La shoah , què representa ? No és exclussivament un fenòmen d'estudi on es tracta d'impactar en la memòria de les noves generacions potser és quelcom més. Aquesta afirmació sembla que intuïtivament la vaig tenir en els primers moments quan vaig iniciar els estudis sobre la segona guerra mundial i el paper que Alemanya va jugar en el genocidi jueu. No sembla que dins la història valgui tot i menys fer que la història pugui recollir les múltiples percepcions que la historiografia i els seus interprets volen donar dels fets. Quan aquests dies hem iniciat a classe aquesta nova experiència he començat preguntant la diferència entre causalitat i casualitat històrica. La pregunta doncs ens fa plantejar si l'antisemitisme i la persecució dels jueus és un motiu suficient i necessari per vincular causalitat histórica amb el procés de l'holocaust i l'anomenada solució final. Va ser realment així una causa conscient i ideada amb la voluntat d'eliminar els jueus del mapa de l'Europa il·lustrada ? O més aviat era una idea d'un home que il·luminat pretenia culpabilitzar els jueus dels mals d'una Alemanya empobrida i entrada en crisi ?
El professor de ciències polítiques Xavier Torrens en una introducció que va realitzar en el nostre centre a propòsit de la pel·lícula "Sense Destí" presentava aquesta versió històrica de voler relacionar causalitat antisemita europea amb l'Holocaust. Però ara tot just llegint el llibre que recomano de Lozano ens presenta una tesi molt diferent. Per aquest professor italià d'Història contemporànea no es pot parlar de causalitat sinó cal parlar d'un fenòmen que tal com altres autors jueus han explicat com Hannah Arendt o Walter Benjamin , està clarament dissenyat i conduït amb un sistema burocràtic que obliga a no pensar, a no qüestionar, a no reflexionar. En aquest sentit el sociòleg polonès Zygman Bauman en el seu llibre "HOlocaust i modernitat" precisament ens planteja aquesta idea : no hi ha dolents i malvats sinó més aviat hi ha idiotes morals , individuos que obeeixen en un sistema que ha mecanitzat les consciències i les ha conduït a l'extermini sistemàtic d'un poble. Per això si la resposta és aquesta i no altre tothom hauria d'estar preocupat per els nous Austwitz que poden venir i que nosaltres sense saber-ho podem contribuir al seu origen.
El professor de ciències polítiques Xavier Torrens en una introducció que va realitzar en el nostre centre a propòsit de la pel·lícula "Sense Destí" presentava aquesta versió històrica de voler relacionar causalitat antisemita europea amb l'Holocaust. Però ara tot just llegint el llibre que recomano de Lozano ens presenta una tesi molt diferent. Per aquest professor italià d'Història contemporànea no es pot parlar de causalitat sinó cal parlar d'un fenòmen que tal com altres autors jueus han explicat com Hannah Arendt o Walter Benjamin , està clarament dissenyat i conduït amb un sistema burocràtic que obliga a no pensar, a no qüestionar, a no reflexionar. En aquest sentit el sociòleg polonès Zygman Bauman en el seu llibre "HOlocaust i modernitat" precisament ens planteja aquesta idea : no hi ha dolents i malvats sinó més aviat hi ha idiotes morals , individuos que obeeixen en un sistema que ha mecanitzat les consciències i les ha conduït a l'extermini sistemàtic d'un poble. Per això si la resposta és aquesta i no altre tothom hauria d'estar preocupat per els nous Austwitz que poden venir i que nosaltres sense saber-ho podem contribuir al seu origen.