dijous, 21 de gener del 2021

EDUCAR EN LA MEMÒRIA , UN PROJECTE COMPARTIT

 ACTIVITATS PREVISTES PER PREPARAR ELS ACTES DEL DIMECRES 27 DE GENER DE 2021 



1.- Per nivells i per classes es treballa un grup o col·lectiu que va ser deportat, torturat i mort als camps nazis , especialment representat per l'alliberament del camp d'Auschwitz-Birkenau ( Polònia) 


  • 1 ESO  . Setmana del del 18 al 26 de Gener . Preparar per grup classe el record dels nens i nenes jueves morts a la Shoah o Holocaust jueu . 
            * Fotografies de nens i nenes jueus i jueves morts en els camps o en els guetos per causa del nazisme . En concret hi ha Anna Frank , ..





                * preparar textos curts per ser llegits a classe entre totes i tots sobre els materials per preparar. 


       * preparar una breu explicació de qui són els jueus i jueves i en concret la mort dels nens i nenes jueus 

divendres, 15 de gener del 2021

MÚSICA I MEMÒRIA

https://open.spotify.com/playlist/571qblQ2N56w0As82fJFZa?si=LVw8itHzRT6SLdo3zgjirw 


en aquest enllaç podeu trobar molta de la música per treballar el tema , fa uns anys a la Pedrera es va fer una exposició anomenada "La música del Tercer Reich" , En aquest llibre que es podria trobar en forma de catàleg hi havia l'anomenada música de depravats i pervertits que era bàsicament el jazz , rock, el swing, ... i altres músics clàssics d'origen jueu . A diferència de R.Wagner , Beethoven, ... 



Preparant els actes per la visita amb 3 alumnas ( Anna , Teresa i Ester ) i 2 alumnes (Carlos i Pau) . La financiació va ser gràcies a 'Ajuntament de Mataró , Regidora Conxita Calvo , d'educació . El centre Institut Josep Puig i Cadafalch de Mataró va participar en tot el projecte al llarg de 6 mesos fins al Maig que es va viatjar amb la resta de centres de Catalunya i d'Espanya amb una trobada de més de 200 persones i la participació de la vicepresidenta María Fernandez de la Vega que va assistir al camp de Mauthausen (Austria) . El centre va organitzar per nivells activitats amb la voluntat que musica com la cançó de la Marsellesa que vàrem compatir amb els grups francesos que també van assitir a l'acte , gràcies al professor Jose Maria ,   i  frases ,escultures, dibuixos i en forma de graons de colors pintats amb una frase de Primo Levi que es va deixar a les mines de Ebensen , on els presoners treballaven sota condicions miserables per construir armament entre altres coses . 





La peça musical de la Llista de Schindler  expresa i manifesta el que trobem a yad Vashem (Jerusalem) en el jardi on fileres d'arbres són plantats com a Justos de les Nacions , En el cas de Schindler va ser un empresari que va salvar molt jueus i jueves d'una mort segura . En el viatge a Polónia amb l'Institut Arnau Cadell de Sant Cugat la vàrem visitar a Varsòvia . 










Una de les cançons més impactants és la dels pantans , la lletra és un cant a les dures condicions dels milers de presoners i dels qui lluitaven a la ressistència . 





dilluns, 4 de gener del 2021

PLANIFICACIÓ DE PROJECTE MEMÒRIA HISTÒRICA DINS L'INSTITUT ARNAU CADELL .

 
















PROJECTE  :  LA MEMÒRIA HISTÒRICA


CURS 2020 2021





Objectius Generals :




  • Promoure de forma transversal dins el conjunt d’àmbits i matèries , així com cursos i nivells el treball per la memòria històrica.


  • Consolidar un grup de treball estable de professorat, alumnat i famílies per proposar mecanismes, eines, dates, dins el centre ; així com difondre de forma digital dins la web del centre el treball conjunt.


  • Vehicular dins el centre una proposta per difondre de forma transversal i global en les dues dates significatives en record de les víctimes : el 27 de Gener amb l’alliberament per l’exèrcit roig del camp d’Auschwitz i el 6 de Maig amb l’alliberament per l’exèrcit americà del camp de Mauthausen .





Metodologia de treball i reptes :











1.- Una persona o dues del professorat poden coordinar el treball transversal dins el centre i les activitats . Facilitar eines, materials, mecanismes d’accés a la informació i recerca .





.







2.- una primera proposta a consensuar i compartir amb tot el professorat del centre dels diversos àmbits i matèries .




1 ESO El . treball amb la memòria ( què és, el record, el temps passat, individual, col·lectiva ) a propòsit del diari de la noia de 14 anys jueva Anna Frank . Disposem de molts materials adaptats en digital i en suport paper pensats per aquesta franja . En ser un diari és un relat de memòria de confinament per treballar què senten, com viuen aquest aïllament ... ( això seria un trimestre i de forma que entre 4 i 5 sessions , coincidint amb la data de Gener en memòria de les víctimes i l'espelma a l'arbre de la memòria ) coordinadora Rosa juntament amb professorat de socials i valors de primer d'ESO .

.


2 ESO El treball per visualitzar la presència de la comunitat jueva a l'Edat Mitjana , amb el call, els juetes, la identificació amb la roda a la roba, i l'expulsió al 1492 d'Espanya i Catalunya.( identitat dels pobles i les comunitats , de la Sepharad que parlava sefardí i convivia amb els àrabs i els cristians en una primera època ) Aquí disposem del barri jueu de Girona, de Barcelona, amb itineraris virtuals i amb textos com "la bofetada" on es parla de com es tractava els jueus . Ara acaben de sortir moltes novel·les històriques que parlen del tema per contextualitzar-ho . El treball pel segon trimestre dins el temari de socials i amb la idea de realitzar una aproximació a la identitat jueva i a la presència històrica dels jueus i jueves. Hi ha molt material. Podem també partir de l'acte simbòlic del gener . ( 5 o 6 sessions ) . segon trimestre,coordinadora Isabel Breda




3 ESO El treballar l'espai , els llocs de memòria, com els països principals on es troben aquests espais siguin camps de concentració , de treball, de refugiats, de presoners, d'extermini .( Coneixement de ubicació amb google maps i amb una aplicació geolocalització per Mschools , com app que poden treballar i cercar i conèixer aquestes imatges ) COORDINACIÓ Dani Mir

Material amb fotos dels espais , del micro al macro , del petit camp al pais , al planeta ... Les eines serien la pròpia aplicació .

Visualitzar amb unes imatges en el mes de gener aquesta feina , treball unes 8 o 9 sessions per la dificultat del programa i de la feina de recerca .





4 ESO El treball amb les guerres : guerra civil espanyola , exili , deportació . Seria una feina de memòria històrica a partir del tema dels avis i àvies via skype , via telefon , etc entrevistant el record o les petjades que queden encara , Per què ens ha d'interessar el passat en el present ? treball amb banc de testimonis de la memòria que és virtual , amb lectura històrica com la dels Impostors de Pilar Romera que parla de aquesta pregunta que ens fem , perquè el passat afecta al present ... acte de gener simbòlic sobre els republicans espanyols i catalans i la repressió del franquisme . Treball amb alumnat seleccionat al bloc de memòria penjant els treballs més interessants. coordinadora Anna Rialp











Dinàmiques i temporització dels recursos :






Data 27 de Gener                      davant l’arbre de la memòria , en record de l’alliberament per l’exèrcit roig del camp d’Auschwitz , dels diferents col·lectius ( jueus, republicans espanyols, homosexuals i lesbianes, discapacitats , dissidents polítics, gitanos , dones que eren utilitzades per prostitució, ...



Data 6 de Maig                     davant l’arbre de la memòria , en record de l’alliberament per les tropes americanes del camp de Mautahusen , anomenat el camp dels republicans espanyols .

dijous, 5 de novembre del 2020

Materials per treballar la memòria històrica a l'aula


Una de les formacions que es pot rebre com a professorat és la que ofereix amb beca des del Departament d'ensenyament amb l'ajuda de Casa Sepharad ( Madrid) a Yad Vashem . Una institució a Jerusalem que ha estudiat amb molts experts el tema de la shoah . La formació permet descobrir una forma de fer pedagogia sobre la memòria . 
Aquí disposem de materials com aquests que es poden utilitzar 



 Las exposiciones ready2print son suministradas en forma de archivos digitales de alta resolución, junto con instrucciones para imprimir e instalar.

ready2print permite una producción sencilla, rápida y accesible de nuestra exposición en su imprenta local, lo cual también reduce gastos.

ready2print está a su disposición en varios idiomas.

Exposiciones ready2print son ideales para ser exhibidas en escuelas, sinagogas, iglesias, universidades, bibliotecas y centros comunitarios en todo el mundo.


Shoá
¿Cómo fue humanamente posible?



MANCHAS DE LUZ
Ser mujer en el Holocausto



Arte en el Holocausto



AUSCHWITZ – UN LUGAR EN LA TIERRA
El Álbum de Auschwitz



EL DOLOR DE LA LIBERACIÓN
Reflejado en el arte


BESA
Un código de honor




divendres, 9 d’octubre del 2020

SEMINARI DE COORDINACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA I BATXILLERAT

 https://serveiseducatius.xtec.cat/vallesoccidental4/formacio/activitats/



 
4040161404  La memòria històrica
2020-2021  Seminari de coordinació. Secundària Obligatòria i batxillerat
  
  6/11/2020 - 30/6/2021 (15 hores) de h a h
  INS Arnau Cadell
  av. Villadelprat, 91-93 (Sant Cugat del Vallès) 
  
  
Inscripció  14/09/2020 - 04/10/2020
  
Requisits de certificació  80% de l'assistència i presentació de treball acordat.
  
Descripció  La memòria històrica es una activitat que es desenvolupa conjuntament amb Memorial Democràtic, en xarxa amb altres territoris (Lleida, Baix Ebre, Tarragona, Alt Empordà...), la col·laboració del Museu i biblioteques de Sant Cugat i amb el suport del CRP.
  
Objectius  Desenvolupar experiències didàctiques al voltant de la Memòrica Històrica.
  
Continguts  Elaboració d'eines didàctiques i recursos al voltant de l'exili republicà i la deportació amb l'holocaust.
  
Formador/a  Xavier Alsina
  
Organització  Servei Educatiu Vallès Occidental IV
  
E-mail  a8930040@xtec.cat







  

dimecres, 1 de juliol del 2020

MÉS ENLLÀ DE LES AULES : INSTITUCIONS, MUSEUS , ENTITATS , PATRIMONI SOBRE LA MEMÒRIA


MÉS ENLLÀ DE LES AULES : INSTITUCIONS, MUSEUS , ENTITATS , PATRIMONI SOBRE LA MEMÒRIA



El treball fora de les aules permet conèixer espais, entitats, museus, i en general tot el patrimoni que tenim sobre la memòria històrica. Un exemple concret són les llambordes anomenades Stolpersteine que a l'Institut Agustí Serra i Fontanet va estendre per Sabadell .


 Per això amb les entitats locals de Sant Cugat i rodalies es pot fer un treball en conjunt amb Memorial Democràtic i Amical de Mauthausen per reconèixer la gent que com a Sabadell van estar dins la repressió, i la mort en els camps nazis. Oblidar aquest fet dins la nostra història és un greuge important. 



Per això la localització de les víctimes dins l'escenari MHM (Mobile Histori Maps) on es poden localitzar les contribucions amb la creació d'itineraris , la visita virtual als punts localitzats en georeferéncies .Per això es pot utilitzar nigma

  https://i-nigma.softonic.com/android aplicació mòbil , i play with us ( codi CQR ) així com participar en el entorn de mobile history maps https://mhm.mobileworldcapital.com/.







D'altra banda les entitats que a nivell local podem comptar de referència són l'Arxiu Nacional de Catalunya ANC , el Museu del Monestir de Sant Cugat , http://museu.santcugat.cat/






on podem trobar la història que dóna nom a l'institut Arnau Cadell https://www.visitsantcugat.cat/monestir-de-sant-cugat/ o el patrimoni de la zona https://www.visitsantcugat.cat/que-veure/patrimoni/ Cal dir que hi ha un vincle amb educació ( oferta educativa ) sigui amb l'ALTAVEU DE LA MEMÒRIA ( que condueix totes les activitats que es fan en referència dins les escoles a nivell d'aprenentatge educatiu ) com el taller artístic REVIVIM per unir relat i art en un mateix punt...http://museu.santcugat.cat/14363/ofertaEducativa/

1. Gènere i Didàctica de la Memòria

1. Gènere i Didàctica de la Memòria

 Per què s'ha tractat poc la perspectiva de gènere en  la memòria històrica? 
Molts dels analistes són homes; tant ells com analistes dones no tenen informació per analitzar la societat des de la categoria del gènere i es reprodueixen els prejudicis inherents a la ciència androcèntrica , que tendeix a no considerar les dones com a subjectes polítics  i a situar-les en un espai de subordinació , discriminació i dependència. En els discursos , si apareixen les dones sovint són " en funció de"  ; mullers de, filles de , o bé hi ha un tractament com a dones singulars, que les mostren aïllades d'un context polític en què els protagonistes són ells. 

Hi ha poca recerca que tingui en compte les dones com a col·lectiu ( per tant , la perspectiva de gènere). Això fa que molt dels fets i lluites protagonitzades per les dones es consideren com a fets aïllats , com a consecucions individuals , i no com a part d'una lluita col·lectiva. Si les dones no són tractades com a subjectes polítics , no poden ser models o referents de lluita col·lectiva feminista perquè les generacions posteriors aconseguim una societat més justa i igualitària. Un tractament col·lectiu dels fets protagonitzats per les dones ens ajuda a entendre que els que experimenten com a dones no és una cosa individual , sinó compartida, i que no té a veure amb una condició natural , sinó social i, com a tal, pot ser transformada. És fonamental ampliar, doncs , el marc de recerca , també a l'escola , per estudiar els fets protagonitzats per dones com a part de les lluites col·lectives ; dones de diferents àmbits professionals , intel·lectuals , sindicalistes , milicianes , feministes , anarquistes , socialistes, comunistes , artistes ... 
És imprescindible fer visible quin ha estat el paper de les dones en la lluita per les llibertats i els drets civils i resituar-les en l'espai que els pertoca , ja que durant la guerra i la postguerra la dona va per la seva doble condició ; per ser dona i per motius ideològics . Només visibilitzant aquesta doble condició farem un relat més inclusiu de la lluita dels drets humans i fer justícia amb les víctimes. Però fins i tot en un context de repressió (franquisme , transició..)  , s'ha de transcendir d'analitzar les dones només com a víctimes , sinó també des de la seva capacitat de decidir , resistir , resistir i lluitar i de la seva contribució a la construcció de la democràcia . 
Per què fer una comissió de gènere al DEMD ?   

Cita de Simone de Beauvoir :  

"La representació del món , com el món mateix , és operació dels homes ; ells el descriuen des del punt de vista que els és propi, i que confonen amb la veritat absoluta" (1949) 

Per què el gènere?  El gènere i la memòria com a objecte didàctic 
En aquesta jornada hem vist la necessitat d'incorporar explícitament aquesta reflexió sobre el gènere i la memòria com a objecte didàctic . Són dos grans conceptes i dos grans absents sovint en els llibres de text i en les nostres aules.És per això que cal parlar-ne i visibilitzar-los, pensant en com s'articulen i quines propostes poden sortir cap a les nostres aules. 
AIxò no són més que unes pinzellades per animar-vos a apuntar-vos a una comissió de gènere i memòria dins del grup DEDM ( Departament Ensenyament Memorial Democràtic )   .
Tan els conceptes de "gènere"  com "memòria "  són categories molt àmplies i , per tant , m'agradaria precisar-ne la utilització i l'articulació . Aquí es parlarà més sobre les possibilitats del gènere com a categoria analítica i algunes línies de treball que se'n podrien desprendre. 

què és el gènere ? 

El gènere és una construcció social que es desprèn de la diferència sexual , es a dir, d'allò masclí i femení . Va nèixer com a concepte per diferenciar-lo del fet biològic , i serveix com a categoria d'anàlisi en les ciències socials primer , després en els moviments socials. No obstant , el concepte és ampli i ha utilitzat des de diferents perspectives:  

+  identitats de gènere : LGTBIQ  , contra binarismes dones, homes, queers, trans ...té a veure amb la construcció social a partir de la diferència sexual , o la percepció que la persona té del seu propi gènere , sense que hi tingui a veure l'orientació sexual ni el sexe assignat al néixer . Les societats han categoritzat els gèneres de forma diversa , binària o no. 

+ El gènere com a categoria històrica o social . Segons Judith Butler, Joan Scott i altres. Per Judith Butler : cal parlar de la construcció del gènere com a fet social , però també el sexe i la sexualitat són construccions socials , i tenir una opció sexual no heteronormativa provoca traumes. És important pel tema que ens ocupa que en tant que construcció social , la sexualitat i el sexe tenen història. 
Per John Soctt el gènere és una categoria psicosocial dinàmica que ens permet interrogar sobre la construcció històrica , política i social les diferències sexuals , i cal articular-les amb altres categories com la classe social , l'etnicitat, etc 

+ Gender studies  : són estudis interdisciplinars que estudien la identitat de gènere. Inclouen estudis de dones, feministes , d'homes i queer. Van nèixer a partir dels moviments feministes dels anys 70 .Van ser els primers en abordar la relació entre memòria col·lectiva i el gènere per visibilitzar les dones i altres relats silenciats per les versions hegemòniques de la història i que van defensar fer història de les dones i les seves lluites. 

Alguns temes claus dins de la categoria gènere com a construcció històrica , i que ens permet endegar linies de treball que proposo serien : la memòria de les dones , i les relacions de gènere. 

1.- La memòria de les dones. Algunes linies de treball 

Hi ha una memòria específica de les dones ?  Tenint en compte la invisibilització de les dones en el moment en que no es parla explicitament  de "temes de gènere"  o d'història de les dones, cal específicament obrir aquest interrogant i restaurar la memòria de les dones que han estat víctimes dels processos històrics , sigui des de dins o des de fora del sistema de gèneres . 
Existeix la necessitat de sanació , recuperació , i reparació de les dones com a protagonistes de la memòria . 
Des perspectiva on son les dones ?  En qualsevol relat de memòria caldrà la recerca de la presència de les dones visibiiltzació . Si no hi són, el relat , no és complet . 
Enumero aquí , algunes idees de treball per cercar els protagonistes de les dones :  

* cercar biografies de dones especials , heroïnes 
* cercar del saber de les dones des d'una perspectiva de gènere : els treballs de cura sovint duent les dones a la revolta al protagonisme en moviments socials , en el moment en que l'escassetat o la repressió afecten la supervivència dels membres de la familia , les dones s'organitzen en xarxa per lluitar o intentar garantir la supervivència Temma Kaplan parlava del concepte "consciència femenina"  , que podia arribar a ser revolucionària . Un exemple seria les madres de la plaza de mayo.   
* Dones i repressió  : la reparació i visibilització de les dones que han estat víctimes directes . Sovint la repressió contra les dones ha tingut una clau de gènere , de càstig específic , de violència sexual i d'utilització del cos de les dones com a arma de guerra . Suggeriments de treball amb l'alumnat 

camps de concentració i holocaust : ravensbruck 
les heroïnes dels guetos ( material de Yad Vashem ) 
les prostitutes dels camps ( Buchenwalt i altres ) doble humiliació . 
Dones represaliades públicament en el bàndol franquista durant la Guerra Civil , oli de rici, . Altres exemples de la 2a Guerra Mundial . 
Dones preses en l'Espanya franquista . 
Violència sexual sitemàtica com a arma de guerra .Necessitat de reparació . 
Violència també contra LGTBIQ 

Les relacions de gènere : història i memòria 

L'àmbit de gènere és més ampli que les dones com a objecte d'estudi .Inclou també les relacions de gènere i , com bé s'ha esmentat, el paper de les dones com a cuidadores i garants de la supervivència dels membres de la familia .Els treballs de la cura. 
Es podria dividir en l'esfera privada , entenent com a tal la vida dins la familia , i l'esfera pública , on estarien les relacions de gènere i el poder. 

Esfera privada 

Repartiment de responsabilitats i treballs dins la família, es a dir, els treballs reproductius ( o de la cura)  , dins del gènere , poden generar moviments molt importants .Alguns exemples 

- Dins el gènere : el suport de les dones als homes presos antifranquistes ( rol de cura) . 
- Madres de la Plaza de Mayo 
- Dones a la rereguarda ( Guerra Civil espanyola , Catalunya )  treball voluntari de dones que s'incorporen massivament a un treball productiu fins al moment reservat als homes. 
- Dones mares i la cura dels infants : la maternitat d'Elna , el refugi d'infants de Sigean i Ruth von WIld ( investigació Maria Ojuel ) 

Esfera pública : gènere i poder .Trencant el gènere 

Aquí sobre un ampli ventall de treball de visibililtzació de dones que han estat fora del sistema de gèneres , transgressores i militants .També , en aquest cas, es poden recuperar biografies o espais de memòria significatius .Algunes claus : 

* dones lluitadores 
* Lluita per l'alliberament sexual (sobretot memòria de les dones dels anys 30 i les feministes dels 70) . 
* Protagonistes femenines en moviments d'esquerra : agrupación de Mujeres antifascistas . 
* Moviment llibertarai i Mujeres libres 
* Milicianes 
* Trencar el gènere . 

Com a conclusions , creiem que hi ha la necessitat urgent d'incorporar la categoria de gènere en la didàctica de la memòria , i treballar des d'aquesta perspectiva per restaurar minimament la presència i el protagonisme de les dones en la història . 
Hi ha molts temes suggerents , i incorporar la categoria de gènere serveix per visibilitzar les dones en la didàctica de la memòria , i  es necessària per començar part del procés de reparació i restauració d'un col·lectiu sotmès a una doble invisibilitat com a  subjectes històrics i com a gènere. 
Un altre tema important és que treballar des de la perspectiva de gènere inclou tota la humanitat i és un deute pendent de la societat en els valors desl drets humans . 

Recursos i autors i autores ( no exhaustiu ) 


Fuente  Maria de la ( 2017)  Polítiques de memòria , gènere i ciutat . Barcelona : institut de ciències polítiques i socials , 2017. 

Daniel Vallés , Perspectiva feminista 
Lucas Platero : contraarxius .Allò que es desprèn com a no significatiu 
Luz Maceira ( 2017)  madres de mayo , Género y memòria en las ciudades 
Maria Roson , Taxonomia del pensament 
Exposició sobre antifranquisme  a Ca la Dona 
Jornada Barcelona , gènere , memòria i espai públic 
Marita Blancas La importància de la memòria històrica feminista 
Butller, Judith , El gènero en disputa 
Kaplan, Temma , Conciencia femenina y acción colectiva in Amelang i Nash ( 1990) 
Yad Vashem , Heroïnas cotidianas , mújeres judias en tiempos del Holocausto 
Scott , John  Género , ¿todavía una categoria útil para el anàlisi a la manzana de la discordia ? 
Cárceles de mujeres : la prisión femenina y acción colectiva /Angeles Egido Leon 
Duch i Plana , Montserrat    De súbdites i ciutadanes ; dones a Tarragona 
Vega ; Eulalia , Pioneras y revolucionarias : mujeres libertarias durante la república , la guerra civil y el franquismo , 




Curs 2023.Lectures sobre el Mal