dilluns, 19 de juny del 2023

EL MAL ESTÀ DE MODA ? DINS EL CLUB DE LECTURA DE MEMORIAL , PROPOSTA DE TREBALL I ESTUDI




Justificació del títol ( el nom "decir el mal " què significarà ?


i la cosa o l’objecte ( en què consisteix com objecte el Mal ? Fer mal, patir el mal, originar el mal,

. El mal es pot dir i cal fer-ho perquè forma part d’aquests éssers racionals que som  

Comprendre concepte de H.Arendt , significa ser-ne conscients per suportar la càrrega dels fets o aconteixements



 Existeix una tradició filosòfica que ha reflexionat sobre el mal 


Sade el mal corrompeix l’ordre doncs l’home i els animals son instruments de la força destructiva de la naturalesa 

Hi ha una maldat entensa  com crueltat per anorrear l’altre, per fer´l’ho petit , per desfigurar-l’ho i així conseguir una deshumanització que ens fa insensibles com l’estoïcisme podria semblar proposar .. fins i tot restar en la indiferència per tot , més aviat superant la banalització i convertir el mal en una autodestrucció inconscient de nosaltres mateixos


Schelling el mal inverteix l’ordre i serà l’home qui genera aquest mal davant la creació perfecta divina  



  • El mal no és només un acte és una dinàmica generadora d’un ordre dins una relacionalitat lògica i que de forma retroactiva normalitza el mal . 
  • La perpetuitat de l’ordre del mal destruint la condició humana. 
  • Per això s’ailla, es trenca el vincle, s’exclou, es desconnecta víctima i perpretrador per desvincular-se de la comunitat , del món i de si mateixa la víctima. En aquesta dinàmica deixem de ser persones com dirà Arendt , ser ningú significarà actuar sense pensar , de reflexionar-se , negant-se com a persona, 
  • Però ni pensem ni sentim els altres .El vincle entre victimari i victima construeix una dinàmica de poder vertical i asimètrica , però sense ser res concret exclusivament com acte o fet 

  • El mal és una dinàmica de l’ordre mateix que apareix en els fets i construeix una forma sistemàtica d’estar i relacionar-se que pot reproduir-se .
  • El mal s'aprèn , es reprodueix i fa del costum una manera de ser dins les pautes d’acció de la comunitat .
  • Som negacionistes del mal no veient els altres i generant-nos desigualtat i submissió en dinàmiques pròpies vers els altres .El que es va viure i veure en els camps nazis era domesticació i ordre.El mal es torna més profund quan no hi ha empatia i fins i tot apatia 
  • En aquest sentit quan la racionalitat es desvincula de la sensibilitat vers la mirada de l’altre , i fins i tot deixem de mirar.nos ens deshumanitzem i cosifiquem l’altre desvinculant-nos de la naturalesa humana .  



  • Ens trobem plens de prejudicis

  • El cruent , el cru i el cruel 

  • fem el mal , produÏm el mal, reproduÏm el mal 

  • Les dinàmiques intersubjectives 

  • la destrucció del mon nostre i la responsabilitat nostre 

  • La humanització i la deshumanització dels altres i nostre

  • No hi ha cap excepcionalitat en el Mal

  • identifica mal i crueltat 

    • No es pot quantificar el grau de mal infringit 

    • No hi ha una idea de mal absolut o radical 

    • En el mal hi ha la possibilitat de la destrucció del nosaltres 

    • El mal és una forma de relacionar-nos entre nosaltres mateixos

    • Incapacitat del llenguatge per expressar el mal (aturar els conceptes que distorsionen la realitat ) 

    • Hi ha una complicitat amb el mal no explícita amb la insensibilitat nostre

Curs 2023.Lectures sobre el Mal