diari és un relat de memòria de confinament per treballar què senten, com viuen aquest aïllament ... ( això seria un trimestre i de forma que entre 4 i 5 sessions , coincidint amb la data de Gener en memòria de les víctimes i l'espelma a l'arbre de la memòria ) coordinadora Rosa juntament amb professorat de socials i valors de primer d'ESO .

.


2 ESO El treball per visualitzar la presència de la comunitat jueva a l'Edat Mitjana , amb el call, els juetes, la identificació amb la roda a la roba, i l'expulsió al 1492 d'Espanya i Catalunya.( identitat dels pobles i les comunitats , de la Sepharad que parlava sefardí i convivia amb els àrabs i els cristians en una primera època ) Aquí disposem del barri jueu de Girona, de Barcelona, amb itineraris virtuals i amb textos com "la bofetada" on es parla de com es tractava els jueus . Ara acaben de sortir moltes novel·les històriques que parlen del tema per contextualitzar-ho . El treball pel segon trimestre dins el temari de socials i amb la idea de realitzar una aproximació a la identitat jueva i a la presència històrica dels jueus i jueves. Hi ha molt material. Podem també partir de l'acte simbòlic del gener . ( 5 o 6 sessions ) . segon trimestre,coordinadora Isabel Breda




3 ESO El treballar l'espai , els llocs de memòria, com els països principals on es troben aquests espais siguin camps de concentració , de treball, de refugiats, de presoners, d'extermini .( Coneixement de ubicació amb google maps i amb una aplicació geolocalització per Mschools , com app que poden treballar i cercar i conèixer aquestes imatges ) COORDINACIÓ Dani Mir

Material amb fotos dels espais , del micro al macro , del petit camp al pais , al planeta ... Les eines serien la pròpia aplicació .

Visualitzar amb unes imatges en el mes de gener aquesta feina , treball unes 8 o 9 sessions per la dificultat del programa i de la feina de recerca .





4 ESO El treball amb les guerres : guerra civil espanyola , exili , deportació . Seria una feina de memòria històrica a partir del tema dels avis i àvies via skype , via telefon , etc entrevistant el record o les petjades que queden encara , Per què ens ha d'interessar el passat en el present ? treball amb banc de testimonis de la memòria que és virtual , amb lectura històrica com la dels Impostors de Pilar Romera que parla de aquesta pregunta que ens fem , perquè el passat afecta al present ... acte de gener simbòlic sobre els republicans espanyols i catalans i la repressió del franquisme . Treball amb alumnat seleccionat al bloc de memòria penjant els treballs més interessants. coordinadora Anna Rialp











Dinàmiques i temporització dels recursos :






Data 27 de Gener                      davant l’arbre de la memòria , en record de l’alliberament per l’exèrcit roig del camp d’Auschwitz , dels diferents col·lectius ( jueus, republicans espanyols, homosexuals i lesbianes, discapacitats , dissidents polítics, gitanos , dones que eren utilitzades per prostitució, ...



Data 6 de Maig                     davant l’arbre de la memòria , en record de l’alliberament per les tropes americanes del camp de Mautahusen , anomenat el camp dels republicans espanyols .



Treball amb la web del centre ( podria ser un espai dins la revista digital o un espai dins el bloc enllaçat a la web del centre ) per difondre actes, articles els millors, activitats com lectures, recordatoris , investigacions dins el propi Sant Cugat doncs enguany es situen les llambordes de les víctimes represaliades de Sant Cugat .


Treball dins les matèries de socials i valors , així com la resta que es vulgui afegir de forma puntual , per sessions i amb una única unitat didàctica treballada en la línia pedagògica que dèiem de les temàtiques .


Promocionar a Batxillerat actes puntuals per grup classe amb convidats com poden ser escriptores o escriptors de lectures vinculades amb els viatges de Polònia o Exili republicà com Assumpta Montella .





Temporització



Totes les activitats són pensades per de forma puntual dedicar-hi unes sessions entre de 3 a 6 sessions en el segon trimestre , els valors es poden configurar en funció de la proposta segons el curs i nivell



1 eso valor de la responsabilitat amb la història del passat , els morts , el present , els qui pateixen , i el futur , el planeta




2 eso valor de la dignitat amb la història dels homes i dones i la diferència cultural i les religions , amb la identitat mateixa dels pobles i nacions




3 eso valor de la solidaritat entre els estats i els organismes internacionals i les institucions com a símbols de la geopolítica mundial , ONU ; UNESCO; OMS; .... CE, ...





4 eso valor com a síntesi dels anterior , com és la tolerància en els conflictes i la pau amb el diàleg i la capacitat de trobar-se , idea de Carlos Frankel Platon en Palestina sobre els conflictes a Israel /Palestina , o amb els indis moaks del Canadà , o amb altres comunitat .




















Materials







http://institutarnaucadell.cat/index.php/memoria-historica/ enllaç al projecte de l’Institut Arnau Cadell




https://eticaalsinaxavier.blogspot.com/ enllaç al bloc dels articles , eines, treballs de la comunitat educativa vinculats amb la memòria . (inscripció per fer un bloc en xarxa de col·laboració)





Cursos i nivells materials




1ESO




La vida de Ana Frank Editorial Ideaka Edelveis ( material en col·laboració amb la casa d’Anna Frank d’Amsterdam (Holanda) . Documents històrics , fixes com documents històrics , cartilles de racionament , mapes, dibuixos d’Anna,

Anna Frank Diari , Ed debolsillo setembre 2011

Una llibreta en forma de diari per alumne/a per anar anotant les impressions d’estar confinats o confinades emocionalment parlant . Espai , temps , jocs, aprenentatge, ...

Webs d’accés a informació








2 ESO




Text de la bofetada ( la persecució contra els jueus ) dins el llibre ( José Jimenez Lozano “Parábolas y circunloquios de Rabí Isaac Ben Yehuda ( 1325-1402) Adjuntaré pdf amb text




Text sobre el call a Baixa Edat Mitjana a Catalunya durant segle XIII i la prohibició a Barcelona a partir de 1425 tenir residència i el 31 de març amb l’expulsió de 1492 pels reis Catòlics de tots els regnes de la Corona.








mapa cronològic dels reis catòlics









3 ESO




Per treballar amb espais de memòria es pot utilitzar aplicació




http://xtec.gencat.cat/ca/projectes/mschools/mhm En aquest enllaç arribem a Mscholls i tenim un compte com a centre ,





https://mhm.mobileworldcapital.com/ca_ES/escenari/263/showedit En aquest altre accedim a escenaris llocs de memòria i localitzem el punt de georeferència Arnau Cadell on tenim ja treballs d’altres anys de memòria .




En aquests dos aplicatius el que resulta interessant és que podem treballar per web i per APP dels mòbils (descarregant l’aplicació)




El treball seria localitzar en una recerca i identificar tipus de camps : refugiats, presoners , treball, extermini i ubicar aquests en poblacions i estats . Podria ser una bona manera de saber de quins espais i llocs estem parlants geogràficament , des de la visió global del google earth a la localització més concreta de la població i zona .





En el tema de memòria històrica de 4 ESo




Romera, P Els impostors , ed Columna ( una novel·la molt ben documentada que fa un recorregut de la guerra civil fins al període del franquisme i com els clars i obscurs sempre hi són presents en la societat per sobreviure , Podem plantejar fer una connexió per meet amb la novel·lista que la coneixem . Lectura obligatòria per l’alumnat

La maternitat d'Elna , per Assumpta MOntella . lectura actual de l'alumnat , amb visita de l'autora i diàleg entre el text i l'autora .

Banc de testimonis audiovisuals del Memorial Democràtic amb una pila d’entrevistes i relats per reconèixer què va ser la guerra i el franquisme













Per Batxillerat i per causa de la situació podem pensar en




Marin Domine , Marta , Fugir era el més bell que teníem , curs editor ( tenim possibilitat de fer una sessió de Skype, zoo, facetime, meet amb ella dins de les aules per tots els grups , ha guanyat el premi ciutat de barcelona i és una excel·lent obra per treballar el record , la memòria , podem comptar amb el suport de l’ajuntament de Sant Cugat .






Coordinació amb el CRP del Vallès Occidental curs 2020 2021





1.- Exportar la nostra feina i treball per les escoles de primària i secundària del Vallès Occidental , amb el suport del CrP , Un o dos professors del grup de treball de memòria exposar la seva experiència a l’aula i intercanviar per promoure fer xarxa de col·laboració.

2.- Crear una comissió per digitalitzar a nivell de xarxes socials en forma de ARC , recursos , eines i fomentar amb els historiadors locals , grup GELC de la Floresta per ex professorat el treball amb els espais i persones vinculades amb la memòria de la guerra civil i del franquisme .

3.- Dissenyar una comissió dins el grup per realitzar unes jornades finals de curs dins Sant Cugat per convidar a historiadors, escriptors, filòsofs, humanistes, metges, educadores , etc amb un tema vinculat amb la memòria .



Curs 2023.Lectures sobre el Mal