PROJECTE : LA MEMÒRIA HISTÒRICA
CURS 2020 2021
Objectius Generals :
- Promoure de forma transversal dins el conjunt d’àmbits i matèries , així com cursos i nivells el treball per la memòria històrica.
- Consolidar un grup de treball estable de professorat, alumnat i famílies per proposar mecanismes, eines, dates, dins el centre ; així com difondre de forma digital dins la web del centre el treball conjunt.
- Vehicular dins el centre una proposta per difondre de forma transversal i global en les dues dates significatives en record de les víctimes : el 27 de Gener amb l’alliberament per l’exèrcit roig del camp d’Auschwitz i el 6 de Maig amb l’alliberament per l’exèrcit americà del camp de Mauthausen .
Metodologia de treball i reptes :
1.- Una persona o dues del professorat poden coordinar el treball transversal dins el centre i les activitats . Facilitar eines, materials, mecanismes d’accés a la informació i recerca .
.
2.- una primera proposta a consensuar i compartir amb tot el professorat del centre dels diversos àmbits i matèries .
1 ESO El . treball amb la memòria ( què és, el record, el temps passat, individual, col·lectiva ) a propòsit del diari de la noia de 14 anys jueva Anna Frank . Disposem de molts materials adaptats en digital i en suport paper pensats per aquesta franja . En ser un diari és un relat de memòria de confinament per treballar què senten, com viuen aquest aïllament ... ( això seria un trimestre i de forma que entre 4 i 5 sessions , coincidint amb la data de Gener en memòria de les víctimes i l'espelma a l'arbre de la memòria ) coordinadora Rosa juntament amb professorat de socials i valors de primer d'ESO .
.
2 ESO El treball per visualitzar la presència de la comunitat jueva a l'Edat Mitjana , amb el call, els juetes, la identificació amb la roda a la roba, i l'expulsió al 1492 d'Espanya i Catalunya.( identitat dels pobles i les comunitats , de la Sepharad que parlava sefardí i convivia amb els àrabs i els cristians en una primera època ) Aquí disposem del barri jueu de Girona, de Barcelona, amb itineraris virtuals i amb textos com "la bofetada" on es parla de com es tractava els jueus . Ara acaben de sortir moltes novel·les històriques que parlen del tema per contextualitzar-ho . El treball pel segon trimestre dins el temari de socials i amb la idea de realitzar una aproximació a la identitat jueva i a la presència històrica dels jueus i jueves. Hi ha molt material. Podem també partir de l'acte simbòlic del gener . ( 5 o 6 sessions ) . segon trimestre,coordinadora Isabel Breda
3 ESO El treballar l'espai , els llocs de memòria, com els països principals on es troben aquests espais siguin camps de concentració , de treball, de refugiats, de presoners, d'extermini .( Coneixement de ubicació amb google maps i amb una aplicació geolocalització per Mschools , com app que poden treballar i cercar i conèixer aquestes imatges ) COORDINACIÓ Dani Mir
Material amb fotos dels espais , del micro al macro , del petit camp al pais , al planeta ... Les eines serien la pròpia aplicació .
Visualitzar amb unes imatges en el mes de gener aquesta feina , treball unes 8 o 9 sessions per la dificultat del programa i de la feina de recerca .
4 ESO El treball amb les guerres : guerra civil espanyola , exili , deportació . Seria una feina de memòria històrica a partir del tema dels avis i àvies via skype , via telefon , etc entrevistant el record o les petjades que queden encara , Per què ens ha d'interessar el passat en el present ? treball amb banc de testimonis de la memòria que és virtual , amb lectura històrica com la dels Impostors de Pilar Romera que parla de aquesta pregunta que ens fem , perquè el passat afecta al present ... acte de gener simbòlic sobre els republicans espanyols i catalans i la repressió del franquisme . Treball amb alumnat seleccionat al bloc de memòria penjant els treballs més interessants. coordinadora Anna Rialp
Dinàmiques i temporització dels recursos :
Data 27 de Gener davant l’arbre de la memòria , en record de l’alliberament per l’exèrcit roig del camp d’Auschwitz , dels diferents col·lectius ( jueus, republicans espanyols, homosexuals i lesbianes, discapacitats , dissidents polítics, gitanos , dones que eren utilitzades per prostitució, ...
Data 6 de Maig davant l’arbre de la memòria , en record de l’alliberament per les tropes americanes del camp de Mautahusen , anomenat el camp dels republicans espanyols .