dimecres, 14 de juliol del 2021

INTERESSA LA MEMÒRIA ?


Hi ha algú ? aquesta pregunta que el pensador i filòsof Jostein Gaarder va utilitzar per donar títol a una novel·la seva perfectament pot introduir-nos en el tema. 
La memòria sembla avui tema de debat , en els seus topos , o espais , en el seus relats històrics, en els seus espais , en la seva transmissió entre les generacions . 
Si pensem en la relació memòria i història en el segle XX , al voltant dels anys 80 i 90 la timidesa d'anar a trobar-se amb la memòria feia que dins la docència els treballs i la implicació del professorat fossin amples i reconeguts. En els viatges als espais com la ruta de l'exili o els camps de treball , els nois i noies veien una oportunitat per restar en silenci i aprendre dels fets i de les paraules que encara els testimonis feien arribar. 

 

dimecres, 7 d’abril del 2021

90 ANIVERSARI DE LA SEGONA REPÚBLICA . 14 ABRIL 2021 SANT CUGAT

 Aquest 2021 se celebra el 90è aniversari de la proclamació de la Segona República. Un canvi que va situar la llibertat, la igualtat, la bona governança i l’educació per tothom al centre d’una societat que necessitava nous aires i més equitat i modernitat. Des de l’Ajuntament treballem per preservar la memòria històrica de la nostra ciutat, perquè mantenir viu el nostre passat és una eina fonamental per treballar de cara a un bon futur per a tothom.

 

Per commemorar aquell moment històric, i recordar també la figura de l’alcalde republicà Roc Codó,

dijous, 21 de gener del 2021

EDUCAR EN LA MEMÒRIA , UN PROJECTE COMPARTIT

 ACTIVITATS PREVISTES PER PREPARAR ELS ACTES DEL DIMECRES 27 DE GENER DE 2021 



1.- Per nivells i per classes es treballa un grup o col·lectiu que va ser deportat, torturat i mort als camps nazis , especialment representat per l'alliberament del camp d'Auschwitz-Birkenau ( Polònia) 


  • 1 ESO  . Setmana del del 18 al 26 de Gener . Preparar per grup classe el record dels nens i nenes jueves morts a la Shoah o Holocaust jueu . 
            * Fotografies de nens i nenes jueus i jueves morts en els camps o en els guetos per causa del nazisme . En concret hi ha Anna Frank , ..





                * preparar textos curts per ser llegits a classe entre totes i tots sobre els materials per preparar. 


       * preparar una breu explicació de qui són els jueus i jueves i en concret la mort dels nens i nenes jueus 

divendres, 15 de gener del 2021

MÚSICA I MEMÒRIA

https://open.spotify.com/playlist/571qblQ2N56w0As82fJFZa?si=LVw8itHzRT6SLdo3zgjirw 


en aquest enllaç podeu trobar molta de la música per treballar el tema , fa uns anys a la Pedrera es va fer una exposició anomenada "La música del Tercer Reich" , En aquest llibre que es podria trobar en forma de catàleg hi havia l'anomenada música de depravats i pervertits que era bàsicament el jazz , rock, el swing, ... i altres músics clàssics d'origen jueu . A diferència de R.Wagner , Beethoven, ... 



Preparant els actes per la visita amb 3 alumnas ( Anna , Teresa i Ester ) i 2 alumnes (Carlos i Pau) . La financiació va ser gràcies a 'Ajuntament de Mataró , Regidora Conxita Calvo , d'educació . El centre Institut Josep Puig i Cadafalch de Mataró va participar en tot el projecte al llarg de 6 mesos fins al Maig que es va viatjar amb la resta de centres de Catalunya i d'Espanya amb una trobada de més de 200 persones i la participació de la vicepresidenta María Fernandez de la Vega que va assistir al camp de Mauthausen (Austria) . El centre va organitzar per nivells activitats amb la voluntat que musica com la cançó de la Marsellesa que vàrem compatir amb els grups francesos que també van assitir a l'acte , gràcies al professor Jose Maria ,   i  frases ,escultures, dibuixos i en forma de graons de colors pintats amb una frase de Primo Levi que es va deixar a les mines de Ebensen , on els presoners treballaven sota condicions miserables per construir armament entre altres coses . 





La peça musical de la Llista de Schindler  expresa i manifesta el que trobem a yad Vashem (Jerusalem) en el jardi on fileres d'arbres són plantats com a Justos de les Nacions , En el cas de Schindler va ser un empresari que va salvar molt jueus i jueves d'una mort segura . En el viatge a Polónia amb l'Institut Arnau Cadell de Sant Cugat la vàrem visitar a Varsòvia . 










Una de les cançons més impactants és la dels pantans , la lletra és un cant a les dures condicions dels milers de presoners i dels qui lluitaven a la ressistència . 





dilluns, 4 de gener del 2021

PLANIFICACIÓ DE PROJECTE MEMÒRIA HISTÒRICA DINS L'INSTITUT ARNAU CADELL .

 
















PROJECTE  :  LA MEMÒRIA HISTÒRICA


CURS 2020 2021





Objectius Generals :




  • Promoure de forma transversal dins el conjunt d’àmbits i matèries , així com cursos i nivells el treball per la memòria històrica.


  • Consolidar un grup de treball estable de professorat, alumnat i famílies per proposar mecanismes, eines, dates, dins el centre ; així com difondre de forma digital dins la web del centre el treball conjunt.


  • Vehicular dins el centre una proposta per difondre de forma transversal i global en les dues dates significatives en record de les víctimes : el 27 de Gener amb l’alliberament per l’exèrcit roig del camp d’Auschwitz i el 6 de Maig amb l’alliberament per l’exèrcit americà del camp de Mauthausen .





Metodologia de treball i reptes :











1.- Una persona o dues del professorat poden coordinar el treball transversal dins el centre i les activitats . Facilitar eines, materials, mecanismes d’accés a la informació i recerca .





.







2.- una primera proposta a consensuar i compartir amb tot el professorat del centre dels diversos àmbits i matèries .




1 ESO El . treball amb la memòria ( què és, el record, el temps passat, individual, col·lectiva ) a propòsit del diari de la noia de 14 anys jueva Anna Frank . Disposem de molts materials adaptats en digital i en suport paper pensats per aquesta franja . En ser un diari és un relat de memòria de confinament per treballar què senten, com viuen aquest aïllament ... ( això seria un trimestre i de forma que entre 4 i 5 sessions , coincidint amb la data de Gener en memòria de les víctimes i l'espelma a l'arbre de la memòria ) coordinadora Rosa juntament amb professorat de socials i valors de primer d'ESO .

.


2 ESO El treball per visualitzar la presència de la comunitat jueva a l'Edat Mitjana , amb el call, els juetes, la identificació amb la roda a la roba, i l'expulsió al 1492 d'Espanya i Catalunya.( identitat dels pobles i les comunitats , de la Sepharad que parlava sefardí i convivia amb els àrabs i els cristians en una primera època ) Aquí disposem del barri jueu de Girona, de Barcelona, amb itineraris virtuals i amb textos com "la bofetada" on es parla de com es tractava els jueus . Ara acaben de sortir moltes novel·les històriques que parlen del tema per contextualitzar-ho . El treball pel segon trimestre dins el temari de socials i amb la idea de realitzar una aproximació a la identitat jueva i a la presència històrica dels jueus i jueves. Hi ha molt material. Podem també partir de l'acte simbòlic del gener . ( 5 o 6 sessions ) . segon trimestre,coordinadora Isabel Breda




3 ESO El treballar l'espai , els llocs de memòria, com els països principals on es troben aquests espais siguin camps de concentració , de treball, de refugiats, de presoners, d'extermini .( Coneixement de ubicació amb google maps i amb una aplicació geolocalització per Mschools , com app que poden treballar i cercar i conèixer aquestes imatges ) COORDINACIÓ Dani Mir

Material amb fotos dels espais , del micro al macro , del petit camp al pais , al planeta ... Les eines serien la pròpia aplicació .

Visualitzar amb unes imatges en el mes de gener aquesta feina , treball unes 8 o 9 sessions per la dificultat del programa i de la feina de recerca .





4 ESO El treball amb les guerres : guerra civil espanyola , exili , deportació . Seria una feina de memòria històrica a partir del tema dels avis i àvies via skype , via telefon , etc entrevistant el record o les petjades que queden encara , Per què ens ha d'interessar el passat en el present ? treball amb banc de testimonis de la memòria que és virtual , amb lectura històrica com la dels Impostors de Pilar Romera que parla de aquesta pregunta que ens fem , perquè el passat afecta al present ... acte de gener simbòlic sobre els republicans espanyols i catalans i la repressió del franquisme . Treball amb alumnat seleccionat al bloc de memòria penjant els treballs més interessants. coordinadora Anna Rialp











Dinàmiques i temporització dels recursos :






Data 27 de Gener                      davant l’arbre de la memòria , en record de l’alliberament per l’exèrcit roig del camp d’Auschwitz , dels diferents col·lectius ( jueus, republicans espanyols, homosexuals i lesbianes, discapacitats , dissidents polítics, gitanos , dones que eren utilitzades per prostitució, ...



Data 6 de Maig                     davant l’arbre de la memòria , en record de l’alliberament per les tropes americanes del camp de Mautahusen , anomenat el camp dels republicans espanyols .

dijous, 5 de novembre del 2020

Materials per treballar la memòria històrica a l'aula


Una de les formacions que es pot rebre com a professorat és la que ofereix amb beca des del Departament d'ensenyament amb l'ajuda de Casa Sepharad ( Madrid) a Yad Vashem . Una institució a Jerusalem que ha estudiat amb molts experts el tema de la shoah . La formació permet descobrir una forma de fer pedagogia sobre la memòria . 
Aquí disposem de materials com aquests que es poden utilitzar 



 Las exposiciones ready2print son suministradas en forma de archivos digitales de alta resolución, junto con instrucciones para imprimir e instalar.

ready2print permite una producción sencilla, rápida y accesible de nuestra exposición en su imprenta local, lo cual también reduce gastos.

ready2print está a su disposición en varios idiomas.

Exposiciones ready2print son ideales para ser exhibidas en escuelas, sinagogas, iglesias, universidades, bibliotecas y centros comunitarios en todo el mundo.


Shoá
¿Cómo fue humanamente posible?



MANCHAS DE LUZ
Ser mujer en el Holocausto



Arte en el Holocausto



AUSCHWITZ – UN LUGAR EN LA TIERRA
El Álbum de Auschwitz



EL DOLOR DE LA LIBERACIÓN
Reflejado en el arte


BESA
Un código de honor




Curs 2023.Lectures sobre el Mal