divendres, 15 de gener del 2021

MÚSICA I MEMÒRIA

https://open.spotify.com/playlist/571qblQ2N56w0As82fJFZa?si=LVw8itHzRT6SLdo3zgjirw 


en aquest enllaç podeu trobar molta de la música per treballar el tema , fa uns anys a la Pedrera es va fer una exposició anomenada "La música del Tercer Reich" , En aquest llibre que es podria trobar en forma de catàleg hi havia l'anomenada música de depravats i pervertits que era bàsicament el jazz , rock, el swing, ... i altres músics clàssics d'origen jueu . A diferència de R.Wagner , Beethoven, ... 



Preparant els actes per la visita amb 3 alumnas ( Anna , Teresa i Ester ) i 2 alumnes (Carlos i Pau) . La financiació va ser gràcies a 'Ajuntament de Mataró , Regidora Conxita Calvo , d'educació . El centre Institut Josep Puig i Cadafalch de Mataró va participar en tot el projecte al llarg de 6 mesos fins al Maig que es va viatjar amb la resta de centres de Catalunya i d'Espanya amb una trobada de més de 200 persones i la participació de la vicepresidenta María Fernandez de la Vega que va assistir al camp de Mauthausen (Austria) . El centre va organitzar per nivells activitats amb la voluntat que musica com la cançó de la Marsellesa que vàrem compatir amb els grups francesos que també van assitir a l'acte , gràcies al professor Jose Maria ,   i  frases ,escultures, dibuixos i en forma de graons de colors pintats amb una frase de Primo Levi que es va deixar a les mines de Ebensen , on els presoners treballaven sota condicions miserables per construir armament entre altres coses . 





La peça musical de la Llista de Schindler  expresa i manifesta el que trobem a yad Vashem (Jerusalem) en el jardi on fileres d'arbres són plantats com a Justos de les Nacions , En el cas de Schindler va ser un empresari que va salvar molt jueus i jueves d'una mort segura . En el viatge a Polónia amb l'Institut Arnau Cadell de Sant Cugat la vàrem visitar a Varsòvia . 










Una de les cançons més impactants és la dels pantans , la lletra és un cant a les dures condicions dels milers de presoners i dels qui lluitaven a la ressistència . 





dilluns, 4 de gener del 2021

PLANIFICACIÓ DE PROJECTE MEMÒRIA HISTÒRICA DINS L'INSTITUT ARNAU CADELL .

 
















PROJECTE  :  LA MEMÒRIA HISTÒRICA


CURS 2020 2021





Objectius Generals :




  • Promoure de forma transversal dins el conjunt d’àmbits i matèries , així com cursos i nivells el treball per la memòria històrica.


  • Consolidar un grup de treball estable de professorat, alumnat i famílies per proposar mecanismes, eines, dates, dins el centre ; així com difondre de forma digital dins la web del centre el treball conjunt.


  • Vehicular dins el centre una proposta per difondre de forma transversal i global en les dues dates significatives en record de les víctimes : el 27 de Gener amb l’alliberament per l’exèrcit roig del camp d’Auschwitz i el 6 de Maig amb l’alliberament per l’exèrcit americà del camp de Mauthausen .





Metodologia de treball i reptes :











1.- Una persona o dues del professorat poden coordinar el treball transversal dins el centre i les activitats . Facilitar eines, materials, mecanismes d’accés a la informació i recerca .





.







2.- una primera proposta a consensuar i compartir amb tot el professorat del centre dels diversos àmbits i matèries .




1 ESO El . treball amb la memòria ( què és, el record, el temps passat, individual, col·lectiva ) a propòsit del diari de la noia de 14 anys jueva Anna Frank . Disposem de molts materials adaptats en digital i en suport paper pensats per aquesta franja . En ser un diari és un relat de memòria de confinament per treballar què senten, com viuen aquest aïllament ... ( això seria un trimestre i de forma que entre 4 i 5 sessions , coincidint amb la data de Gener en memòria de les víctimes i l'espelma a l'arbre de la memòria ) coordinadora Rosa juntament amb professorat de socials i valors de primer d'ESO .

.


2 ESO El treball per visualitzar la presència de la comunitat jueva a l'Edat Mitjana , amb el call, els juetes, la identificació amb la roda a la roba, i l'expulsió al 1492 d'Espanya i Catalunya.( identitat dels pobles i les comunitats , de la Sepharad que parlava sefardí i convivia amb els àrabs i els cristians en una primera època ) Aquí disposem del barri jueu de Girona, de Barcelona, amb itineraris virtuals i amb textos com "la bofetada" on es parla de com es tractava els jueus . Ara acaben de sortir moltes novel·les històriques que parlen del tema per contextualitzar-ho . El treball pel segon trimestre dins el temari de socials i amb la idea de realitzar una aproximació a la identitat jueva i a la presència històrica dels jueus i jueves. Hi ha molt material. Podem també partir de l'acte simbòlic del gener . ( 5 o 6 sessions ) . segon trimestre,coordinadora Isabel Breda




3 ESO El treballar l'espai , els llocs de memòria, com els països principals on es troben aquests espais siguin camps de concentració , de treball, de refugiats, de presoners, d'extermini .( Coneixement de ubicació amb google maps i amb una aplicació geolocalització per Mschools , com app que poden treballar i cercar i conèixer aquestes imatges ) COORDINACIÓ Dani Mir

Material amb fotos dels espais , del micro al macro , del petit camp al pais , al planeta ... Les eines serien la pròpia aplicació .

Visualitzar amb unes imatges en el mes de gener aquesta feina , treball unes 8 o 9 sessions per la dificultat del programa i de la feina de recerca .





4 ESO El treball amb les guerres : guerra civil espanyola , exili , deportació . Seria una feina de memòria històrica a partir del tema dels avis i àvies via skype , via telefon , etc entrevistant el record o les petjades que queden encara , Per què ens ha d'interessar el passat en el present ? treball amb banc de testimonis de la memòria que és virtual , amb lectura històrica com la dels Impostors de Pilar Romera que parla de aquesta pregunta que ens fem , perquè el passat afecta al present ... acte de gener simbòlic sobre els republicans espanyols i catalans i la repressió del franquisme . Treball amb alumnat seleccionat al bloc de memòria penjant els treballs més interessants. coordinadora Anna Rialp











Dinàmiques i temporització dels recursos :






Data 27 de Gener                      davant l’arbre de la memòria , en record de l’alliberament per l’exèrcit roig del camp d’Auschwitz , dels diferents col·lectius ( jueus, republicans espanyols, homosexuals i lesbianes, discapacitats , dissidents polítics, gitanos , dones que eren utilitzades per prostitució, ...



Data 6 de Maig                     davant l’arbre de la memòria , en record de l’alliberament per les tropes americanes del camp de Mautahusen , anomenat el camp dels republicans espanyols .

dijous, 5 de novembre del 2020

Materials per treballar la memòria històrica a l'aula


Una de les formacions que es pot rebre com a professorat és la que ofereix amb beca des del Departament d'ensenyament amb l'ajuda de Casa Sepharad ( Madrid) a Yad Vashem . Una institució a Jerusalem que ha estudiat amb molts experts el tema de la shoah . La formació permet descobrir una forma de fer pedagogia sobre la memòria . 
Aquí disposem de materials com aquests que es poden utilitzar 



 Las exposiciones ready2print son suministradas en forma de archivos digitales de alta resolución, junto con instrucciones para imprimir e instalar.

ready2print permite una producción sencilla, rápida y accesible de nuestra exposición en su imprenta local, lo cual también reduce gastos.

ready2print está a su disposición en varios idiomas.

Exposiciones ready2print son ideales para ser exhibidas en escuelas, sinagogas, iglesias, universidades, bibliotecas y centros comunitarios en todo el mundo.


Shoá
¿Cómo fue humanamente posible?



MANCHAS DE LUZ
Ser mujer en el Holocausto



Arte en el Holocausto



AUSCHWITZ – UN LUGAR EN LA TIERRA
El Álbum de Auschwitz



EL DOLOR DE LA LIBERACIÓN
Reflejado en el arte


BESA
Un código de honor




divendres, 9 d’octubre del 2020

SEMINARI DE COORDINACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA I BATXILLERAT

 https://serveiseducatius.xtec.cat/vallesoccidental4/formacio/activitats/



 
4040161404  La memòria històrica
2020-2021  Seminari de coordinació. Secundària Obligatòria i batxillerat
  
  6/11/2020 - 30/6/2021 (15 hores) de h a h
  INS Arnau Cadell
  av. Villadelprat, 91-93 (Sant Cugat del Vallès) 
  
  
Inscripció  14/09/2020 - 04/10/2020
  
Requisits de certificació  80% de l'assistència i presentació de treball acordat.
  
Descripció  La memòria històrica es una activitat que es desenvolupa conjuntament amb Memorial Democràtic, en xarxa amb altres territoris (Lleida, Baix Ebre, Tarragona, Alt Empordà...), la col·laboració del Museu i biblioteques de Sant Cugat i amb el suport del CRP.
  
Objectius  Desenvolupar experiències didàctiques al voltant de la Memòrica Històrica.
  
Continguts  Elaboració d'eines didàctiques i recursos al voltant de l'exili republicà i la deportació amb l'holocaust.
  
Formador/a  Xavier Alsina
  
Organització  Servei Educatiu Vallès Occidental IV
  
E-mail  a8930040@xtec.cat







  

Curs 2023.Lectures sobre el Mal